kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۳
از سوی شورای رقابت 

شرکت مخابرات به دلیل افزایش هزینه تلفن ثابت محکوم شد

 
 
 
شورای رقابت در پانصد و نوزدهمین جلسه خود در ۱۷ آبان‌ماه، شرکت مخابرات را به ارتکاب رویه ضدرقابتی محکوم کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی رقابت، پیرو وصول شکایت برخی از مشترکین درخصوص اجرا نشدن مفاد مصوبه ۵۰۹ شورای رقابت در ۱۰ مهر ۱۴۰۱، موضوع در جلسه ۵۱۹ شورای رقابت مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس شورای رقابت رای بر محکومیت شرکت مخابرات ایران به دلیل ارتکاب رویه ضدرقابتی صادر کرد.
گفتنی است موضوع جلسه ۵۰۹ شورای رقابت مبنی بر توقف اجرای مصوبه ۴۶۶ مورخ ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ از سوی شرکت مخابرات ایران و اقدام به درج مبالغ اضافی در قبوض تلفن ثابت و اخذ آن از مشترکین بود.  
در ماده ۳ مصوبه جلسه ۴۶۶ شورای رقابت با موضوع «دستورالعمل نحوه تنظیم هزینه ماهیانه تلفن ثابت» شرکت مخابرات ایران موظف شده بود با استقرار نظام حسابداری بهای تمام شده، نظام خود را به نحوی اصلاح کند که هزینه تمام شده هر یک از خدمات این شرکت به صورت مجزا و دقیق محاسبه شود و در صورت‌های مالی حسابرسی شده این شرکت درج شود.
ماجرای تعرفه جدید
گفتنی است، افزایش تعرفه هزینه ماهانه تلفن ثابت در تابستان امسال به تصویب رسید و از ابتدای شهریور اجرایی شد. به ادعای مخابرات اگر چه حق اشتراک مشترکان (آبونمان) تغییر نکرده ‌اما تحت عنوان دیگری ماهانه 10 تا 20 هزار تومان از کاربران تلفن‌های ثابت برای حفظ خط تلفن ثابت اخذ می‌شود. 
این افزایش تعرفه در استان تهران بابت 4444 دقیقه مکالمه، هزینه‌ای معادل 20 هزار تومان، برای سایر مراکز استان‌ها به ازای حداقل 3333 دقیقه مکالمه 15 هزار تومان به عنوان حداقل پرداخت و سایر شهرها به ازای 2666 دقیقه مکالمه معادل 10 هزار تومان مشخص شد.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران چندی پیش در مصاحبه با رادیو مدعی شده بود: به آبونمان دست نزدیم و تعرفه تلفن ثابت تغییر نکرده، ولی یک مبلغ حداقل هزینه به عنوان «خدمات صوتی تلفن ثابت» طبق دستورالعمل ابلاغی برای مشترکان محترم منظور می‌شود. در حال حاضر برای نگهداری خط تلفن ثابت چه مشتری صحبت کند و چه نکند بین 27 تا 30 هزار تومان هزینه می‌کنیم.
بیدخام ادعا کرده بود: براساس دستورالعملی که به ما ابلاغ شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای هر مشترک تلفن ثابت شهر تهران، حداقل هزینه ماهانه تلفن ثابت با آیتمی به عنوان «خدمات صوتی تلفن ثابت» درج شده که مشترک با پرداخت آن می‌تواند از 4444 دقیقه مکالمه شهری رایگان یا 592 دقیقه مکالمه بین استانی یا 317 دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. همچنین برای استان‌های دیگر غیر از تهران مشتری با پرداخت این مبلغ می‌تواند از 3333 دقیقه مکالمه شهری رایگان یا 444 دقیقه مکالمه بین استانی یا 238 دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. برای سایر شهر‌ها مشتری می‌تواند از 2666 دقیقه مکالمه رایگان شهری یا 355 دقیقه مکالمه بین استانی یا 190 دقیقه مکالمه تلفن همراه بهره‌مند شود. برای روستا‌ها هم چیزی اضافه نشده است.