kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
رئیس ‌سازمان غذا و دارو:

کمبودهای دارویی در حال کاهش است

 

رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی در حال کاهش بوده و برای پایداری و ثبات در بازار دارویی کشور، به چند هفته زمان نیاز است.
به گزارش سازمان غذا و دارو، سید حیدر محمدی اظهارداشت: کمبودهای دارویی در حال کاهش بوده و برای پایداری و ثبات در بازار دارویی کشور، به چند هفته زمان نیاز است تا با تامین بموقع شرکت‌های تولید‌کننده، واردات و کمک به اصلاح مصرف دارو، مشکلات کمبود دارویی به حداقل برسد.
محمدی افزود: با تشکیل ستاد رصد تامین دارو و فعالیت شبانه‌روزی این ستاد، کمبودهای دارویی بررسی شدند که بخشی از این کمبودها که تعداد آنها کم است، سراسری بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد اما کمبود برخی داروها، مقطعی بود که با جابه‌جایی موجودی بین استانها، مشکل برطرف می‌شود.
وی اظهار داشت: بخشی از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیک‌های خوراکی بوده که با افزایش تولید و واردات محموله‌ها، این کمبودها رفع می‌شود. در مورد برخی داروهای حمایتی مانند استامینوفن، بروفن، شربت دیفن هیدرامین و آنتی‌هیستامین‌ها، کمبودها در حدی نیست که نیاز به واردات این اقلام دارویی باشد و با افزایش ظرفیت تولید، وضعیت سامان می‌یابد. در بسیاری از استان‌ها مشکل کمبود این داروها برطرف شده و در برخی از استانها که دسترسی آنها به دارو کمتر بوده و یا شرکت‌های پخش سراسری به آن مناطق دسترسی نداشته‌اند نیز از طریق جابه‌جایی بین ذخیره‌های دارویی، مشکل برطرف می‌شود. معاون وزیر بهداشت از تامین پایدار دارو به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان غذا و دارو یاد کرد و گفت: تا زمان رسیدن به وضعیت پایدار و رفع کمبودهای دارویی، علاوه‌بر تقویت ظرفیت تولید داخلی، واردات نیز ادامه پیدا می‌کند. ظرفیت تولید داخلی نیز افزایش یافته به گونه‌ای که برخی شرکت‌ها، خطوط دیگر تولید دارو را در مسیر تولید آنتی بیوتیک به کار گرفته‌اند.
محمدی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که ظرف روزها و هفته‌های آینده، با افزایش ظرفیت تولید و توزیع منظم و مرتب، مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک به‌طور کامل برطرف شود. در حال حاضر اولویت توزیع سرم با مراکز درمانی است و در صورت تامین نیاز مراکز درمانی، مشکل توزیع محدود سرم در داروخانه هم برطرف می‌شود.
قیمت انسولین برای بیماران تغییر نکرده ‌است
مشاور رسانه‌ای سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه انسولین قلمی تحت پوشش بیمه‌ است و براساس طرح دارویار پرداختی از جیب بیمار تغییری نمی‌کند، اظهارداشت: قیمت انسولین قلمی برای بیماران همان نرخ گذشته است و این دارو با نسخه پزشک و ثبت در سامانه تیتک عرضه می‌شود.
سجاد اسماعیلی به خبرگزاری فارس گفت: اصلاح قیمتی که برای انسولین‌ها براساس تغییر سیاست ارزی صورت گرفته موجب افزایش قیمت برای بیماران نخواهد شد، زیرا به همان نسبت پایه پوششی بیمه‌ای آن نیز تغییر کرده است.
وی در پاسخ به برخی ادعاها درخصوص افزایش قیمت انسولین قلمی، افزود: انسولین دارویی نیست که بتوان بدون نسخه آن را تهیه کرد و داروخانه موظف است تنها با نسخه پزشک و تایید بیمه، دارو را در اختیار بیماران قرار دهد؛ بنابراین در قالب طرح دارویار هیچ‌گونه تغییری در پرداخت بیماران به‌وجود نخواهد آمد و گزارش‌ها گرانی انسولین قلمی ممکن است به دلیل خرید آزاد این دارو بدون دفترچه باشد که خرید بدون نسخه آن، منع قانونی دارد.