kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
ماجرای «خدانور لجه‌ای» چه بود؟

جا زدن سارق مسلح افغانستانی به عنوان چهره مبارز بلوچ در فضای مجازی

 
 
 
دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان درخصوص انتشار تصویر فردی به نام «خدانور لجه‌ای» در فضای مجازی گفت: طبق گزارش‌ها خدانور لجه‌ای قبلا به اتهام شرکت در 
۱۶ فقره سرقت به زندان زاهدان معرفی شده بوده است.
شمس آبادی در گفت‌و‌گو با میزان در رابطه با انتشار تصویر فردی به نام خدانور لجه‌ای در فضای مجازی اظهار داشت: طبق گزارش‌ها صادق کبدانی فرزند علی با نام مستعار خدانور لجه‌ای قبلا به اتهام شرکت در ۱۶ فقره سرقت به زندان زاهدان معرفی شده و برای وی در دستگاه قضایی پرونده تشکیل شده بوده است.این فرد تبعه افغانستان و به یاغی معروف بوده است. وی افزود: لجه‌ای که سابقه چندین فقره سرقت داشته در تاریخ ۱۰ مهر ماه در جریان یک درگیری کشته شده است.
دادستان سیستان و بلوچستان بیان داشت: در روز ۱۰ مهر ماه که این فرد کشته شده هیچ درگیری و اغتشاشی در استان و شهر زاهدان گزارش نشده است. شمس آبادی گفت: چگونگی کشته شدن لجه‌ای در دستگاه قضایی استان در حال بررسی است.
 ماجرای عکس جنجالی خدانور چیست
گفتنی است، در روزهای گذشته تصویری از یک متهم که به میله‌ای با دستبند بسته شده در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و ضد انقلاب آن را به‌عنوان یکی از کشته‌های اغتشاشات اخیر به مردم معرفی می‌کند.
اما واقعیت ماجرا چیست؟
دادستان زاهدان در این رابطه گفته است: فردی که عکس او هم‌اکنون با نام «خدانور لجه‌ای» در رسانه‌های معاند درحال گردش است، «صادق کبدانی» معروف به «یاغی» بوده و از اتباع افغانستانی است. این فرد در تیر امسال به جرم سرقت بازداشت شده و در 
۲۷ مرداد با قرار وثیقه آزاد شده است. این سارق سابقه‌دار که چندین شاکی خصوصی و سابقه ۱۶ سرقت دارد، ۱۰ مهر ماه امسال حین یک سرقت دیگر در درگیری مسلحانه با ماموران کشته شده است.
به گزارش فارس، عکس منتشرشده از سارق مربوط به اوایل تیر است. به گفته دادستان نظامی این فرد شرور مسلح بوده اما به‌دلیل اینکه حقوق شهروندی‌اش رعایت نشده با فردی که او را به میله بسته سه ماه قبل برخورد قضایی شده است.
ماجرای لیوان آب کنار متهم هم این است که او از ماموران آب خواسته و آنها یک لیوان آب داده‌اند و پس از نوشیدن آب توسط متهم، افسر پلیس لیوان آب را بر روی سکو گذاشته است.
یاغی مشهور شیرآباد که این روزها شبکه‌های معاند تلاش دارند او را مظلوم جلوه داده و خوی یاغی‌گری او را تلطیف کنند، نه تنها یک سارق مسلح و بی‌رحم نسبت به بانوان بلکه یک جنایتکار وحشی است که قربانیان او را بهتر به دنیا معرفی می‌کنند.
اما جنایت‌های یاغی چیست؟
م.د یکی از مالباختگان می‌گوید: چند روز است که عکس خدانور را در صفحات مجازی به عنوان شهید و نماد مظلومیت می‌بینم بسیار ناراحتم، یاغی این‌قدر مردم شیرآباد را اذیت کرده که هیچ یک از مردم محله برای مرگ او ناراحت نمی‌شوند.
از من یک خودروی پژو به قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومان به‌صورت مسلحانه سرقت کرده؛ وقتی متوجه شدم هویت مستعار او یاغی است به هر کس که گفتم انگار همه مردم شیرآباد انگار او را می‌شناختند و گفتند حتی بانوان شیرآبادی از شر او در امان نبودند، سرقت به عنف از نوامیس بزرگان شیرآباد یکی از جنایت‌های او بود، انگشتر و طلا از دست و گردن زنان می‌ربود هیچ‌کس هم جرات شکایت از او نداشت.
خانم س- م نیز یکی دیگر از شاکی‌هاست که با تهدید سلاح، گوشی فرزندش را سرقت کرده‌اند، روزی که او را دستگیر کردند گفتند که او به یاغی مشهور است، ظاهرا خودش اعتراف کرده که گوسفند، موتور و گوشی هم سرقت کرده است.
به‌دلیل اینکه صادق کبدانی عضو یک باند مسلحانه سرقت است و سایر اعضا و سارقان هنوز دستگیر نشده و افراد خطرناکی هستند بسیاری از مالباخته‌ها حاضر نشدند تصویرشان پخش شود.