kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۶۷۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵

تداوم بحران اقتصادی در غرب شرکت آمازون 10 هزار کارمند را اخراج می‌کند

تورم بالا و گرانی منجر شده بسیاری شهروندان در آمریکا به شغل دوم و یا سوم روی آورده و حتی به فروش پلاسمای خون برای گذران زندگی دست بزنند، همزمان هزاران استاد و کارمند دانشگاه کالیفرنیا در این کشور اعتصاب کرده‌اند. شرکت آمازون هم خبر داده 10 هزار کارمند خود را اخراج می‌کند.

سایه تورم، رکود و به طور کلی بحران اقتصادی بر کشورهای غربی همچنان سنگینی می‌کند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که وضعیت طی سال آینده میلادی بسیار بدتر از این خواهد شد. شاید به همین دلیل باشد که آمریکا این روزها به زلنسکی فشار می‌آورد که شروط خود را کنار گذاشته و با پوتین بر سر میز مذاکره بنشیند.در آمریکا بر اساس گزارش نشریه «فوکوس » اوضاع شهروندان این کشور بسیار بحرانی‌تر است. در گزارش این نشریه آمده است:« در آمریکا، تورم ادامه دار عواقب جدی به همراه داشته است. به دلیل قیمت بالای مواد غذایی، مسکن، انرژی و بیمه درمانی، آمریکایی‌های مستأصل تلاش می‌کنند تا با دو شغل تمام وقت زندگی خود را تامین کنند. برخی حتی پلاسمای خون یا سلول‌های تخمک خود را برای گذران زندگی می‌فروشند.» بر اساس این گزارش کلینیک‌های باروری در شبکه‌های اجتماعی به زنان جوان برای تخمک‌هایشان پول می‌دهند. در ازای آن تا 30 هزار دلار پول به زنان داده می‌شود. در تبلیغات مراکز باروری در این باره آمده است که علاوه‌بر پرداخت پول، احساس کمک به افراد دیگر باعث ایجاد رضایت عاطفی نیز می‌شود.
بزرگ‌ترین اعتصاب دانشگاهی در تاریخ آمریکا
بحران تورم و گرانی به دانشگاه‌های آمریکا نیز سرایت کرده است. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۴۸ هزار تن از اساتید و کارکنان دانشگاه‌های کالیفرنیا به دلیل شیوه‌های کار ناعادلانه و دستمزد پایین اعتصاب کردند. به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، اساتید‌، دستیاران آموزشی و سایر کارکنان دانشگاه‌های کالیفرنیا روز دوشنبه بزرگ‌ترین اعتصاب کارکنان دانشگاهی در تاریخ آمریکا را آغاز کردند. انتظار می‌رود این اقدام فعالیت‌های سیستم دانشگاه‌های کالیفرنیا که شبکه‌ای متشکل از ۱۰ دانشگاه دولتی و بیش از ۲۸۰ هزار دانشجو است را متوقف کند.
یکی از کارکنان این دانشگاه‌ها در تماس تلفنی به الجزیره گفت:« ما سالیانه حدود ۲۳ هزار دلار درآمد داریم که کفاف دخل و خرج ما را نمی‌دهد. وقتی دستمزد می‌گیریم باید بلافاصله نیمی از چک حقوق را به صاحبخانه‌ بدهیم.»این اعتصاب همزمان با افزایش ناآرامی‌های کارگری در آمریکا برگزار می‌شود زیرا کارگران این کشور نیز به شرایط کاری که به ویژه در طول دوران همه‌گیری کرونا بسیاری را تحت فشار قرار داد، معترض هستند.
حداقل حقوق ۵۴ هزار دلار در سال، امنیت شغلی، امکانات و دسترسی‌های بیشتر برای کارکنان دارای معلولیت جسمی و کمک‌های بیشتر برای دانشجویان دارای فرزند از جمله خواسته‌های شرکت‌کنندگان در این اعتصاب است.تعدادی از سازمان‌های کارگری از جمله انجمن معلمان کالیفرنیا در شبکه‌های اجتماعی از این اعتصاب حمایت کردند.
