kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

اعتراض ترامپ به مهندسی و تقلب در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا

همزمان با اعلام نتایج قطعی انتخابات مربوط به مجلس سنا در آمریکا، رئیس‌جمهور سابق این کشور در پیامی تاکید کرد که دموکرات‌ها در این انتخابات مانند انتخابات ریاست جمهوری 2020 تقلب و نتیجه سنا را به نفع خود مهندسی کرده‌اند.

 

سرویس خارجی-

نتیجه آرای مربوط به سنای آمریکا در ایالت نوادا هم مشخص شد و دموکرات‌ها با کسب کرسی این ایالت موفق شدند تا اکثریت خود در این مجلس حفظ کنند. دونالد ترامپ اما با انتشار پیامی تاکید کرده که دموکرات‌ها مرتکب یک «بداخلاقی بزرگ سیاسی» شده‌اند و به این علت است که جمهوری‌خواهان، سنا را واگذار کرده‌اند. رئیس‌جمهور سابق آمریکا معتقد است اقدامی که دموکرات‌ها در نوادا انجام داده‌اند، کم از دست‌کاری مستقیم در آرای مردم ندارد.
طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، «کورتز ماستو» با اختلاف‌اندکی توانسته «آدام لاکسالت» رقیب جمهوری خواه خود در ایالت نوادا را شکت دهد. لاکسالت دادستان سابق ایالتی و از جمله چهره‌های نزدیک به ترامپ است. با پیروزی ماستو و با احتساب یک کرسی دیگر سنا و انتخاب مجدد «مارک کلی» در آریزونا، دموکرات‌ها موفق شدند حداقل 50 کرسی سنا از 100 کرسی را در اختیار بگیرند. با توجه به این که «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور، رئیس‌سنا محسوب می‌شود در واقع می‌توان گفت که دموکرات‌ها توانستند اکثریت سنا را البته به‌طور کاملا اقتصادی تصاحب کنند!
حالا و با پیروزی در سنا، چهره‌های دموکرات که شاید به واسطه عملکرد نامطلوب اقتصادی‌شان توقع چنین نتیجه‌ای در انتخابات سنا را نداشتند، سرخوش از خروجی صندوق‌ها به یکدیگر تبریک می‌گویند! «چاک شومر»رهبر اکثریت سنا و چهره سرشناس دموکرات‌ها می‌گوید: «آمریکا نشان داد که به دموکراسی خود ایمان دارد و ریشه‌های دموکراسی عمیق و قوی است». این اظهار نظر در حالی است که جو بایدن پیش از برگزاری انتخابات گفته بود که دموکراسی در آمریکا گرفتار خطرات فوری و اساسی است!
تداوم کنترل سنا به این معنا است که دموکرات‌ها همچنان می‌توانند نامزدهای بایدن در جایگاه‌های حساس مانند قضات فدرال را تایید و با انتصاب آنها موافقت کنند. مثلا اگر ظرف دو سال آینده یک قاضی فدرال فوت کند، دموکرات‌ها می‌توانند مهره خود را وارد این حلقه کنند.
این پیروزی اما همچنان که پیش‌بینی می‌شد با واکنش تند جمهوری‌خواهان و مخصوصا ترامپ همراه شده و او اشکالی را مطرح کرده که البته کم از دست‌کاری مستقیم در نتایج آراء ندارد. «دونالد ترامپ»، تاکید دارد که «بلیک مسترز» نامزد مورد حمایت او در انتخابات مجلس سنا به‌دلیل «تقلب» در ایالت آریزونا شکست خورده است.
او طی پیامی در شبکه مجازی «تروث سوشیال» (Truth Social) خود نوشته: «آنها دوباره در حال کار هستند. دستگاه‌های رأی‌دهی در تعداد زیادی از شعب کار نکرد و مردم مجبور شدند ساعت‌ها در صف منتظر بمانند، سپس خسته شدند و هزاران نفر از صف‌های رأی‌گیری خارج شدند». رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه تاکید کرد: «این یک کلاهبرداری و تقلب در رأی‌گیری است و هیچ تفاوتی با پر کردن صندوق‌های رأی ندارد.» حالا و با اظهار نظر تازه‌ ترامپ خمیر مایه سیاسی آمریکا شکل و شمایل جدیدی به خود می‌گیرد و وارد فضای نویی می‌شود. اتهام‌زنی رئیس‌جمهور سابق اولا مشروعیت سیاسی مورد نیاز را از سنا خلع می‌کند و این مجلس هم با یک بحران مشروعیت و عدم شناسایی از سوی شمار زیادی از شهروندان آمریکایی رو‌به‌رو خواهد شد، درست مانند همان چالشی که بایدن از آغاز دوران ریاست جمهوری خود با آن رو‌به‌رو بود. از سوی دیگر نگرانی‌ها برای فعال‌شدن گسل خشم سیاسی حامیان ترامپ که هر از گاهی آمریکا تحت تاثیر پس‌لرزه‌های آن قرار می‌گیرد و می‌لرزد، به اوج خود می‌رسد. همان خشونتی که اگر تنور آن داغ شود، تحلیلگران آمریکایی آن را مقدمه‌ای برای بروز جنگ داخلی 2 در این کشور تعبیر کرده‌اند!
رکوردشکنی خشونت پلیس
همزمان با نگرانی‌های فزاینده از گسترش خشونت‌های اجتماعی و سیاسی در آمریکا آن هم بین مردم با سلیقه‌ها و نژادهای متفاوت، اقدامات خشونت‌آمیز مسلحانه پلیس هم به تنش‌ها افزوده و آن را دو چندان کرده است. بارزترین مصداق فعل وحشیانه پلیس که در ذهن جمعی ملت آمریکا هم باقی می‌ماند، خفه‌کردن سیاه‌پوستی به نام جورج فلوید از سوی یک پلیس فدرال بود. اقدامی غیرانسانی که تبدیل به محور اصلی تظاهرات گسترده سیاه‌پوستان علیه نژادپرستی سیستماتیک در این کشور شد. البته موج گسترده اعتراضات مردمی ذره‌ای از جنایات پلیس کم نکرده و حالا بر اساس گزارشی که اخیرا فاش شده، گزارش پایگاه تحقیقاتی جرم و جنایت پلیس نشان می‌دهد که افسران آمریکایی در سال میلادی که گذشت تاکنون مرتکب بیش از ۷۰۰ قتل شده‌اند!