kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

اف‌بی‌آی چگونه از مردم آمریکا جاسوسی می‌کرد؟ نیویورک‌تایمز پاسخ می‌دهد

 
 
سرویس خارجی-
بر اساس اطلاعاتی که اخیرا به دست یک نشریه مشهور آمریکایی رسیده، اف‌بی‌ای در بازه زمانی بین سال‌های 2018 تا سال 2021 اقدام به شنود اطلاعات شهروندان این کشور آن هم از طریق بدافزارهای جاسوسی کرده و پس از این که این اقدام غیر قانونی در شُرُف افشا بوده، مجبور به توقف می‌شود.
نیویورک تایمز می‌گوید به تازگی به اسنادی دسترسی پیدا کرده که از حالت طبقه‌بندی و محرمانگی خارج شده است. اسنادی که مصادیق و نمونه‌های تازه‌ای از شنود و دزدی اطلاعات مقامات دولتی از شهروندان آمریکایی را فاش می‌کند. ماجرا باز می‌گردد به سال 2018، زمانی که گمانه‌زنی‌هایی دال بر استفاده غیرقانونی سازمان «اف‌بی‌آی» از یک بد‌افزار جاسوسی علیه مردم کشورش شنیده شد و اهمیت داستان، پرونده را به کمیسیون‌های تخصصی کنگره کشاند. اسنادی که به تازگی منتشر شده جزئیاتی تازه از جلسه استماع «کریستوفر رای» مدیر ارشد «اف‌بی‌آی» فاش کرده که با آنچه در همان زمان از سوی رسانه‌ها مطرح شد، مغایر و متناقض است. در جریان این جلسه غیرعلنی با قانونگذاران آمریکایی در دسامبر گذشته، از کریستوفر پرسیده می‌شود که آیا سازمان اطلاعاتی تاکنون از پگاسوس در جهت نفوذ به تلفن‌های همراه و دسترسی به اطلاعات شخصی و محتویات آنها استفاده کرده است! کریستوفر در آن نشست مدعی می‌شود که برای خرید پگاسوس مجوز لازم را تهیه کرده و فقط با هدف تحقیق و توسعه بوده است. اما پرونده‌هایی که حالا از وضعیت طبقه‌بندی خارج شده، مطالب دیگری را بازگو می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که نیویورک‌تایمز از اسناد منتشر شده کشف کرده، اف‌بی‌ای در اواخر سال 2020 و همچنین نیمه اول سال 2021 اقدام به استفاده از ابزارهای جاسوسی و هک اطلاعات، همچون نرم‌افزار صهیونیستی پگاسوس کرده و این امکان را در خدمت فرآیند تحقیقات جنایی خود قرار داده است. هنوز جزئیات دقیق‌تری از نحوه استفاده اف‌بی‌آی از پگاسوس منتشر نشده و مشخص نیست که آیا اف‌بی‌ای قصد هک‌کردن تلفن‌های شهروندان خارجی را هم داشته و یا خیر! 
مطالب تازه به‌دست آمده، همچنین اذعان می‌کند که اف‌بی‌آی نهایتا و زیر فشار افکار عمومی جهان در ابتدای نیمه دوم سال 2021 تصمیم می‌گیرد تا قضیه را تا جای ممکن فیصله داده و استفاده از این نرم‌افزار را محدود کند. این در حالی است که تا همان زمان نهادهای اطلاعاتی در لابی‌های فشرده و مخفیانه قصد داشتند تا نظر کاخ سفید را برای تداوم استفاده از این بدافزار جلب کنند. اما همزمان با رسوایی‌های جهانی درخصوص استفاده از پگاسوس، استفاده از این بدافزار جاسوسی در آمریکا هم متوقف شد. البته نکته حائز اهمیت و خطرناک این است که اف‌بی‌آی ابدا استفاده از پگاسوس را برای ماموریت‌های آینده در بیانیه‌های رسمی خود ممنوع اعلام نکرده است. رسوایی تازه فاش شده اف‌بی‌آی بدین معناست که نظام اطلاعاتی آمریکا با همان منطق که می‌گوید «هدف وسیله را توجیه می‌کند» به خیال باطل خود به دنبال میان‌بری برای کشف اطلاعات بوده است. گفتنی است، پگاسوس می‌تواند بدون اطلاع فرد از راه دور به دستگاه تلفن همراه شخصی متصل شود و به پیام‌ها، مخاطبان، میکروفن و دوربین موبایل دسترسی پیدا کند! البته این دست از اقدامات آمریکایی‌های مسبوق به سابقه است. همین هفته پیش بود که دسترسی به مکاتبات محرمانه بین یک سناتور و وزیرخارجه آمریکا فاش کرد که برخی از نهادهای اطلاعاتی در این کشور بدون کسب مجوز، اطلاعات مربوط به 145 میلیون گذرنامه شهروندان این کشور را به اختیار خود درآورده و آن را بایگانی کرده‌اند. در سال 2016 هم رسانه‌های آمریکایی، اطلاعاتی را برملا کردند که بر اساس آن مقامات آمریکایی بدون کسب مجوزهای لازم اقدام به شنود مخفیانه مکالمات بیش از 3 میلیون نفر از شهروندان خود کرده‌اند!