اخراج 10 هزار کارمند آمازون
شرکت «آمازون» نیز به دلیل بحران اقتصادی در حال برنامه‌ریزی برای اخراج حدود ۱۰ هزار کارمند در مشاغل شرکتی و حوزه فناوری است که از همین هفته آغاز می‌شود. نیویورک تایمز دوشنبه گزارش داد با این حجم از اخراج نیروی انسانی، حدود سه درصد از کارکنان شرکت از کار بیکار می‌شوند. این در حالی است که آمازون به‌ تازگی اعلام کرده بود که استخدام نیرو برای چند ماه آینده را متوقف می‌کند.آمازون آخرین شرکت آمریکایی است که به‌منظور آماده‌‌سازی برای مواجهه با رکود اقتصادی احتمالی، دست به کاهش گسترده نیروهای انسانی خود زده است.اتخاذ این تصمیم از سوی آمازون نشانه‌ فشار ناشی از کند شدن اقتصاد جهانی است.این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چند ماه پیش آمازون برای حفظ نیروهای نخبه خود از چنگ رقبا در بازار کار تلاش می‌کرد و به همین منظور پاداش نقدی کارکنان بخش فناوری خود را بیش از دو برابر افزایش داده بود. هفته گذشته فیسبوک نیز اعلام کرد که برای کاهش هزینه‌ها، بیش از ۱۱ هزار شغل یا ۱۳ درصد از نیروی کار خود را کاهش می‌دهد. شرکت‌های دیگر شامل توئیتر متعلق به ایلان ماسک، شرکت مایکروسافت و اسنپ نیز در همین مسیر گام بر می‌دارند.در حال حاضر با توجه به اینکه توان خرید مصرف‌کننده‌ها به دلیل شیب صعودی نرخ تورم و نیز افزایش بهره وام‌های بانکی، کاهش یافته است، بسیاری از شرکت‌ها به فکر تعدیل و کاهش نیروهای خود هستند.آمازون ماه گذشته درآمد کمتر از حد انتظار را برای سه ماهه منتهی به سپتامبر(شهریور) گزارش کرده و هشدار داده بود که میزان فروش در سه ماه آخر سال میلادی (سه ماهی که به دلیل دربر داشتن جشن‌هالووین و اعیاد شکرگزاری و کریسمس بزرگ‌ترین موسم خرید در آمریکای شمالی هستند) نیز به دلیل نرخ تورم بالا و کاهش قدرت خرید مشتریان، پایین خواهد بود.تعدیل نیروی کار در شرکت آمازون در حالی صورت می‌گیرد که سهام این غول تجارت الکترونیک جهان از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.
خستگی راهبردی اروپا
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی است اروپا به دلیل ناامیدی از تاثیر تحریم‌ها انسجام خود را در مقابل روسیه از دست داده است. در همین راستا یک نشریه آلمانی در مطلبی به کاهش انسجام اتحادیه اروپا در مسئله اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و نوعی خستگی راهبردی از تحریم‌های ضد روسی در این اتحادیه خبر داد. به گزارش تسنیم روزنامه «زوددویچه سایتونگ» در مطلبی با عنوان خستگی راهبردی در تحریم نوشت:
« اقدامات تنبیهی جدید علیه روسیه ممکن است شکست بخورد زیرا انسجام کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این باره در حال فروپاشی است. نشست وزرای خارجه این اتحادیه اختلافات فزاینده را در این زمینه آشکار می‌کند.»«زوددویچه سایتونگ» در ادامه این گزارش نوشت:« اتحادیه اروپا پس از حمله به اوکراین، هشت بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرده است و هر بار 27 کشور عضو به اتفاق آرا به این تحریم‌ها رأی مثبت دادند. اما اکنون این جبهه متحد در حال فروپاشی است. در حالی که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا به شدت خواستار نهمین دور تحریم‌ها هستند، کشورهای دیگر دیگر استدلال می‌کنند که اتحادیه کم و بیش به پایان پتانسیل خود در این باره رسیده است.»در ادامه این گزارش آمده است«: با توجه به اختلافات میان اعضای اتحادیه اروپا، دیپلمات‌ها در بروکسل انتظار زیادی در مورد بسته نهم تحریم‌ها ندارند.
