از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری
عوامل تاثیرگذار در سقوط آنتونوف 140 اعلام شد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری برای نخستین بار عوامل مختلف تاثیرگذار در سقوط هواپیمای آنتونوف 140 را تشریح کرد.
به گزارش خبرگزاریها، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: در سقوط یک هواپیما مجموعهای از عوامل تاثیرگذار هستند که حادثه نوزدهم مردادماه گذشته نیز از این مسئله مستثنی نیست. درحادثه سقوط هواپیمای آنتونوف 140 سه عامل اصلی اشتباهات انسانی، نقص فنی و عوامل محیطی دخیل بودند.
وی با بیان اینکه در لحظه بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه موتور راست آن از دست میرود، اظهار کرد: متاسفانه خلبان و کمک او نتوانستند در لحظهای که این موتور خاموش میشود این مسئله را شناسایی کنند و این مسئله باعث شده هواپیما از زمین بلند شده و کنترل آن بسیار دشوار شود.
جهانگیریان اضافه کرد: وقتی که یکی از دو موتور هواپیما از دست میرود طراحی این هواپیماها به صورتی است که به شکل خودکار موتور دیگر هواپیما تا 10 درصد با توان بیشتر به کار خود ادامه میدهد، اما حتی این مسئله نیز نتوانسته مانع سقوط هواپیما شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه وقتی یکی از موتورهای هواپیما از کار میافتد به شکل طبیعی هواپیما به همان سمت کشیده میشود و میچرخد، توضیح داد: خلبان باید در این شرایط تلاش میکرد، هواپیما را در مسیری مستقیم نگه دارد و از حرکت زیاد به سمت موتور خاموش شده کنترل کند. اما با توجه به این که لحظه خاموش شدن موتور فاصله اندکی از زمان بلند شدن هواپیما از باند داشته، هواپیما نتوانسته قدرت مانور بالایی پیدا کند و ارتفاع بگیرد. نیروی بالابر هواپیما کاهش یافته، اما خلبان سه بار سعی کرده ارتفاع را کاهش دهد که بالاخره به بروز حادثه انجامید.
وی ادامه داد: از این رو هواپیمای آنتونوف 140 که در حدود یک دقیقه و 30 ثانیه زمان پروازی داشته است تنها تا ارتفاع 45 متر از زمین بلند شده و پس از چرخش بسیار زیاد به سمت راست که طرف موتور خاموش شده بوده در یکی از خیابانهای نزدیک فرودگاه سقوط میکند.
جهانگیریان درباره عوامل محیطی تاثیرگذار در این حادثه نیز اظهار کرد: روز 19 مرداد یکی از گرمترین روزهای سال در تهران به حساب میآید و در لحظه بلند شدن هواپیما از باند که ساعت 9:20 صبح بوده است دمای باند در حدود 38 درجه سانتیگراد ثبت شده است. یکی از واضحترین اصول فنی در پرواز هواپیماها این است که توان موتور در دمای بالا بسیار پایین میآید.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد: هواپیمای سقوط کرده صبح روز حادثه از اصفهان به مقصد تهران پرواز کرده و در این زمینه هیچ مشکل فنی و یا ابهامی گزارش نشده است. از دیگر سو با توجه به ارتفاع باند فرودگاه مهرآباد نسبت به دریا و بالا بودن آن که در توان موتور تاثیرگذار است نیز از دیگر عوامل مطرح شده در این زمینه بوده است.
توقف آزادسازی
نرخ بلیط هواپیما
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طبق قانون برنامه پنجم در راستای متنوعسازی نرخ بلیط هواپیما اقدام شد.
جهانگیریان گفت: در حال حاضر شرایط برای آزادسازی کامل نرخها فراهم نیست زیرا عرضه صندلی هواپیما به تعدادی نیست که بتوان قیمتها را کاملا آزاد کرد. بر همین راستا به دنبال افزایش عرضه هستیم.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس مبنی بر نظارت بر عملکرد فروش بلیط هواپیما گفت: شرکتها موظف به درج قیمت روی سایت اطلاعرسانی خود هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی بیان کرد: در متنوعسازی نرخها که تا سقف 30 درصد بیشتر از نرخهای سال 91 بود، لیستهایی از قیمتها توسط شرکتها اعلام شد و ما تایید کردیم.
جهانگیریان افزود: دفاتر مجاز مسافرتی که مجوز از سازمان هواپیمایی دارند دسترسی به فروش بلیط دارند اما برخی دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز از سازمان هواپیمایی نیستند نیز اقدام به فروش بلیط میکنند و حتی فروش بلیط در برخی از سایتها نیز انجام میشود.
معاون وزیر راه بیان کرد: در حال پیگیری هستیم تا از طریق مراجع ذیصلاح، سایتهایی که اقدام به فروش بلیط میکنند ساماندهی شده و یا اینکه بسته شوند.
وی یادآور شد: همچنین متخلفان نظیر برخی سایتهای فروش بلیط و نیز دفاتر خدمات مسافرتی بدون مجوز به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شدهاند.