kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲

انتقاد وزیر راه و شهر‌سازی از وضعیت ریلی جاده‌ای و هوایی کشور

 
 
 
وزیر راه و شهر‌سازی از وضعیت همه مدل‌های حمل‌ونقل در کشور انتقاد کرد.
به گزارش تسنیم، رستم قاسمی دیروز در آیین افتتاح باند 29 چپ فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: در بخش ریلی مسافری بسیاری از واگن‌ها و لکوموتیوها دو برابر عمر خودشان عملکرد داشته‌اند.
وی افزود: در حمل‌ونقل جاده‌ای 400 هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور تردد دارند که 200 هزار از آنها امروز باید از رده خارج شوند. سالانه چند میلیارد دلار هزینه اضافه سوخت می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه باید به وضعیت معیشت کارکنان صنعت هوانوردی و خلبان‌ها توجه کنیم، گفت: در این دوره از پاویون فرودگاه رد شده‌ام و در دوره وزارت نفت هم این کار را انجام می‌دادم و درد دل خلبان‌ها و کارکنان فرودگاه را گوش می‌کردم.
وی ادامه داد: وضعیت درآمد کارکنان هوایی فاجعه بار است. خواهش می‌کنم این مسئله در مجلس پیگیری شود، این موضوع را در دولت مطرح کرده‌ام.
وزیر راه و شهر‌سازی با تاکید بر این که وضع فرودگاه‌های کشور اصلا خوب نیست، اضافه کرد: به عنوان وزیر نفت و رئیس ‌اوپک به 60 کشور دنیا سفر داشته‌ام، وقتی از فرودگاه‌های همسایه وارد فرودگاه امام می‌شویم مانند این است که از یک شهر بزرگ وارد روستا شده‌ایم.
قاسمی با بیان اینکه وقتی شخص خارجی با من به ایران می‌آید در فرودگاه خجالت می‌کشم، گفت: برخی سالن‌های فرودگاه مهرآباد برای 50 سال قبل است.
وی همچنین با اشاره به اینکه فرودگاه مشهد دیگر ظرفیت این تعداد پرواز را ندارد و نیازمند ایجاد شهر فرودگاهی در مشهد هستیم، اظهار کرد: تعدادی هواپیما خریداری شده که به صلاح نیست آنها را اعلام کنیم. از برخی دوستان نامهربانی می‌بینم. مجوزی را دریافت کرده‌ایم که اگر اجازه عملیاتی شدن آن‌را بدهند در بخش خرید هواپیما و لکوموتیو 20 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌شود.
قاسمی بیان کرد: برای خرید هواپیما مذاکراتی انجام داده‌ایم که امیدواریم عملیاتی شود.
فرودگاه مهرآباد تعطیل نمی‌شود
در همین حال مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران هم در مراسم فوق گفت: فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با دو باند پروازی استاندارد فعال است و طبق تصمیم نظام و دولت این فرودگاه تعطیل شدنی نیست.
به گزارش فارس‌، «حمیدرضا سیدی» اظهار داشت: پیش از این خلبانان از وضعیت کیفیت باند 29 چپ مهرآباد گله‌های زیادی داشتند. در این راستا با فعال کردن باند 29 راست، عملیات بهسازی باند 29 چپ مهرآباد در همین دولت آغاز و پروژه یک ساله با اعتبار 750 میلیارد تومان اجرا شد.
او با اشاره به رعایت همه استانداردهای روز دنیا در به‌سازی باند 29 چپ مهرآباد، اضافه کرد: ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد 70 سال قدمت دارد و این دو ترمینال را باید جزو آثار باستانی تلقی کنیم. 
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین ترمینال‌های چهار و شش هم سوله‌های صنعتی است که در شان مردم و کشور نیست. در این راستا ساخت ترمینال جدید مهرآباد با ظرفیت 20 میلیون مسافر در سال از دیروز به امر وزیر راه و شهر‌سازی در دستور کار قرارگرفت.
سیدی ادامه داد: مرکز کنترل فضای کشور 900 نیروی متخصص دارد و روزانه به 1500پرواز خدمات می‌دهد. همچنین 120 سامانه کمک ناوبری در مرکز فعال است که این مرکز20 سال عمر دارد و نیاز به باز‌سازی داشت. البته مرکز کنترل پشتیبان بین ترمینال‌های 1 و 2 مهرآباد به مساحت 14 هزار کیلومتر مربع و با 800 میلیارد تومان اعتبار، طی دو سال ساخته خواهد شد. در کل فرودگاه‌های کشور جمعا 118 پروژه عمرانی در دست اجرا داریم.