kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
وضعیت اسرائیل دوباره غیرعادی شد

انفجار و آتش‌سوزی‌های عجیب و غریب در تل‌آویو و شهرهای تابعه!

وضعيت غيرعادي در مناطق اشغالي فلسطين به‌ويژه در تل آويو طي چند روز گذشته تا بدان جا بوده كه به اختلال در زندگي روزمره صهيونيست‌ها منجر شده است.
 
سرويس خارجي-
در سكوت كامل خبري و در شرايطي كه تمركز رسانه‌هاي غربي بر تشكيل كابينه راست‌گراي تل‌آويو تمركز دارد، برخي خبرها حكايت از آن دارد كه اوضاع در تل‌آويو، مركز رژيم صهيونيستي چندان عادي و طبيعي نيست. نخستين خبرها از اوضاع غيرعادي تل‌آويو زماني به بيرون درز كرد كه طی چند روز اخیربرخي حساب‌هاي كاربري شخصي در رسانه‌هاي اجتماعي خبر دادند كه دستگاه‌های برقی‌شان دچار حوادثی نظیر ازکارافتادگی و آتش‌سوزی شده است. 
منابع رسمي تل آويو هيچ بيانيه رسمي درباره قطع برق و اختلال در شبكه توزيع برق اين شهر را اعلام نكرده‌اند، اما آن گونه كه منابع خبري گفته‌اند اختلال در شبكه برق تل‌آويو منجر به مراجعه بسياري از صهيونيست‌ها به اداره برق و شكايت از اوضاع غيرعادي شده است. این افراد همچنین خاموش و روشن شدن‌های غیرمعمول و خارج از کنترل‌ دستگاه‌های برقی‌شان را گزارش داده‌اند.
همزمان با قطع مكرر شبكه برق، انفجار و آتش‌سوزی‌های عجیب و پی‌در‌پی نيز در برخي پست‌های برق تل‌آویو و شهرهای اطراف گزارش شد، اما دليل آن نامشخص اعلام شده است. همچنین برخی از ویدئوهای ارسال شده توسط کاربران صهیونیست، از انفجار در پست‌های انتقال برق در راه‌های منتهی به شهرها و مناطقی همچون یاونه، گدارا و... حکایت دارد.
بنا بر گزارش‌های منابع محلی و اعلام ساکنان این شهرها، قطعی برق گسترده و طولانی در این شهرها با پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای از ناحیه اداره برق رژیم همراه نبوده است. چندی پیش نیز شهر كوچك و 10 هزار نفري یاونه با اختلال و قطعی برق عجیبی رو‌به‌رو شد و این شهر را برای چند روز در تاریکی فرو برد. یاونه را در آن ایام به شهر‌ ارواح تشبیه می‌کردند و به نظر مي‌رسد وضعيت خاموشي‌هاي مكرر بارديگر به اين شهر بازگشته است.
هنوز هيچ دليل قانع كننده‌اي درباره وضعيت غيرعادي در تل آويو و ديگر شهرهاي اطراف اعلام نشده، اما پيشتر نيز برخي حملات سايبري به زيرساخت‌هاي اين شهرها، به ايجاد اختلالات گسترده در اين مناطق منجر شده بود. منشا رسمي اين گونه حملات سايبري هنوز مشخص نيست، اما منابع صهيونيستي حملات سايبري عليه زيرساخت‌هاي خود را به طور عمده متوجه گروه‌هايي در عراق و برخي كشورهاي منطقه مي‌دانند. حملاتي كه عمدتا با پيام‌ها و بيانيه‌هایي در راستاي نابودي و مبارزه با تل آويو همراه است و عاملان آن هشدار نابودي رژيم صهيونيستي را به رهبران تل آويو مي‌دهند.
تحركات تل آويو در منطقه
