kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
با اشاره به حضور احزاب صهیونیسم مذهبی در کابینه

نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی: بلای بدی بر سر اسرائیل خواهد آمد

مقامات فعلي و سابق رژيم صهيونيستي از آينده تاريك اين رژيم با روي كارآمدن كابينه جديد سخن مي‌گويند و نسبت به بدتر شدن اوضاع به طور مرتب هشدار مي دهند.

 

سرويس خارجي-

در حالی که تأسیس كابينه بعدی تل آويو هنوز در مراحل ابتدایی خود است، وضعيت رژيم صهيونيستي و كابينه آتي اين رژيم براي بسیاری از قبل روشن شده است. راست گراترين و تندروترين كابينه ر‍ژيم صهيونيستي در شرايطي مي خواهد كار خود را آغاز كند كه از هم اكنون زنگ‌هاي هشدار به صدا درآمده است. در تل آويو صداي «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی که دوره اش با روی کار آمدن کابینه جدید این رژیم پایان می‌یابد، از هم اكنون درآمده و او هشدار مي دهد که كابينه آتي نتانياهو با حضور احزاب تندرو دینی باعث خواهد شد تا ما با عواقب بدي در سطح داخلی و خارجی رو‌به‌رو شويم و بلاي بدي بر سر ما خواهد نشست. لاپيد به اسرائیلی‌ها درباره بحران و تشدید شکاف و چند دستگی داخلی در بین آنها و مشکل با جهان خارج هشدار داد و گفت: «تندروهای دینی ما را به سمت جهان سومی خواهند برد. ما با آمریکایی‌ها و همچنین خودمان مشکل پيدا خواهیم كرد.»
نگاهي به رسانه‌هاي صهيونيستي در تل آويو نيز همين نگراني‌ها را در ميان آنها نشان مي دهد. «آلون پینکاس»، سرکنسول سابق رژيم صهيونيستي از سال 2000 تا 2004 در شهر نیویورک آمريكا در روزنامه اسرائیلی‌هاآرتص می‌نویسد: «افرادی قرار است در تل آويو قدرت به‌دست گيرند، که در ارتش خدمت نکرده‌اند، اما در مورد مسائل صلح و جنگ تصمیم خواهند گرفت. آنها مذهبي‌هاي تندرويي هستند كه در جامعه کار نمی‌کنند، اما مي خواهند اقتصاد را مدیریت كنند. حاكمان كابينه تل آويو با نقض قوانين سابقه جنایت دارند، اما مي خواهند قوه قضائیه را اصلاح كنند. اين افراد هرگز تاریخ، ریاضی یا انگلیسی نخوانده‌اند، اما به‌دنبال اداره سیستم آموزشی هستند.» اين ديپلمات سابق رژيم صهيونيستي همچنين به این واقعیت اشاره مي‌كند که نتانیاهو در حالي قرار است نخست وزير شود كه همزمان در چندین پرونده فساد از جمله رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد در حال محاکمه است.
اين نگراني صهيونيست‌ها را اگر كنار وضعيت اين روزهاي تل آويو قرار دهيم، به خوبي متوجه خواهيم شد كه وضعيت سياسي همچنان در سرزمین‌هاي اشغالي آشفته است. «ايهود المرت»، نخست وزير اسبق تل‌آويو از سوي دادگاه به پرداخت غرامت 28 هزار دلاري به نتانياهو محكوم شده و هنوز معلوم نيست كه آيا نتانياهو خواهد توانست كابينه خود را تشكيل دهد يا خير؟ نتانياهو از يك طرف با فشار گروه‌هاي تندرو صهيونيستي رو‌به‌روست و از طرف ديگر متحدان آمريكايي اش نسبت به وارد كردن چهره‌هاي تندرو مانند بن گوير در كابينه هشدار داده‌اند. به نظر مي رسد كه نتانياهو طي روزهاي آتي ناگزير خواهد بود كه ميان جدايي از تندروهاي صهيونيست و شكست در تشكيل كابينه يا روي گرداني از آمريكايي‌ها يك گزينه را انتخاب كند.
خشم هم‌حزبي‌هاي نتانياهو
از سوي ديگر در داخل حزب ليكود نيز اختلافات با نتانياهو بالا گرفته و منابع رسانه‌ای از خشم اعضای حزب «لیکود» از «بنیامین نتانیاهو» رئیس‌این حزب و نخست‌وزیر جدید مامور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی به دلیل ساختار کابینه مد نظر او خبر می‌دهند. وبگاه «عرب ۴۸» با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت که خشم اعضای لیکود به این دلیل است که معتقدند، هیچ پست وزارتی مهمی برای اعضای این حزب باقی نمانده است و این خشم را متوجه رئیس‌حزب و مامور تشکیل کابینه یعنی، بنیامین نتانیاهو می‌دانند. با این حال، بر اساس آنچه رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه فاش کردند، لیکود بیشترین تعداد کرسی وزارتی، از جمله دو وزارتخانه مهم را در دست گرفته است.
به نوشته این رسانه‌ها، پیش‌بینی می‌شود از حزب لیکود، «یوآف گالانت» به عنوان وزیر جنگ و «میری ریگف» به عنوان وزیر آموزش و پروش انتخاب شود. همچنین نتانیاهو به دنبال آن است که «رون دیرمر» سفیر سابق در واشنگتن و نزدیک به خود را به عنوان وزیر خارجه انتخاب کند، هرچند که وی اين پست را رد کرده است. در اين صورت، «امیر اوحانا» به عنوان رئیس‌کنست انتخاب خواهد شد. اما اگر دیرمر به عنوان وزیر خارجه انتخاب نشود، اوحانا وزیر خارجه خواهد شد و «یوآو کیش» رئیس‌کنست خواهد بود.
کاسبی رژیم صهیونیستی
از بی‌ثباتی‌های منطقه‌ای و جهانی
همزمان گزارش‌هاي آماري حكايت از آن دارد كه ميزان فروش تسليحات نظامي از سوي رژيم صهيونيستي پس از جنگ اوکراین و از خلال عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای عربی رکورد زد. روزنامه
عبری زبان‌هاآرتص در اين ارتباط نوشته است که در سال ۲۰۲۱ حجم قراردادهای نظامی رژیم صهیونیستی ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد داشته است و از ۸.۶ میلیارد دلار به ۱۱.۳ میلیارد دلار افزایش
یافته است.
در حالی که تعداد قراردادهای امضا شده در سال جاری از ۶ هزار قرارداد سال ۲۰۲۰ و ۵ هزار و ۴۰۰ قرارداد سال ۲۰۲۱ به ۴ هزار قرارداد کاهش یافته است ولی پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری برغم این کاهش حجم، مبلغ سود حاصل از این قراردها بسیار فراتر از دوسال پیش از آن باشد.‌هاآرتص افزود: «از عوامل اصلی افزایش صادرات تجهیزات نظامی اسرائیل می‌توان به عادی ‌سازی روابط با کشورهای عربی و جنگ اوکراین اشاره کرد.»‌هاآرتص اضافه کرد: «افزایش استفاده از پهپاد در جنگ اوکراین و حملات گسترده هوایی روسیه، تلاش برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی در اروپا را افزایش داده است و هم اکنون درحال امضای قراردادی سنگین با آلمان برای فروش سامانه حیتس است.» پیشتر بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که دوسال پس از عادی ‌سازی روابط با کشورهای عربی، قراردادهای به مبلغ ۳ میلیارد دلار با کشورهای منطقه بسته شده است و این درحالی است که این بازار تاکنون مقابل اسرائیل بسته بوده است.