kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳
روزنامه آلمانی نوشت

جهان گروگان حماقت بایدن و عقده ناپلئونی زلنسکی

روزنامه آلمانی« یونگه ولت» با انتقاد شدید از ادامه جنگ اوکراین و عدم مذاکره با روسیه برای توقف جنگ نوشت:«جهان گروگان حماقت بایدن و عقده ناپلئونی زلنسکی» شده است.

 

سرويس خارجي-

256 روز از جنگ اوکراین می‌گذرد. جهان طی این مدت باتبعات بسیار سنگین این جنگ دست به‌گریبان بوده است. بحران اقتصادی، بحران انرژی‌، بحران غذایی، افزایش چند صد درصدی قبوض گاز و برق در اروپا، تعطیلی هزاران شرکت و فروشگاه، اعتراض و اعتصاب و... تنها بخشی از تبعات وحشتناک این جنگ بوده است.در بسیاری از اعتراضات طی روزهای اخیر در اروپا مردم از دولت‌های خود خواسته‌اند تا با لغو تحریم‌های ضد روسی بحران انرژی را در غرب حل و فصل کنند. در آمریکا نیز زمزمه پایان کمک‌های نظامی و اقتصادی به اوکراین بلند شده است. سه شنبه هفته جاری(فردا 17 آبان) قرار است انتخابات میان دوره‌ای کنگره در این کشور برگزار شود و جمهوری خواهان در جدیدترین موضع خود هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی حتی یک «پنی» هم به اوکراین کمک نخواهند کرد.
از سوی دیگر این روزها همراه با اعتراضات مردمی در حوزه رسانه‌ای هم انتقادها علیه عملکرد اروپا و آمریکا در جنگ اوکراین بالا گرفته است. در جدیدترین مورد روزنامه آلمانی «یونگه ولت» در گزارشی تحت عنوان « بدتر از 1962» و با انتقاد شدید از بایدن و زلنسکی نوشته است:«جهان گروگان حماقت بایدن و عقده ناپلئونی زلنسکی شده است.» در این گزارش آمده:«روزی نیست که نماینده روسیه آمادگی کشورش را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین اعلام نکند و واکنش طرف غربی به این صورت است: خب، نگاه کنید، تحریم‌ها و حمایت ما از اوکراین هنوز کارساز است. هرکس اکنون صلح کند، پوتین را برای فتوحات آینده تشویق می‌کند.». «یونگه ولت» می‌افزاید:«خطر تشدید تنش، از جمله درگیری هسته‌ای، در واقع امروز بیشتر از سال ۱۹۶۲ در اوج بحران موشکی کوبا است. دولت بایدن می‌گوید برای اجتناب از جنگ جهانی سوم تلاش می‌کند، اما در عین حال اوکراین را تا حد نهایی مسلح می‌کند و می‌گوید که به کیف اجازه می‌دهد تصمیم بگیرد چه زمانی برای مذاکره آماده است، آن‌گاه راه به سوی نابودی تضمین می‌شود.» این گزارش می‌افزاید:
« زلنسکی نیز خواهان پیروزی است و معتقد است که می‌تواند با کمک ناتو به آن دست یابد. او چیزی برای از دست دادن ندارد: صلح و مذاکره، پایان سیاسی و احتمالاً فیزیکی او خواهد بود. او با دنیا بازی می‌کند و غرب به او این اجازه را می‌دهد.»
فشار آمریکا به اوکراین
با افزایش تبعات سنگین اقتصادی جنگ اوکراین روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارشی خبر داده که دولت جو بایدن «به‌طور مخفیانه» رهبران اوکراین را تشویق می‌کنند تا برای مذاکره با روسیه اعلام آمادگی کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، روزنامه واشنگتن پست بدون ذکر منابع نوشت که گفت‌وگوها میان واشنگتن و اوکراین پیچیدگی موضع دولت جو بایدن، درخصوص اوکراین را نشان می‌دهد؛ آن هم درست همزمان با اینکه علناً نسبت به ارسال کمک به اوکراین و حمایت از این کشور متعهد است، اما نسبت به راهکاری برای پایان دادن به این جنگ هشت ماهه ابراز امیدواری می‌کند.در گزارش این روزنامه ذکر شده است که مقامات آمریکایی ادعاهای همتایان اوکراینی خود مبنی بر «عدم جدیت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نسبت به مذاکرات» را به اشتراک می‌گذارند اما در عین حال اذعان دارند که ممنوعیت اعمال شده از جانب ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین درخصوص مذاکره با پوتین، نگرانی‌هایی را در برخی قسمت‌های اروپا، آفریقا، آمریکای لاتین – جاهایی که تاثیرات جنگ و قیمت غذا به شدت ملموس است – به دنبال داشته است.
سکوت معنادار اروپا
یک رسانه آمریکایی دیگر نیز از هزینه‌های بسیار سنگین و کمر شکن باز‌سازی اوکراین برای اروپا خبر داده و نوشته است کشورهای اروپایی به دلیل نگرانی از خشم شهروندان این کشورها که در آستانه زمستان سخت خود از جنگ اوکراین آسیب دیده‌اند، درباره هزینه‌های واقعی باز‌سازی اوکراین سکوت کرده‌اند.
