kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۴۱۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
مدیرعامل توانیر:

۱۵۰۰ مگاوات برق غیرمجاز در رمزارز مصرف می‌شود

 
 
 
مدیرعامل توانیر گفت: برآوردهای ما حاکی از آن است که یک‌هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق به‌صورت غیرمجاز در بخش رمزارز صورت می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، آرش کردی درباره مصرف برق رمزارزها اظهار کرد: رمز ارز از سال ۱۴۰۰ در دست بررسی بود و پیگیر نقش رمزارزها در شبکه برق بودیم زیرا دوره‌های مختلفی را در این رابطه طی کرده‌ایم. قدرالسهمی برای رمزارزها در شبکه برق وجود دارد؛ بخشی که مجاز است، براساس قوانین در اوج بار برق‌شان قطع می‌شوند اما بخش‌های غیرمجازی نیز وجود دارد که سعی در شناسایی آنها داریم. پیش‌بینی می‌شود میزان استفاده این بخش بین یک‌هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات باشد.
او با اشاره به اینکه سال جاری را با شرایطی پشت‌سر گذاشتیم که رضایت نسبی مشترکان و به‌خصوص مشترکان خانگی را به‌دنبال داشت، ادامه داد: رضایت کامل مشترکان خانگی را به‌دنبال داشتیم و در بخش خانگی برآوردها حاکی از آن است که ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاوات مدیریت مصرف وجود داشت و در سایر بخش‌ها با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی مدیریت مصرف داشتیم.
مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار مگاوات فاصله مصرف و تولید داشتیم، افزود: ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی که در سال جاری وجود داشت اما در تلاشیم با افزایش رؤیت‌پذیری، مشترکان پرمصرف را مدیریت کنیم. 
کردی ادامه داد: در تجاری ۲۰۰ مگاوات، در چاه‌های کشاورزی ۵۰۰ مگاوات و در بخش اداری ۶۰۰ مگاوات اضافه بر ظرفیت‌های کنونی امکان مدیریت داریم. مجموعاً پیش‌بینی ما این است که دو هزار تا ۲۵۰۰ مگاوات می‌توان اضافه بر ظرفیت‌های کنونی در بخش مدیریت، کار انجام داد. ضمن آنکه صنایع هم موظف شده‌اند که پنج درصد برق مورد نیاز خود را از تجدیدپذیرها تأمین کنند.
او درخصوص نو‌سازی صنایع به لحاظ مصرف انرژی گفت: می‌توان به موفقیت این موضوع امیدوار بود. زیرا درخصوص بازار بهینه‌‌سازی انرژی ما به صنایع می‌توانیم اعلام کنیم که هرجایی بهینه‌‌سازی انجام شد از میزان محدودیت‌هی تابستانی همان صنعت کاهش دهیم.
مدیرعامل توانیر درخصوص تلفات برق تصریح کرد: بخشی از آن ذات صنعت برق است و در جای‌جای دنیا وجود دارد. در صنعت برق ایران هر دو بخش مجاز و غیرمجاز تلفات وجود دارد و در هر دو بخش برای کشور ما رقمی بین هفت تا هفت‌ونیم درصد منطقی و استاندارد است. البته در کشور ما روند کاهش تلفات از ۱۶ درصد در سال‌های گذشته به 9 و هشت دهم درصد در شرایط فعلی کاهش پیدا کرده است.
کردی افزود: درخصوص بهینه‌‌سازی مزایده‌ها مناقصه‌هایی درخصوص کولرها و روشنایی معابر در حال انجام هست. درخصوص بحث مدیریت بار، مطلوب کشور ما این است که در بخش خانگی و تجاری و عمومی و اداری کاهش مصرف و بهینه‌‌سازی داشته باشیم و رشد مصرف برق صنایع را داشته باشیم. در عمومی هشت درصد، خانگی دو درصد کاهش مصرف و در کشاورزی سه دهم درصد کاهش مصرف وجود داشته اما در بخش صنایع شش درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ و نسبت به سال ۹۹ نیز چهار تا پنج درصد افزایش مصرف داشتیم.