یک دیپلمات از کشوری که از مجازات‌های سخت‌تر علیه روسیه حمایت می‌کند، می‌گوید: چیزی مانند خستگی استراتژیک (از تحریم‌ها) به آرامی در حال گسترش است و کشورهای بیشتری می‌خواهند در مورد استثناهای تحریم‌ها برای خودشان مذاکره کنند. « جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اذعان به شکست تحریم‌های ضد روسی گفت، این اتحادیه هرگز معتقد نبوده تحریم‌ها علیه روسیه به درگیری‌ها در اوکراین پایان می‌دهند و هدف اصلی این تحریم‌ها تضعیف روسیه بوده‌اند.
آمادگی آلمان برای خاموشی‌های گسترده
در کشور آلمان نیز چندین منبع آگاه از تلاش مقامات و بانک‌های این کشور برای انباشت پول نقد در صورت وقوع خاموشی‌های گسترده ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی به دلیل جنگ اوکراین خبر می‌دهند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته چهار منبع آگاه، مقامات آلمانی در حال آماده ‌سازی برای انباشت پول نقد در صورت وقوع شرایط اضطراری و بروز خاموشی‌های گسترده به دلیل قطعی برق هستند و از این راه سعی در حفظ ثبات اقتصاد دارند. گفته می‌شود این اقتصاد برتر اروپا خود را برای خاموشی‌های گسترده ناشی از جنگ در اوکراین آماده می‌کند.
یکی از این منابع آگاه، بانک‌های درگیر در این طرح آماده‌‌سازی را بانک فدرال آلمان و بانک مرکزی آلمان ذکر کرد که در حال انباشت میلیاردی نقدینگی با هدف مقابله با افزایش تقاضا و محدودیت‌های احتمالی برداشت پول هستند.
مقامات و بانک‌های این کشور به ویژه در هفته‌های اخیر و پس از تسریع کاهش واردات گاز از روسیه، در حال بررسی نحوه توزیع نقدینگی نیز هستند و به عنوان مثال در مورد دسترسی به سوخت برای ماشین‌های مخصوص حمل‌ونقل پول بحث می‌کنند.از سوی دیگر، اگرچه مقامات آلمانی در ظاهر احتمال خاموشی را کم اهمیت جلوه می‌دهند اما بحث‌ها نشان می‌دهد که آنها تا چه‌اندازه این تهدید را جدی گرفته‌اند و تلاش می‌کنند تا برای قطعی برق مخرب ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی یا حتی خرابکاری آماده شوند.
همزمان روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از اقتصاددان ارشد بانک نیمه‌ دولتی لاندس‌بانک (LBBW) آلمان در ایالت بادن- وورتمبرگ گزارش داد که این کشور درحال مذاکره مخفیانه با ایران بر سر خرید نفت از این کشور است.«موریتز کرامر» گفت: «درحال حاضر، مذاکرات فشرده در پشت صحنه با ونزوئلا، ایران یا الجزایر برای تامین نیازهای نفت و بنزین آلمان در جریان است.»
دیدار رهبران اطلاعاتی آمریکا و روسیه
اما همزمان با انتشار اخباری مبنی بر تلاش آمریکا برای شروع مذاکرات بین روسیه و اوکراین رسانه‌ها از دیدار رئیس‌«سازمان اطلاعات مرکزی» آمریکا(سیا) با رئیس‌سازمان اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا پایتخت ترکیه خبر می‌دهند. به گزارش فارس، خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش کرد، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین خبر دیدار «سرگئی ناریشکین»، رئیس‌سازمان اطلاعات خارجی روسیه در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه با «ویلیام برنز» رئیس‌سازمان سیا را تایید کرد.به گزارش این خبرگزاری روسیه، پسکوف بیان کرد: «یک چنین مذاکراتی واقعا اتفاق افتاد. این دیدار با ابتکار طرف آمریکایی برگزار شد.» یک مقام کاخ سفید گفت، موضوع مذاکرات بین ویلیام برنز و ناریشکین در روز دوشنبه، پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود.نخستین بار خبر دیدار مقامات آمریکا و روسیه در ترکیه را روزنامه روسیه‌ای «کومرسانت» گزارش کرد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرد که دو مقام ترکیه‌ای گفته‌اند اطلاعی از نشست بین هیئت‌های مذاکره‌کننده آمریکا و روسیه ندارند.