kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
در دیدار مخبر و گلاوچنکو مطرح شد

تأکید مقامات ایران و بلاروس بر همکاری در حوزه فناوری با هدف خنثی‌‌سازی تحریم‌ها

معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه نقشه راه همكاري‌هاي اقتصادي ايران و بلاروس بايد به شكلي باشد كه روابط فيمابين را به صورت پايدار ارتقاء دهد، گفت: تصميم روساي جمهور دو كشور اين است كه روابط و مناسبات تهران – مينسك عميقا ارتقا پيدا كند.

رومن گلاوچنکو نخست‌وزیر بلاروس که به منظور توسعه مناسبات فیمابین در رأس هیئتی بلندپایه به تهران سفر کرده است مورد استقبال رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت.
مخبر عصر در نشست مشترك هیئت‌های ايران و بلاروس با اشاره به روابط سياسي پايدار و نزديك دو كشور تصريح كرد: متاسفانه مناسبات اقتصادي فيمابين همپاي روابط سياسي ارتقاء پيدا نكرده كه لازم است براي رسيدن سطح روابط اقتصادي به روابط سياسي تلاش‌هاي جدي صورت گيرد.
معاون اول رئيس جمهور تعميق روابط اقتصادي را پشتيباني كننده مناسبات سياسي ارزيابي كرد و اظهار داشت: روابط اقتصادي گسترده ميان دو كشور مي‌تواند تضمين كننده روابط سياسي باشد كه اميدوارم در سفر نخست وزير بلاروس به تهران تصميمات مناسبي اتخاذ شود كه تضمين كننده ارتباطات دو كشور باشد.
مخبر بر ضرورت استفاده از ارز ملي دو كشور در مبادلات تجاري ايران و بلاروس تأكيد و خاطرنشان كرد: ايران آمادگي دارد همكاري‌هاي خود را در زمينه‌هاي مختلف تجاري، صنعتي، كشاورزي و صنايع نفت و گاز با بلاروس افزايش دهد.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به ظرفيت‌هاي گسترده كشورمان در بخش ترانزيت از آمادگي ايران براي همكاري گسترده با بلاروس در این بخش خبر داد و گفت: لازم است كميته‌اي در حوزه حمل‌ونقل ميان دو كشور ايجاد شود تا بسترهاي لازم را براي همكاري‌هاي ترانزيتي و ايجاد خطوط هوایی مستقيم ميان دو كشور فراهم نمايد.
مخبر با يادآوري اينكه بلاروس نيز مانند جمهوري اسلامي ايران از سوي نظام سلطه و به خصوص آمريكا تحت فشار و تحريم قرار دارد، خاطرنشان كرد: ايران آمادگي دارد تجربيات خود را براي مديريت كشور در شرايط تحريم در اختيار بلاروس قرار دهد.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با اشاره به نيازهاي ايران و بلاروس به توليدات يكديگر گفت: ايران و بلاروس مي‌توانند نيازهاي يكديگر را در بخش‌هاي مختلف به‌صورت متقابل تأمين كنند و با استفاده از روش‌هايي همچون تهاتر بخصوص در شرايط تحريم نيازهاي خود را مرتفع سازند.
مخبر تكميل خطوط ريلي كشور و كريدورهاي شمال – جنوب و شرق- غرب را از اولويت‌هاي در دست اقدام برشمرد و گفت: با تكميل زيرساخت‌هاي ترانزيتي و حمل‌ونقل امكان همكاري مشترك با بلاروس در زمينه ترانزيت فراهم خواهد شد.
نخست وزير بلاروس نيز در مذاكرات مشترك دو كشور با اشاره به روابط صميمانه و درك مشترك دو كشور گفت: ديدارهاي منظم و اراده جدي رؤساي جمهور دو كشور، زمينه توسعه مناسبات فيمابين در همه زمينه‌ها را فراهم كرده است.
وي با تأكيد بر اينكه بايد با تشريك مساعي چالش‌هاي پيش روي توسعه مناسبات را از ميان برداريم، به تحريم‌هاي غرب عليه دو كشور اشاره و تصريح كرد: بايد به صورت متحد در مقابل اين تحريم‌ها ايستادگي كنيم و براي ارتقاء روابط اقتصادي و تجاري دو كشور تلاش كنيم.
گلاوچنکو همچنین در نشست خبری مشترک با مخبر گفت: در سال جاری به‌طور قابل توجهی حجم تبادلات تجاری دوجانبه از لحاظ انتقال کالا و ترانزیت‌های دو کشور افزایش یافت.
وی تأکید کرد: کار بسیار زیادی پیشِ رو داریم و البته اسناد و مذاکرات زیادی باید نهایی شود و به مرحله اجرا برسد که به آن سطح مطلوب در حوزه‌های مختلف دست یابیم.
نخست‌وزیر بلاروس با تأیید سخنان معاون اول رئیس‌جمهور گفت: کاملاً با گفته همکارم آقای مخبر موافقم که این نقشه راه در دست تهیه که برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۶ تدوین می‌شود، سند جامعی در همه حوزه‌هاست.
وی ادامه داد: تأکید می‌کنم همه کشورهایی که علیه آنها فشار غیرقانونی و تحریم‌ها اعمال می‌شود، این امکان را دارند با تشریک مساعی و تبادل تجربیات در همه زمینه‌های فناوری و تکنولوژی از این شرایط خارج شوند و با اقتصادی بسیار قوی‌تر از این شرایط تحریمی خارج شوند.
گلاوچنکو خاطرنشان کرد: جمهوری بلاروس آماده است در همه زمینه‌ها با جمهوری اسلامی همکاری داشته باشد که امروز در این زمینه‌ها توافق شده است.
نخست‌وزیر بلاروس گفت: امروز پنجره فرصت بسیار خوبی باز شد تا اقتصادهای دو کشور را قوی‌تر کرده و ملت‌های خود را در رفاه بیشتر ببریم و هر دو ملت را بیش از پیش به سمت استقلال برسانیم.