kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
گزارش اوجی از فروش نفت در آبان‌ماه

بالاترین رکورد صادرات نفت و محصولات پتروشیمی از 97 تا‌کنون

وزیر نفت از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.

به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی روز گذشته با بیان اینکه رویکرد استفاده از ظرفیت مردمی و تفکر بسیجی در دولت سیزدهم برای غلبه بر کینه و تحریم دشمنان ایران در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: از بدو آغاز به کار این دولت، کشور با مشکلاتی همچون تأمین سوخت زمستانی، کمبود سوخت مایع در نیروگاه‌ها، انجام نشدن تعمیرات اساسی در برخی پالایشگاه‌های نفتی و گازی و تشدید تحریم‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر فروش و صادرات نفت، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی مواجه بود که خوشبختانه با همت و تفکر بسیجی کارکنان صنعت نفت و تلاش آنها توانستیم بر این مشکلات غلبه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه پیش از دولت سیزدهم رقم صادرات نفت و میعانات گازی کشور آن‌چنانی نبود، گفت: بنده پارسال در حضور کارکنان صنعت نفت قول دادم که با تلاش این کارکنان و نیروهای مسلح کشور افزایش صادرات نفت و میعانات گازی رقم خواهد خورد.
وزیر نفت افزود: صنعت نفت ایران هم‌اکنون در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد و بالاترین تحریم‌ها بر این صنعت اعمال شده است.
اوجی از ثبت بالاترین رکورد صادرات نفت خام، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی ایران در آبان‌ماه امسال خبر داد و گفت: این بالاترین رکورد از سال ۱۳۹۷ (شروع تحریم‌های ظالمانه ترامپ علیه ایران) تاکنون است.
ماه پیش علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم از رکوردشکنی صادرات نفت ایران در مهرماه طی چند سال اخیر خبر داده بود.
ایران پنجمین تولیدکننده نفت اوپک
هرچند آمارهای رسمی فروش نفت به دلیل محدودیت‌های تحریمی منتشر نمی‌شود، اما برآوردهایی از میزان تولید و صادرات اعلام می‌گردد. آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که آبان‌ماه منتشر گردید نشان داد ایران پس از عربستان، عراق، امارات و کویت در جایگاه پنجم اوپک در مهرماه امسال قرار گرفته و میانگین قیمت فروش هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه گذشته میلادی به 93 دلار و 21 سنت رسیده است.
پیش از این صندوق بین‌المللی پول هم گزارش داده بود، در حالی که صادرات نفت کشورمان در سه سال پایانی دولت قبل به زیر یک میلیون بشکه در روز و حتی به ۴۰۰ هزار بشکه در روز هم رسیده بود، در سال ۲۰۲۲ که دولت سیزدهم بر سر کار بوده از یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است. به عبارت دیگر در دولت رئیسی صادرات نفت کشور نسبت به کف دولت قبل، ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.
قدردانی رئیس ‌بانک مرکزی
به دلیل تأمین ارز مورد نیاز کشور
گفتنی است با وجود تحریم‌های همه‌جانبه علیه صنعت نفت کشور، اما با مشارکت همه ارکان دولت، فروش نفت افزایش یافته و درآمدهای آن هم وصول شده است.
در همین رابطه چند روز قبل رئیس‌کل بانک مرکزی در نامه‌ای از وزیر نفت برای مجموعه تلاش‌های این وزارتخانه برای تأمین ارز مورد نیاز کشور و بازگشت مداوم ارز حاصل از صادرات برای پوشش نیازهای ارزی و افزایش حجم تجارت کشور تشکر کرد.
رئیس‌کل بانک مرکزی در این نامه از افزایش قابل‌توجه بازگشت ارز حاصل از صادرات نسبت به پارسال در نتیجه تلاش شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت خبر داده است.
بازار‌سازی در برابر تحریم‌ها
همزمان با این‌که آمریکا طی چهار دهه گذشته تقریبا همه بخش‌های صنعت نفت کشور را تحریم کرده، دولت سیزدهم با پیگیری سیاست خنثی‌‌‌سازی تحریم‌ها، بازارهای جدیدی برای نفت و فرآورده‌های خود پیدا کرده و درآمدهای کشور را در این حوزه افزایش داده است.
افزایش میزان فروش و درآمد نفت به یمن سیاست بازار‌سازی به‌دست آمده است. دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل که همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد برجام گذاشته بود، دیپلماسی اقتصادی را متحول کرد و همکاری‌های اقتصادی جدیدی با کشورهای همسو و به‌ویژه همسایگان بنا کرد.
یک اقدام مهم در این زمینه، راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های ایران در این پالایشگاه بود که مهرماه رسانه‌ای شد.
مشتریان جدید برای نفت ایران
دولت ایران با در پیش گرفتن رویکرد جدید، مشتریان جدیدی هم پیدا کرده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اوایل آبان‌ماه در حاشیه مراسم اولین کنفرانس بهره‌دهی چاه‌های نفت و گاز اظهار کرد: مشتریان جدیدی برای نفت ایران پیدا کرده‌ایم؛ در کنار مشتریان سنتی، رصد بازار و تلاش برای ایجاد بازارهای جدید برای نفت کشور به‌طور مستمر در حال انجام است.
محسن خجسته‌مهر خبر داد: وضعیت صادرات نفت نسبت به ماه‌های گذشته رضایت‌بخش‌تر است و صادرات نفت ایران نسبت به قبل، شرایط بهتری
دارد.
از مجموع آمارها و برآوردها پیرامون تولید و فروش نفت ایران چنین برمی‌آید که در یک‌سال گذشته ابتکارات دولت در فروش نفت جواب داده و درآمدهای ارزی وصول شده است. در واقع خنثی‌‌سازی تحریم‌ها رقم خورده و دست ایران در برابر زیاده‌خواهی غربی‌ها در مذاکرات خالی نیست.