از سوي ديگر، اوضاع غيرعادي در تل آويو، همزمان با افزايش نگراني‌ها نسبت به تحركات اين رژيم در منطقه است. جروزالم پست با انتشار خبري از افتتاح سفارت آذربایجان در تل آويو خبر داده و گفته است كه آذربایجان به عنوان اولین کشور با جمعيت اکثریت شیعه سفارت خود را در تل آويو افتتاح مي كند.
سفارت جدید، که ماه گذشته توسط جروزالم پست اعلام شد، در تل‌آویو خواهد بود و به نظر مي رسد كه اين اقدام باكو پس از درخواست‌ها و فشارها از سوي تل آويو انجام شده است. اگرچه سفارت رژيم صهيونيستي در باکو از سال 1993 فعاليت مي كند، اما جمهوري آذربايجان طي سي سال گذشته هيچ‌گاه اقدام به ايجاد سفارت در تل آويو نكرده بود، اما اكنون از دو سال گذشته كه صهيونيست‌ها تحركات خود را در منطقه تشديد كرده‌اند، باكو نيز به سمت گشايش سفارت در تل آويو حركت كرده است.
با اين حال با توجه به زمينه مذهبي و جمعيت اكثريت مسلمان و شيعه در جمهوري آذربايجان، اين اقدام دولت علي اف با واكنش و مخالفت‌هاي زيادي در ميان شهروندان جمهوري آذربايجان روبه‌رو خواهد شد و انتظار مي رود كه اقدامات عليه تل آويو در منطقه نيز شدت بگيرد. اقداماتي كه در موارد متعددي از سوي گروه‌هاي ضدصهيونيستي مردم پايه و به صورت غيررسمي و خارج از چارچوب دولت‌ها انجام مي شود، اما قادر خواهد بود تا اوضاع را براي صهيونيست‌ها غيرعادي و غيرطبيعي كند.
حمله به پایگاه ارتش اسرائیل در کرانه باختری 
روز پنجشنبه نيز رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، یکی از پایگاه‌های نظامی این رژیم در شمال کرانه باختری هدف تیراندازی قرار گرفته است. روزنامه تایمز اسرائیل نوشت، یکی از پایگاه‌های ارتش اسرائیل واقع در ارتفاعات جرزیم در فاصله چند کیلومتری جنوب شهر نابلس بامداد امروز هدف تیراندازی قرار گرفت.
طبق گزارش‌های اولیه، در این تیراندازی فردی آسیب ندیده است. سایت عبری زبان واللا نیز بدون ذکر منبع و ارائه جزئیات اعلام کرد، تیراندازی دیگری نیز در همین منطقه انجام شد. تیراندازی به پایگاه ارتش اسرائیل تنها چند ساعت پس از تیراندازی بعدازظهر چهارشنبه فلسطینی‌ها به شهرک شاکید در ۴۰ مایلی نابلس انجام شد. طبق گزارش ارتش اسرائیل، در این تیراندازی تنها خسارات‌اندکی به یکی از منازل این شهرک وارد شد. همزمان در روز جمعه، مقاومت فلسطین به عنوان بخشی از توسعه توان نظامی خود آزمایش موشکی جدید انجام داد. بر اساس گزارش خبرنگار شهاب نیوز، مقاومت در چارچوب نبرد آماده ‌سازی با هدف توسعه توان نظامی و افزایش دقت آن، به صورت آزمایشی چندین موشک از نوار غزه به سمت دریای مدیترانه پرتاب کرد.
گفتنی است که مقاومت فلسطین به عنوان بخشی از تدارکات خود برای هرگونه رویارویی احتمالی با رژیم اشغالگر صهیونیستی، علاوه‌بر ارسال نوعی پیام، آزمایش‌های موشکی خود را به صورت دوره‌ای از سواحل نوار تکرار می‌کند. این تحول در حالی است که کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی امروز جمعه از تیراندازی رزمندگان مقاومت به شهرک صهیونیست نشین حینانیت در غرب جنین خبر داد.