kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
بن سلمان دست به جیب شد!

کمک چند میلیارد دلاری آل‌سعود برای پیروزی ترامپ در انتخابات 2024


رسانه‌های غربی از کمک چند میلیارد دلاری ولیعهد سودازده سعودی به خانواده «دونالد ترامپ»، برای کمک به کارزار انتخاباتی بعدی او، خبر می‌دهند. ترامپ بن سلمان را گاو شیرده خوانده بود.
گویا سعودی‌ها رئیس‌جمهور آمریکایی را که بیش از بقیه رؤسای جمهور، آنان را «گاو شیرده» می‌دانست، به «جو بایدنِ» فرتوت و دیگران ترجیح می‌دهند؛ به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سفاک و سودازده سعودی، که چندان میانه خوشی با دموکرات‌های حاکم بر آمریکا ندارد و می‌توان تصمیم اخیر رژیم سعودی و روسیه در اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تا 2 میلیون بشکه در روز را در واقع یکی از مصادیق کارشکنی‌های بن سلمان علیه دولت بایدن دانست.
حالا رسانه‌های آمریکایی و اروپایی فاش کرده‌اند که محمد بن سلمان میلیاردها دلار برای خانواده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، برای حمایت از بازگشت او به کاخ سفید، هزینه می‌کند. در این باره وبسایت «راو استوری» آمریکا نوشت، رژیم سعودی به دستور بن سلمان، با شروع کارزار نامزدی دونالد ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا، میلیاردها دلار به خانواده ترامپ منتقل می‌کند. گفتنی است، پس از گمانه‌زنی‌های زیاد، در نهایت دونالد ترامپ در ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا به عنوان نامزد جمهوری‌خواهان مشارکت خواهد کرد. به نوشته وبسایت راو استوری، محمد بن سلمان از موافقت با هرگونه معامله تجاری که توسط خانواده ترامپ و شرکت‌هایش برای تقویت اتحاد با رئیس‌جمهور سابق آمریکا ارائه می‌شود، تردیدی ندارد. در همین حال روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز نوشت که درهم‌ تنیدگی منافع اقتصادی و تجاری میان محمد بن سلمان و ترامپ موجب انتقادات شدیدی شده است. این روزنامه گزارش داد که ترامپ یک توافق تجاری خارجی جدید با دولت سعودی منعقد کرده و موجب شده است تا یک موضوع اخلاقی قدیمی تحت عنوان تضاد میان منافع در سیاست و تجارت دوباره مطرح شود. همزمان مجله آمریکایی «فارن پالیسی» نیز نوشت که ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود تلاش کرد تا جنایات محمد بن سلمان را سرپوش بگذارد و این موضوع چرایی علاقه ولیعهد سعودی برای انعقاد قراردادهای تجاری با او را به خوبی توضیح می‌دهد. به نوشته این نشریه، دونالد ترامپ هم اکنون از میزبانی مسابقات گلف، به عنوان پولشویی ورزشی برای بن سلمان، نفع می‌برد. البته گفتنی است که دولت کنونی آمریکا نیز در مورد نادیده گرفتن جنایات بن سلمان خیلی عقب‌تر از دولت ترامپ نیست؛ در همین روزها وزارت دادگستری آمریکا، طی یک رأی مشورتی حقوقی به این نتیجه رسیده است که بن سلمان در اتهامات قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد ریاض، مصونیت دارد. ادامه رفتار وحشیانه آل‌سعود در صدور احکام سنگین برای مخالفان، حتی صدور حکم اعدام برای کودکان، آن هم زیر سایه سکوت سنگین دولت دموکرات آمریکا نشان می‌دهد که حرف‌های اولیه بایدن برای مقابله با بن سلمان ادعاهای گزاف بوده که مرور آنها جز نمک بر زخمِ زخم‌دیدگان سعودی نیست. چند روز پیش نیز روزناه «نیویورک تایمز»، از روابط مالی میان رژیم سعودی و دونالد ترامپ پرده برداشت. بر اساس گزارش این روزنامه، گروه ترامپ با یک شرکت املاک و مستغلات عربستانی قراردادی منعقد کرده است تا مجوز ساخت یک مجتمع مسکونی و یک مجتمع گلف در کشور عمان را صادر کند. نیویورک تایمز اشاره کرد که قرارداد جدید بین شرکت ترامپ و شرکت املاک و مستغلات سعودی؛ در حالی است که شرکت ترامپ درگیر مشکلات حقوقی به اتهام فرار مالیاتی است (که البته باید گفت این کمترین مشکل این روابط مالی است). شبکه خبری آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) اعلام کرد که 6 کشور خارجی از جمله عربستان سعودی، قطر و امارات بیش از ۷۰۰ هزار دلار در هتل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واشنگتن، طی دو سال اول حضورش در کاخ‌سفید هزینه کرده‌اند.
مأموریت جدید برای متهم پرونده خاشقجی
همچنین منابع رسانه‌ای مخالف رژیم سعودی از برکناری «سعود القحطانی» مسئول ارتش سایبری و واحد سرکوب رسانه‌ای رژیم سعودی از تمامی مناصب و مأموریت‌هایش خبر دادند و اعلام کردند که وی که مشاور پیشین دربار سعودی و از عاملان اصلی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بود، اکنون قرار است در پشت پرده و به دور از چشم دیگران مأموریت جدیدی را انجام دهد. گفتنی است، چندی پیش، روزنامه گاردین نیز فاش کرد که سعود القحطانی، یکی از چهره‌های پشت پرده حمایت مالی از شبکه ایران اینترنشنال است.
سعود القحطانی متهم ردیف اول در پرونده قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در ترکیه بود اما به دلیل روابط بسیار نزدیک با بن سلمان هرگز محاکمه نشد. دادگاه فرمایشی سعودی در سال ۲۰۱۹، القحطانی را از تمام اتهامات در ارتباط با قتل خاشقچی مبرا کرده و برای پنج نفر دیگر حکم اعدام صادر کرد. همچنین چند ماه پیش بود که «مجتهد» افشاگر اسرار آل‌سعود در توئیتر خود نوشت، یکی از دفاتر بزرگ برای تبلیغ عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط وی و به دستور محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در استانبول قرار دارد.