kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۲

تحلیل‌های تحریف‌آمیز غربگرایان علیه کاهش کسری بودجه(خبر ویژه)

مدیریت اشرافی غربگرا در آخرین سال فعالیت خود در دولت سابق، کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی به ارث گذاشت، اما حالا محافل حامی همان دولت به کسری 200 هزار میلیاردی دولت خرده می‌گیرند.
 
 
 
در این زمینه روزنامه اعتماد تیتر زده: «راهکار دولت برای جبران کسری بودجه مشخص شد؛ دست‌اندازی به صندوق توسعه ملی». این تیتر غلط‌انداز در حالی است که دولت سابق حدود 23 درصد از درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه واریز می‌کرد و ضمناً در چند نوبت هم با درخواست از رهبری و تأیید ایشان، مبالغ چند میلیارد دلاری را برداشت کرد. اما در دولت جدید سهم منابع واریزی درآمد ارزی به صندوق به 40 درصد افزایش یافته و دولت با توجه به برخی مضیقه‌ها درخواست برداشت 20 درصدی را مطرح کرد که فقط با 10 درصد آن موافقت شد.
روزنامه زنجیره‌ای سازندگی (وابسته به حزب اشرافی کارگزاران) هم در تیتر اول خود نوشته است: «مبلغان و تئوریسـین‌های اصولگرا و درون حاکمیتی، تصوری نداشــتند که هنوز 6ماه از تشــکیل دولت ابراهیم رئیسی نگذشــته، کار چنان بر او و دولتش سخت می‌شود که مجبور اســت برای افزایش درآمدهــای خود و فرار از کسری بودجه، سیاسـت‌های مالیاتی سفت و سختی را اتخاذ کنند که صدای کاسب خرد و کلان بلند شود که ایهاالناس دست دولت تا آرنج در جیب مردم است. این نه شیوه دولتداری است و نه سنخیتی با درآمدزایی دارد. با این حال به علت عدم توجه به صدای کاسبان و وجود حفره‌های بسیار زیادی که در سیستم درآمدزایی دولت وجود دارد، صنوف مختلف راههای فرار مالیاتی را پیـدا کردند تا مالیات کمتــری بپردازند و دولت همچنان با کسری بودجه روبه‌رو باشد.
روز سه‌شنبه مسعود میرکاظمی در مجلس حاضر شد و به نمایندگان یادآور شد که بـا پیش‌بینی درآمد ۳۴۰ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۱، ما 200 هزار میلیارد تومان کسری داریم.»
تحلیل این محافل رسانه‌ای سیاسی‌کار در حالی است که عمداً به یاد نمی‌آورند دولت روحانی در آخرین سال فعالیت خود،‌کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومانی برجای گذاشت اگر دولت جدید (با وجود انبوه مشکلات اقتصادی به ارث رسیده از دولت روحانی) توانسته در همین سال اول، 250 هزار میلیارد تومان از این کسری را بکاهد و به 200 هزار میلیارد تومان برساند، یعنی به طور نسبی و در مقایسه با میراث ویرانگر دولت روحانی، موفق عمل کرده است.
ضمناً این دولت، وارث تورم نقدینگی 10 برابر شده و بدهی 150 هزار میلیارد تومانی و... بوده و ترکیب این چالش‌ها برای قالب تورم 60 درصدی، و بنابراین منطقی بود که کسری 450 هزار میلیارد تومانی،‌60 یا حداقل 40 درصد (نرخ تورم امسال) افزایش پیدا کند و دست کم به 650 هزار میلیارد تومان برسد. اما دولت موفق شده این رقم را به یک سوم کاهش دهد و بخشی از چالش تدارک شده در گذشته را مهار کند.
اجمالاً این گونه به نظر می‌رسد که جریان سیاسی و رسانه‌ای جریان تحریف، به جای بیان واقعیت‌ها برای دل گرم شدن مردم،‌ مأموریت دارد واقعیت‌ها را به شکل تحریف شده بیان کند.