kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

بزرگداشت «مصطفی زمانی» از پایه‌گذاران نشر انقلاب اسلامی (اخبار ادبی و هنری)

آیین بزرگداشت پیشکسوت نشر حاج «مصطفی زمانی» صبح دیروز 28 آبان‌ با حضور محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد سرشار معاون فرهنگی معاون اول ریاست جمهوری و جمعی از ناشران و اهالی کتاب در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
 
 
 
محمدحسین صفارهرندی عضو تشخیص مصلحت نظام در این مراسم با اشاره به اینکه خود را موظف می‌دانست برای احترام گذاشتن به کسی که جزو شناسنامه‌های نشر کشور محسوب می‌شود در این مراسم شرکت کند، گفت: از ابتدای انقلاب یکی از نام‌هایی که مکرر می‌شنیدیم و با خاکساری و صبوری حضور در این عرصه را در چشم ما مجسم می‌کند آقای زمانی است. آخرین یادگارهایی که از ایشان در ذهن و دل من تصویر شده است همراهی‌های بسیار ارزشمند ایشان در مقام کمک به وزارت ارشاد است. در عرصه‌ای که ایشان در آن مجتهد بوده و ما از اجتهاد ایشان باید بهره می‌گرفتیم و گرفتیم. به گواهی خیلی از دوستان یا آنهایی که خیلی هم ما را دوست هم نداشتند آن زمان کارنامه‌ای در خور ثبت کرده است اینها را مدیون دریافت مشورت‌های از اهالی متعهد نشر می‌دانم و خودم را به‌عنوان عضوی از این خانواده مدیون این دوستان می‌دانم. آقای زمانی به گواهی این آمارها و ارقام یکی از پرکار‌ترین ناشران بودند. منظومه عظیم مطالب چاپ شده‌توسط ایشان نشانگر آن است که ایشان بر گردن مردم و حوزه کتاب کشور حق دارد و باید از ایشان قدرشناسی کرد. این خصلت کم‌گویی و پرعملی و تواضع در ایشان باید راهنما باشد برای کسانی که پایشان را جای پای بزرگ‌ترها می‌گذارند و وارد این عرصه می‌شوند می‌تواند الگو باشد. 
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: این چند روز که در تدارک برگزاری مراسم بودیم مکرر به یاد جلسه‌ای می‌افتادم که در سالن دیگر همین حوزه هنری برای بزرگداشت مرحوم علیان تدارک دیده شد و چقدر افسوس می‌خوریم که وجود این مرد نازنین در جمع ما نیست و ان‌شاءالله که حضور آقا مصطفی زمانی و بزرگان دیگر مستمر باشد. برای همه خدمتگزاران اهل فرهنگ آرزوی توفیق و سربلندی دارم و برای سرور ارجمند آقا مصطفی زمانی و همه افرادی که در طی این مسیر به ایشان کمک کردند آرزوی توفیقات بیشتر دارم.
در این مراسم علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: اگر ما شروع نشر انقلاب اسلامی را با شروع توزیع رساله‌های امام مقارن بدانیم، آقای زمانی از اولین‌های این حوزه است که نشر انقلاب اسلامی را آغاز و پایه‌گذاری کرده‌اند. پیش از انقلاب مبارزین انقلاب اسلامی مسئله حیاتی برایشان رساندن رساله‌ها و بیانیه‌ها و پیام‌های امام به مردم بود. ستاره‌هایی که در آن زمان فعالیت می‌کردند پس از انقلاب هم جریان محتوا و جریان نشر را همچنان به دست گرفتند و پیش آوردند تا این‌که امروز در این نقطه هستیم. شاید شاخص توزیع و انتشار رساله‌های امام، یک تمایز قابل توجهی باشد تا ما بتوانیم ناشران مبارز و انقلابی را شناسایی کنیم. در کنار این مسئله توجه به حوزه کودک و نوجوان و تامین محتوای مناسب برای اقشار مختلف از دیگر ویژگی‌های این نشر است که شما قدیمی‌‌ترین آثار را پیش رو می‌بینید. برخی از این آثار شاید ۵۰۰ هزار نسخه از آن منتشر شده است؛ چیزی که امروز در حوزه نشر برای ما غریب است. 
میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: حاج مصطفی زمانی جزو موسسین مجمع ناشران هم بودند و به اتفاق اخوی مرحوم‌شان آقای محمدرضا علیان در روزهای ابتدایی مجمع ناشران حضور داشتند و تصورمان این بود که باید کاری کنیم به نفع اهداف انقلاب و این نیازمند تجارب بزرگ و عمیق توسط کسانی است که می‌خواستند این کار را پیگیری کنند. 
در پایان این مراسم نیز مصطفی زمانی مدیر انتشارات زیارت با تشکر از دست‌اندرکاران برپایی این مراسم گفت: من فقط یک خدمتگزار کوچک در عرصه فرهنگ بودم و امیدوارم بتوانم با کمک اهالی فرهنگ باز هم در این سنگر بمانم و به نشر آثار مناسب و مفید در مسیر انقلاب و فرهنگ اسلامی خدمتگزار بمانم و در این عرصه ملتمس دعای همه دوستان و اهالی فرهنگ هستم.