kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
روزنامه گاردین خبر داد

آماده‌باش آمریکایی‌ها برای رویارویی با خشونت سیاسی و جنگ داخلی

گاردین در گزارشی ضمن برشمردن «نشانه‌های واضح فعلی وقوع جنگ داخلی در آمریکا»، ابعاد خشونت سیاسی فعلی و مختصات جنگ احتمالی داخلی آینده را تشریح کرده است.

 


سرویس خارجی-

وضعیت سیاسی اجتماعی آمریکا در آستانه روز برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان، همان‌طور که پیش از این هم پیش‌بینی می‌شد، کاملا بی‌ثبات و هیجانی شده است. فضایی که به عقیده ناظران خِبره احتمال زیادی دارد که تندتر هم بشود و اصطلاحاً یک فضای «رادیکال» را در آمریکا رقم بزند. رخدادی که البته به خودی خود جمع اضداد است. بدین معنا که در هر کشور عادی و دموکراتی برگزاری انتخابات می‌بایست نشاط سیاسی را به جامعه تزریق کند به عبارت دیگر حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت قدرت به‌واسطه شرکت در آرایش مجلس نمایندگان می‌بایستی ساخت سیاسی آن کشور را تایید و تقویت کند، اما در آمریکا دقیقا عکس این ماجرا در حال رخ دادن است. بدین معنا که با برگزاری انتخابات، شکافت سیاسی و هویتی در آمریکا آشکار شده و از سوی گروه‌های اجتماعی به آن ضریب داده می‌شود.
یکی از نمودهای بداخلاقی و خشونت در فرآیند انتخابات را همین روز گذشته، هواداران ترامپ رقم زدند. آنها تئوری خرابکاری در دستگاه‌های ثبت آراء را دهان به دهان چرخاندند و حالا با جا‌انداختن این مفروض آماده‌اند تا در صورت شکست در انتخابات داستان دیگری از اعتراضات خیابانی و حملات سازمان‌یافته را به‌راه بیندازند.
وضعیت آمریکا به‌حدی نگران‌کننده است که‌اندیشکده‌ها و صاحبان فکر در این کشور نسبت به تبعات بسیار منفی خشونت سیاسی هشدار داده‌اند. گاردین در گزارشی به قلم «باربارا والتر» تحت عنوان «آماده شدن شرایط آمریکا برای بروز خشونت سیاسی: آمریکا چقدر به جنگ داخلی نزدیک شده است؟» می‌نویسد: «آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای در مورد جنگ داخلی صحبت می‌کنند. در ماه اوت، پس از یورش اف‌بی‌آی به خانه دونالد ترامپ در فلوریدا، هشتگ‌ها و اشاره‌های کاربران در توئیتر به «جنگ داخلی» 3000 درصد افزایش یافته است!»
در این گزارش آمده که در پی حمله ماموران اف‌بی‌ای به منزل ترامپ، حامیان رئیس‌جمهور سابق بلافاصله به اینترنت رفتند و در توئیتر تهدید کردند که در صورت متهم شدن ترامپ، جنگ داخلی آغاز خواهد شد. یکی از حساب‌ها نوشته است: «برای قیام آماده شوید». حتی واکنش‌های خشونت‌آمیز و احساسی در میان سیاستمداران آمریکایی هم دیده می‌شود. «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه از کارولینای جنوبی هم در آن زمان گفت: «اگر ترامپ متهم شود، شورش در خیابان‌ها رخ خواهد داد». خود ترامپ پیش‌بینی کرد که اگر حساسیت‌ها و گیرهای قضایی علیه آن کم نشود، «اتفاقات وحشتناکی رخ خواهد داد».
گاردین اما نگران‌کننده‌تر از آنچه در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد را احساس مردم این کشور نسبت به این موضوع بیان می‌کند. براساس نظرسنجی‌ها، برخی آمریکایی‌ها از حامیان هر دو جناح سیاسی دموکرات و جمهوری‌خواه، با اعتمادبنفس بالا معتقدند که این خشونت کاملا توجیه‌پذیر است. در ژانویه 2022، 34 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که گاهی اوقات استفاده از خشونت علیه دولت اشکالی ندارد. هفت ماه بعد هم بیش از 40 درصد از مردم این کشور تاکید کردند که وقوع جنگ داخلی تا 10 سال آینده محتمل است. به گفته باربارا دو سال پیش هیچ کسی در آمریکا حتی در مورد جنگ داخلی دوم در این کشور فکر هم نمی‌کرد اما امروز این مفروض در ذهن همه جا افتاده است.
گاردین در ادامه به مختصات این جنگ احتمالی می‌پردازد و می‌نویسد: «اگر یک جنگ داخلی در آمریکا آغاز شود، این یک جنگ شهری و خیابانی خواهد بود که از سوی چندین گروه شبه نظامی در سراسر کشور اداره خواهد شد. هدف این گروه‌ها غیرنظامیانی عمدتاً از گروه‌های اقلیت، رهبران مخالفان و کارمندان فدرال خواهد بود». بر اساس این گزارش، فردای وقوع جنگ داخلی در آمریکا، قضات ترور خواهند شد. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان میانه‌رو به اتهامات ساختگی زندانی می‌شوند، کلیساها و کنیسه‌های متعلق به سیاه‌پوستان بمباران می‌شوند، عابران پیاده توسط تک تیراندازها در خیابان‌های شهر هدف قرار داده می‌شوند و ماموران فدرال در صورت اجرای قانون فدرال به مرگ تهدید می‌شوند! حتی پیش‌بینی می‌شود که زیرساخت‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها در جریان این حملات مورد حمله قرار بگیرند.
آمریکا هنوز وارد جنگ داخلی نشده اما گزارشی که در سال 2012 از اسناد محرمانه و طبقه‌بندی از سوی سیا خارج شده نشانه‌های واضحی از بروز خشونت را فاش می‌کند. بنا بر گزارش گاردین، زمانی که خشونت از سوی عناصر افراطی تبدیل به یک امر عادی می‌شود، کشور در حال تجربه کردن یک شورش همه‌گیر است. برخی از ابعاد این خشونت سیاسی تا چند روز دیگر و پس از اعلام نتایج انتخابات میان دوره‌ای مشخص خواهد شد.