kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۹۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز: با آغاز روزهای سرد

مصرف گاز خانگی 2 برابر شده است

 
 
 
مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: همزمان با آغاز دوره سرد سال مصرف گاز در کشور ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و انتظار می‌رود روند افزایشی مصرف تا هفته آینده نیز ادامه یابد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا جولایی با اشاره به پیش‌بینی ورود یک جبهه هوای سرد از شمال و شمال شرق به کشور و احتمال کاهش دمای هوا تا زیر صفر درجه، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که تا اواسط هفته آینده، مقدار مصرف در بخش خانگی- تجاری به بیش از 500 میلیون مترمکعب برسد. برای گازرسانی مطلوب، نیازمند همکاری همه مصرف‌کنندگان در همه بخش‌ها و مدیریت مصرف هستیم.  مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه اعمال محدودیت در بخش صنایع، یکی از راه‌هایی است که می‌توان در بحث مدیریت مصرف مدنظر داشت، افزود: مقدار مصرف در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان‌ها و آذربایجان‌ها بیشتر از دیگر استان‌هاست و انتظار می‌رود در هفته آینده مقدار مصرف در این مناطق و مناطق شمال کشور بیشتر شود.
جولایی درباره اهمیت توجه به مدیریت مصرف گاز در هفته‌های آینده، گفت: هم‌اکنون مصرف در استان‌ها عادی است اما با توجه به شرایط جوی و اینکه در اوج مصرف، از هم‌اکنون افزایش 100 درصدی را در مصرف گاز ثبت کرده است و تا هفته آینده، 100 درصد دیگر هم به مصرف اضافه می‌شود؛ از این رو نیاز است که برای تداوم گازرسانی در کل شبکه، مدیریت مصرف را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهیم.
او در تشریح وضع مصرف گاز در کشور گفت: هم اکنون 50 درصد گاز مصرفی به بخش خانگی ارسال می‌شود این درحالی است که مصرف خانگی تا پیش از دوره اوج مصرف، پایین‌تر بوده است. بنابراین با توجه به افزایش مصرف خانگی، به‌طور طبیعی حفظ جریان پایدار و انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق شمالی نیازمند مدیریت مصرف است تا انتقال گاز با معضلاتی نظیر زمان، روبه‌رو نشود.
مدیریت مصرف با تعرفه پلکانی
«محمد طلا مظلومی»؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا در مورد اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکین به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف گاز گفت: شمولیت اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف شامل همه حامل‌های انرژی است. شیوه فعلی توزیع حامل‌های انرژی و عدم محاسبه واقعی قیمت انرژی برای مشترکان پرمصرف، باعث شده است به نقطه‌ای برسیم که علاوه‌بر افزایش غیربهینه و مسرفانه مصرف گاز، دولت نیز بدهکارترین بنگاه اقتصادی کشور شود.
او اظهار کرد: دولت مجبور است در بخش‌های گاز، بنزین و گازوئیل یارانه‌های پنهانی را بدهد که عدد اینها قابل توجه است. مجلس طرفدار این نیست که قیمت‌ها افزایش پیدا کند اما طرفدار بهینه‌‌سازی مصرف انرژی است. به همین دلیل معتقدیم باید این فرآیند اصلاح شود و در عین حال افرادی که بیشترین مصرف را دارند بیشترین هزینه را بپردازند. البته اقلیت مشترکان پرمصرف، بخش بالایی از مصرف کل مشترکان را به خود اختصاص می‌دهند و در عین حال بیشترین یارانه را هم دریافت می‌کنند که درست نیست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اعمال تعرفه پلکانی موثر برای مشترکین پرمصرف گاز، عادلانه‌ترین تصمیم برای بهینه‌‌سازی مصرف گاز است. بهینه‌‌سازی مصرف گاز بسیار مهم و حیاتی است تا بتوانیم ناترازی را کنترل کنیم. سال گذشته مجبور شدیم برای اینکه گاز خانگی را قطع نکنیم برخی صنایع را تعطیل کنیم که این کار اشتباه است.
مظلومی او افزود: ما احکامی را در مورد تعرفه‌گذاری پلکانی برای مشترکین پرمصرف گاز در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ داشتیم. کمیسیون انرژی در مورد این موارد در بودجه ۱۴۰۲ نیز تصمیم‌گیری منسجمی خواهد داشت. کشور ما از نظر منابع گازی غنی است اما در برخی مناطق تولید این منبع انرژی هم با افت فشار گاز مواجه هستیم و باید فکر اساسی برای توزیع و مصرف عادلانه آن کرد.