kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

عملیات دو جوان فلسطینی در کرانه باختری 3 صهیونیست کشته و 2 نفر زخمی شدند

جوان 19 ساله فلسطيني در يكي از پیچيده‌ترين عمليات‌ها موفق شد كه حداقل 3 صهیونيست را در كرانه باختري به هلاكت برساند. اين عمليات از سوي رسانه‌هاي فلسطيني بسيار پيچيده و حساب شده توصيف شد و از طرف ديگر ضعف نظاميان تل آويو را در مقابله با مبارزان فلسطيني بارديگر به اثبات رساند.

 


سرويس خارجي-


استان سلفيت، يكي از استان‌هاي مركزي كرانه باختري است كه تا‌كنون كمتر شاهد عمليات‌هاي مسلحانه بوده است، اما جاده‌هاي خلوت و آرام اين بخش از كرانه باختري نيز روز صبح سه شنبه يكي از پيچيده‌ترين عمليات‌هاي مبارزان فلسطيني را شاهد بود. عمليات پيچيده اي كه توسط سلاح سرد و از سوي جوان 19 ساله فلسطيني بنام «محمد مراد سامی» صورت گرفته است.
منابع عبری زبان اعلام کردند که اين عمليات با حمله يك جوان فلسطيني به گروهی از صهیونیست‌ها در منطقه صنعتی شهرک آرئیل واقع در استان سلفيت صورت گرفت و در جريان آن حداقل 3 نفر از اشغالگران ساكن كرانه باختري كشته و دو نفر ديگر نيز زخمي شدند.
کرانه باختری فلسطين هفته‌هاست كه به دنبال عملیات نظامی رژیم صهیونیستی با عنوان «موج‌شکن» شاهد درگیری‌های زیادی است.
این عملیات‌ها تا كنون منجر به بازداشت صدها فلسطینی و ترور چندین تن از جمله رهبران گروه «عرین الاسود» (بیشه شیرها) در نابلس شده است، اما همزمان جوانان فلسطینی نیز عملیات‌های خود را علیه نیروهای اسرائیلی و شهرک‌نشینان افزایش داده‌اند و عمليات «محمد مراد سامی» در شهرک آرئیل واقع در استان سلفيت حكايت از آن دارد كه فلسطيني‌ها به افزايش حملات نظاميان صهيونيستي پاسخ مي دهند.
گفته شده «محمد مراد سامی» به عنوان مجری این عملیات به ضرب گلوله نیروهای صهيونيستي در صحنه عمليات به شهادت رسید و همزمان نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی وضعیت آماده‌باش خود را در شمال کرانه باختری افزایش داده‌اند.
اهميت عمليات سلفيت از آن روست كه توانسته تلفات زيادي را از ميان اشغالگران بگيرد و اين مسئله نشان دهنده توان مبارزاتي جوانان فلسطيني است. تا آنجا كه يك يا دو نفر از فلسطيني‌ها به تنهايي قادر به مقابله با 5 صهيونيست هستند. هم در عمليات سلفيت و هم قبل از آن در ساير عمليات‌هاي مبارزان فلسطيني، با وجود آن كه از سوي يك يا دو نفر از شهروندان فلسطيني انجام مي شود، اما آمار تلفات صهيونيست‌ها در مواردي چندين نفر بيشتر از خود عاملان اين عمليات‌هاست.
محمد مراد سامی كيست؟
«محمد مراد سامی صوف»،‌ عامل 19 ساله عمليات سلفيت، ساکن شهرک حارس در شهر سلفیت و کارمند شرکت «اینتل» در اراضی اشغالی بود.
نظامیان اشغالگر اسرائیلی شامگاه سه شنبه به منزل شهید سامی صوف در غرب سلفیت یورش بردند و مادر این شهید فلسطینی و شماری از بستگانش را به مدت بیش از 4 ساعت مورد بازجویی قرار دادند.
اشغالگران اسرائیلی همچنين دو پسر عموی شهید صوف به نام‌های زکریا محمد سامی صوف (21 ساله) و‌هادی مصطفی سامی صوف (16 ساله) را بازداشت کردند.
گروه‌هاي مختلف فلسطيني از انجام عمليات محمدسامي صوف استقبال كردند. «طارق عزالدین»، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در اين ارتباط گفت: این عملیات قهرمانانه بیانگر اراده استوار ملت قهرمان فلسطین و نشان‌دهنده شکننده بودن و ضعیف بودن نهاد امنیتی و نظامی اسرائیل است. وی گفت: این عملیات قهرمانانه پاسخ ملت ما به تهدیدات رهبران راست‌گرای صهیونیستی است که با پیروزی‌شان در انتخابات فخرفروشی می‌کنند. مقاومت ما ادامه دارد و گردان‌های ما در کرانه باختری خاری در گلوی این اشغالگران هستند که هرگز از امنیت در سرزمین ما برخوردار نخواهند شد.
حازم قاسم، سخنگوی حماس نیز از عملیات قهرمانانه فلسطینی‌ها در سلفیت استقبال کرد و گفت: جوانان انقلابی در کرانه باختری بار دیگر اشغالگران را غافلگیر کردند. این عملیات نشان‌دهنده ادامه انتفاضه مقدس جوانان انقلابی برای دفاع از مسجدالاقصی و پاسخ به جنایت‌های اشغالگران و ادامه مسیر انقلاب برای تحقق اهداف آزادی و بازگشت
است.
رسوايي ناتواني نظامي صهيونيست‌ها
براساس گزارش‌ها، از ابتدای سال جاری تاکنون 29 اسرائیلی در عملیات‌های استشهادی فلسطینیان در اراضی اشغالی به هلاکت رسیدند. این در حالی است که تعداد کشته‌های صهیونیست‌ها در سال گذشته بیست و یک نفر، در سال 2020 سه نفر، در سال 2019 دوازده نفر، در سال 2018 شانزده نفر، در سال 2017 هجده نفر و در سال 2016 نیز هفده نفر بوده است.
همچنين از ابتدای سال جاری تاکنون ده‌ها نظامی و شهرک‌نشین اسرائیلی دیگر در عملیات‌های فلسطینیان زخمی شدند. اين آمار بيش از هرچيز ضعف و ناتواني نظاميان و ارتش رژيم صهيونيستي براي مقابله با مبارزان فلسطيني را نشان مي دهد.
از سوي ديگر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که تحقیقات رژیم صهیونیستی درباره عملیات شعفاط كه دو ماه پيش منجر به کشته شدن یک سرباز اسرائیلی شد نشان دهنده شکست امنیتی این رژیم است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند: آویو کوخاوی، رئیس‌ستاد ارتش نتایج تحقیقات نظامی درباره حمله به ایست بازرسی شعفاط را تحویل گرفت. این عملیات به کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن چند تن دیگر منجر شده بود.
این رسانه‌ها اعلام کردند: سه تن از نیروهای گارد مرزی وابسته به پلیس و یکی از افسران برکنار شدند. در این تحقیقات آمده است که این عملیات نشان دهنده شکست و ناکامی امنیتی است.
کوخاوی گفت: «حمله شعفاط حمله سختی بود و باید از آن عبرت بگیریم.»
به گفته رسانه‌های اسرائیلی هشت اکتبر یک فلسطینی به سمت نیروهای اسرائیلی در ایست بازرسی اردوگاه شعفاط تیراندازی کرد که منجر به کشته شدن یک سرباز و زخمی شدن چند تن دیگر شد. «عدی التمیمی»، مجری عملیات نیز به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی به شهادت رسید.