kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
 رئیس ‌اسبق رژیم صهیونیستی تأکید کرد

بزرگ‌ترین خطر برای اسرائیل شخص نتانیاهو است

 
 
 
سرويس خارجي-
هشدارها درباره احتمال چنددستگي و اختلافات داخلي در تل آويو پس از انتخابات پارلماني اخير بدان جا رسيده كه رئيس سابق رژيم صهيونيستي بازگشت نتانياهو را بزرگ‌ترين خطر توصيف كرده است.
ظهور راست افراطي در رژيم صهيونيستي اين بار در حالی رخ داده است که همه از تل آويو گرفته تا دموكرات‌هاي آمريكا در واشنگتن از جمله «جو بایدن»، زنگ خطر را درباره تهدیدات راست افراطي در تل آويو به صدا درآورده‌اند. در واقع پس از برگزاري پنج انتخابات در سه سال و نیم گذشته، اكنون بنیامین نتانیاهو در آستانه بازگشت به صندلی نخست‌وزیری با شرکای افراطي خود است و اين وضعيت می‌تواند حفظ روابط سنتی تل آويو با آمریکا و اروپا را برای كابينه جديد صهيونيستي بسیار دشوار کند. پس از نتانیاهو، دو مدعي ديگر به صورت مشترك خود را پيروز دوم در انتخابات پارلمانی اخير مي دانند و قرار است نتانياهو با شراكت آنها كابينه تشكيل دهد: «ایتامار بن گویر» و «بزالل اسموتریچ». این دو چهره به شدت افراطي و تندرو قبلاً اعلام کرده بودند که از نتانياهو دو وزراتخانه كليدي شامل وزارت امنیت داخلی و وزارت جنگ را طلب مي كنند. اين وزارتخانه‌ها نقش کلیدی را در ارتباط تل آويو و ایالات متحده و مسائل امنیتی دارد و بي ترديد كابينه آتي تل آويو هم سياست داخلي و هم سياست خارجي صهيونيست‌ها را با چالش افراطي گري چندبرابري رو‌به‌رو خواهد كرد.«ایتان گیلبوآ»، كارشناس مسائل آمریکا و محقق ارشد مرکز استراتژی و امنیت اورشلیم گفته است که هرگونه سیاست افراطی كابينه جدید، تل آويو را به آتش مي كشد و آينده را پيش‌پاي ساكنان مبهم خواهد كرد. سطح هشدارها حتي به مقامات ارشد سابق رژیم صهیونیستی نيز رسيده است و به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، «روون ریولیون»، رئیس‌پيشين رژیم صهیونیستی گفته است: «نگران وضعیت پس از انتخابات هستم و روي كارآمدن نتانياهو خطر بزرگی برای اسرائیل است.» ریولین در شرح موضعگیری خود اظهار کرد: «با وجود اینکه اسرائیلی‌ها نظر خود را در انتخابات اخیر اعلام کردند و انتخابات یک برنده مشخص (نتانیاهو) داشت اما هنوز به شدت نگران چند دسته شدن اسرائیلی‌ها در پی کابینه‌ای هستم که تشکیل خواهد شد.» در واقع از آنجایی که نتانیاهو هنوز تحت کیفرخواست قرار دارد و بسیاری او را یک شخصیت تفرقه‌انگیز و فاسد می‌دانند، از هم اكنون اين گمانه زني‌ها در تل آويو ايجاد شده كه نتانياهو براي مختومه كردن پرونده كيفري‌اش دست به هر كاري بزند، حتي اگر اين كار شراكت با نژادپرست‌ترين گروه‌هاي صهيونيستي باشد. شركاي افراطي كه در ميان متحدان غربي تل آويو هم جايي ندارند. آکسیوس نيز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داده است که اگر نتانياهو به بن‌گویر پست وزارتي بدهد، واشنگتن با او هيچ معامله اي نخواهد کرد. 
رسوايي جنسي خاخام
البته دامنه بي ثباتي رژيم صهيونيستي اين روزها فقط در موضوعات سياسي نيست، بلكه پلیس رژیم اسرائیل تحقیقاتی را درباره جرایم تعرض جنسی که خاخام «تسوی تاو» رهبر معنوی گروه افراطی محافظه‌کار «نوعم» و شریک حزب «صهیونیسم مذهبی» مرتکب شده است، آغاز کرده است. شبکه آي-۲۴ با اعلام این خبر افزود: این تحقیقات پس از آن آغاز شد که یک زن شکایت کرد که «تسوی تاو» که چندین سال پیش و زمانی که رئیس‌یک مدرسه مذهبی بوده است، به او تجاوز جنسی کرده است. این زن به نام «تینا» ‌در یک