kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۶۹
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

روایت انقلاب پادزهر فتنه‌ها

 
 
مهدی امیدی
امسال در حالي وارد چهل و چهارمین سال پيروزي انقلاب اسلامي شده ايم كه جنگ ترکیبی عليه اين انقلاب به اوج خودش رسيده است. به ويژه كه به لحاظ سرمايه گذاري‌هاي نرم‌افزاري و رواني دشمن عليه انقلاب اسلامي سال جاري با سنگين‌ترين توطئه‌ها و فعاليت‌هاي دشمن همراه بوده است. با توجه به جنگ همیشگی و هر روزه علیه انقلاب، پرداختن و روایتگری درباره انقلاب اسلامی نیز نمی‌تواند و نباید در محدوده دهه فجر و برخی از مناسبت‌ها بماند و باید به عنوان یک پروژه دائمی، در دستور کار رسانه‌ها و تولیدکنندگان فرهنگی قرار بگیرد.
امروز ديگر بر همگان روشن است كه بحث تلاش دشمن براي جدايي مردم از انقلاب و سست نمودن آنها از اين مسير و آرمان‌هاي آن يك بحث شعاري يا يك موضوع براي در صحنه نگه داشتن مردم نيست، بلكه امري انكارناپذير و كاملاً قابل مشاهده است. ماجراي شکست خورده فتنه افکنی و ایجاد آشوب برای براندازي و تجزیه کشور و پس از آن تحريم‌هاي سنگين، بيانيه‌ها و حملات گسترده رواني و سياسي عليه نظام و انقلاب مؤيد اين امر است. لذا هر سال علي رغم بيداري بيشتر مردم و هوشياري آنان نسبت به اين دسيسه‌ها وظيفه دستگاه‌هاي فرهنگي به ويژه رسانه ملي به عنوان يكي از اصلي‌ترين مراجع بصيرت‌افزايي و بيداري انقلابي مردم، بيشتر از گذشته احساس مي شود. بنابراین افق پيش روي صداوسيما را هم با همين نگاه خاص بايد نگريست و به آن پرداخت.
رسانه ملي مي بايستي در درجه اول حجم و ساعات بسيار بالايي از برنامه‌هاي خود را به اين موضوع اختصاص دهد. از سوي ديگر مسئله محتوا و كيفيت بسيار مهم است. هر منتقد منصفي نسبت به روند رو به رشد سال‌هاي اخير رسانه ملي در محتواي برنامه‌هاي توليدي در ايام دهه فجر و با موضوع انقلاب اسلامي اذعان مي كند و شايد فقط موارد معدود آن هم مصداقي مورد نقد واقع شود.
بنابراين رسانه ملي علاوه ‌بر آنكه بايد يادآور خاطرات انقلاب براي نسل‌هاي اول انقلاب و كساني كه آن روزها را ديده‌اند باشد مي‌بايستي اين خاطرات را براي نسل‌هايي كه نبودند و نديدند عينيت ببخشد و عملاً نسل‌هاي سوم و چهارم را به صورت عيني با ايام انقلاب آشنا سازد. و البته 
كما في السابق و چه بسا بهتر از گذشته روند شكل‌گيري انقلاب اسلامي تبيين شود. يعني پرداختن به تاريخ انقلاب، حال چه در قالب خاطره‌گويي فعالين انقلابي كه در قيد حيات هستند، چه در قالب فيلم و سريال و چه در قالب ويژه برنامه‌هايي كه سال‌هاي اخير با موضوعات مختلف پخش شد. سخنان كليدي امام مي‌بايستي تبيين شود تا جلوي برخي تحريف‌ها گرفته شود. مانند تجربه ساخت و نمايش مجموعه‌ای به نام «صراط» که به همين سبك و سياق يك اتفاق خوب بود.
يكي از ترفندهاي مخالفان انقلاب، تلقين تحليل‌هاي غلط و دروغين درباره اين واقعه تاريخي است. بنابراين به صورت ويژه و از همين دريچه مي بايستي از سوي صداوسيما به اين موضوع نگريسته شود. پاسخ به شبهات و سؤالات كليدي جوانان در قالب برنامه‌هايي با حضور خود جوانان مي تواند صورت پذيرد. كه اين امر حتماً لازم نيست در پايتخت انجام گيرد! در مراكز استاني هم مي تواند انجام شود، كما اينكه بسياري از برنامه‌هاي دهه فجر طي سال‌هاي اخير به صورت جالبي در استان‌هاي مختلف از شبكه ملي پخش مي شد. همچنين در همين باب يعني اهداف، رويكردها و زمينه‌هاي شكل گيري انقلاب حتماً بايستي رعايت شود كه از حالت ثقيل و كتابي و خسته كننده خارج شود و در قالب‌هاي عامه فهم و ساده و در عين حال كامل به مردم عرضه شود. اين زبان ساده و همه فهم مي تواند فيلم يا سريال يا مصاحبه‌هاي مردمي باشد!
رويكرد ديگر رسانه ملي افزايش همبستگي ملي در قبال دشمني‌هاي موجود باشد. مسئله ديگري كه بايد جدي به آن پرداخته شود نقش انقلاب اسلامي در بيداري ملت‌هاي اسلامي و البته تبيين آينده پيش روي امت اسلامي و نيز نقش فعلي مردم ما در اين راستا مي باشد. همچنين جا دارد كه به صورت يك پرونده ويژه مقوله علت دشمني‌هاي 44 ساله با انقلاب اسلامي و ولايت فقيه بررسي شود و خيلي ملموس، قابل فهم و قابل قبول براي مردم اين موضوع بازتر شود. در اين بين قطعاً مثل سال‌هاي گذشته به صحبت‌هاي امام راحل تكيه بسيار زيادي كرد، چرا كه بسيار عميق و در عين حال عوام فهم بيان مي‌شوند و آينده راه ملت ما خواهد بود. توجه به سرودهاي حماسي و زنده نگه داشتن سرودهاي قديمي كه جزئي از انقلاب ما شده‌اند در كنار توليد سرودهاي جديد بايد مدنظر باشد. 
در اين ميان نقش برنامه‌هاي كودك و نوجوان نبايد فراموش شود و حتماً مي‌بايستي به دقت روي آن سرمايه‌گذاري گردد. چرا كه به نظر می‌رسد در اين حوزه از ساير حوزه‌ها ضعف بيشتري داشته باشيم.
در تمام مسائل ذكر شده يك نكته بايد لحاظ شود و آن تصويرسازي دقيق و مستند از پيشرفت‌هاي انقلاب به عنوان يك درخت تنومند و البته در حال بالندگي است. يعني در قبال اين عمليات رواني سنگين دشمن مي بايستي براي ملت و جوانان به بهترين نحو ممكن بيان شود كه انقلاب چه دستاوردها و شكوفايي‌هايي داشته و البته در اين مسير چه چشم‌انداز روشني در انتظار اوست.