مصاحبه علنی در شبکه ۱۲ رژیم اسرائیل به این موضوع را فاش کرد و از این‌رو چندین خاخام برجسته یهودی به‌صورت علنی خواستار تحقیق در مورد ادعاهای مطرح شده تعرض جنسی علیه «تسوی تاو» شدند. این زن جوان با بیان اینکه خانواده‌اش همیشه به خاخام تائو نزدیک بوده‌اند، ادامه داد: من تحت تأثیر روحی و روانی او بودم، او در دوران کودکی و حتی بعد از ازدواج و مادر شدن، من را بارها آزار داد. وی افزود: از طرق مختلف سعی کردم کمک بخواهم اما آن موقع نمی‌دانستم چطور باید این‌کار را انجام دهم... یک بار در ۱۰ سالگی سعی کردم با پلیس تماس بگیرم. این زن تصریح کرد که در حالی‌که بسیاری از مردم ادعاهای او را نپذیرفته‌اند؛ تحت فشار شدید اطرافیانش قرار گرفته است تا سکوت کند. او  افزود که خاخام یاد شده از قدرت و وجهه خود برای انجام این موارد تعرض سوءاستفاده کرده است. در همین حال، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی گزارش داد که پلیس این رژیم از سایر قربانیان احتمالی خاخام تسوی تحقیقات انجام خواهد داد. این اولین مورد رسوایی خاخام‌های رژیم صهیونیستی نیست بلکه پیشتر نیز گزارش‌های زیادی از رسوایی‌های اخلاقی و فساد مالی و حتی قاچاق اعضای بدن در داخل و خارج فلسطین اشغالی منتشر شده بود.
اعتراف به جاسوسی از خبرنگاران
با تشديد اوضاع در مناطق اشغالي فلسطين، به نظر مي رسد كه تل آويو تلاش دارد تا خبرنگاران را بيش از گذشته تحت كنترل داشته باشد و در اين ارتباط سازمان امنیت عمومی رژيم صهيونيستی (شاباک) به جاسوسی از خبرنگاران و روزنامه نگاران از طریق اطلاعات تماس که شرکت‌های تلفن همراه آنها را نگهداری می‌کنند، اعتراف کرد. شاباک همچنین از این اطلاعات برای تحقیقات درباره حوادث جنائی و نه صرفا تحقیقات امنیتی، استفاده کرده است. دادستانی کل اسرائیل این مطلب را در پاسخ به دادخواست جمعیت حقوق شهرک نشینان در اسرائیل از دادگاه عالی اعلام کرد.
اطلاعات تلفن همراه در محلی ذخیره می‌شود و شامل اطلاعاتی شامل اماکن حضور روزنامه نگار، مکالمه‌هایی که انجام داده است و مدت آنها و اطلاعات دیگر می‌شود. این جمعیت در این دادخواست لغو‌بندی از قانون شاباک را خواستار شده است که شرکت‌های تلفن همراه در اسرائیل را ملزم می‌کند اطلاعات هر گفت‌وگوی تلفنی یا پیام را که از طریق تلفن همراه ارسال شده است در اختیار شاباک قرار دهند. قانون شاباک در سال ۲۰۰۲ با ادعای ساماندهی فعالیت‌های آن تدوین شد، اما آنگونه که روزنامه‌هاآرتص در شماره روز جمعه خود اعلام کرد بیشتر این فعالیت‌ها سری است و تحت هیچ نظارتی نیست. بر اساس قانون، استفاده شاباک از این اطلاعات پس از موافقت رئیس‌شاباک مجاز است که وی نیز به نوبه خود باید هر سه ماه یک‌بار نخست‌وزیر و مشاور قضایی دولت و هر سال یک بار کمیته شاباک در کنست را در جریان جاسوسی از طریق اطلاعات تلفن همراه قرار دهد. در دادخواست جمعیت مذکور آمده است برخی عیوب قانونی در این بند وجود دارد، زیرا در آن ابهاماتی درخصوص نقض حریم خصوصی وجود دارد و اختیاراتی که این بند به شاباک می‌دهد فراتر از چیزی است که برای امنیت اسرائیل ضرورت دارد. شاباک و دولت روز بیستم اکتبر از طریق دادستانی از دادگاه خواستند دادخواست این جمعیت را رد کند. دادستانی اعلام کرد استفاده از اطلاعات تلفن همراه یکی از ابزار‌های ضروری برای کار شاباک است و در خنثی کردن بسیاری از حملات نقش مهمی دارد و از این اطلاعات علیه افرادی که مصونیت دارند مثل نمایندگان کنست، وزرا، روزنامه نگاران، وکلا و... استفاده نمی‌شود مگر در مواردی که به امنیت مربوط باشد.