به گزارش ایرنا، تارنمای آمریکایی «آمریکن کانزروتیو» نوشت: اولاف شولتس صدر‌اعظم آلمان و اورسلا فون در‌لاین رئیس‌کمیسیون اروپا در آستانه گردهمایی اقتصادی
۲۵ اکتبر(3 آبان) در برلین، مقاله‌ای را تحت عنوان «طرح مارشال برای اوکراین» منتشر و در آن انتظارات کنونی از نخبگان سیاسی و اقتصادی را تشریح کردند. آنها از کشورهای اروپایی در کنار گروه بیست و گروه هفت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرده‌اند در زمینه برنامه هزینه باز‌سازی اوکراین مذاکره کنند.«یوری گورودنیچنکف» اقتصاددان اوکراینی از دانشگاه کالیفرنیا، که تحقیقات اولیه‌ای در مورد هزینه‌های باز‌سازی اوکراین انجام داده است در مصاحبه با تارنمای آمریکای «ان پی آر» گفت باز‌سازی «پل‌ها، ساختمان‌ها و مناطق دیگر آسیب دیده اوکراین» می‌تواند «به راحتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد»
براساس این گزارش، شولتس و فون در لاین، از این که «کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و اعضای آن تاکنون بیش از ۳۵ میلیارد یورو کمک اضطراری برای اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند»، به خود می‌بالند اما
۳۵ میلیارد یورو بسیار کمتر از  رقم ۳۵۰ میلیارد یورویی (۳۴۵ میلیارد دلار)  است که فون در لاین در نشست اقتصادی ۲۵ اکتبر (3 آبان)با استناد برآورد فعلی بانک جهانی از میزان خسارت وارده به اوکراین عنوان کرد.به نوشته این رسانه آمریکایی، رهبران جهان بر این موضوع واقف هستند اما از بیان آن خودداری می‌کنند زیرا ترس آن را دارند که شهروندان کشورهای مختلف به این تصمیم برسند که هزینه‌های سنگین باز‌سازی اوکراین به ویژه با توجه به بحران انرژی ناشی از این جنگ در کشورهای اروپایی ارزشی ندارد. مقام‌های اروپایی از اشاره به میزان هزینه‌های واقعی جنگ اوکراین خودداری می‌کنند زیرا متوجه هستند که حق با مردم است.
اعتصاب سراسری در انگلیس
همزمان اعتصاب و تظاهرات نیز در بسیاری از کشورهای اروپایی در اعتراض به بحران اقتصادی کنونی همچنان ادامه دارد. روز یک شنبه اتحادیه‌پرستاران انگلیس اعلام کرد نزدیک به ۳۰۰ هزار‌پرستار در اعتراض به کاهش حقوق و افزایش گرانی در این کشور، دست به اعتصاب سراسری می‌زنند. به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری «رویترز»، اعتصاب‌پرستاران انگلیسی که با لغو عمل‌های جراحی متعاقب آن همراه خواهد بود، با اعتصاب کارگران بخش‌های مختلفی از صنایع این کشور از جمله خطوط آهن انگلیس در اعتراض به گرانی و کفاف ندادن حقوق همزمان شده است.
تظاهرات در ایتالیا
در ایتالیا نیز ده‌ها هزار ایتالیایی در رم راهپیمایی کردند و خواستار صلح در اوکراین شدند و از دولت این کشور خواستند که ارسال سلاح برای مبارزه با تهاجم روسیه را متوقف کند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان ایتالیایی با حضور در راهپیمایی روز شنبه بنرهایی با نوشته‌های «نه به جنگ، نه به ارسال سلاح» در پایتخت دست به اعتراض خیابانی زدند.پلیس رم به رسانه‌های ایتالیایی گفت که در این تظاهرات صلح حدود ۳۰ هزار نفر شرکت کردند.«جورجیا ملونی» نخست‌وزیر جدید راست افراطی ایتالیا گفته است که تغییری در سیاست خارجی رم نسبت به کیف نخواهد داشت و انتظار دارد به زودی تسلیحات بیشتری به اوکراین ارسال کند.
جنگ بزرگ در راه است!
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که رئیس‌فرماندهی راهبردی آمریکا که وظیفه نظارت بر برنامه تسلیحات اتمی روسیه را نیز بر عهده‌دارد گفت، جنگ اوکراین دستگرمی است و جنگی بزرگ در راه است. به نوشته روزنامه «دیلی میل»، «چارلز ریچارد» در یک سخنرانی مدعی شد چین «مشکل قریب‌الوقوع است» و «همچنان که سطح بازدارندگی علیه چین را ارزیابی می‌کنم، کشتی [آمریکا] در حال غرق شدن است» این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود: «این کشتی به آهستگی در حال غرق شدن است اما در هر صورت، در حال غرق شدن است زیرا آنها (چینی‌ها) به طور اساسی از ما سریع‌تر پیش می‌روند».«ریچارد» افزود، ارتش آمریکا دست‌وپا بسته، در انجام واکنش کُند و در معرض خطر کمبود مالی شدید است و دشمنان از آن سبقت گرفته‌اند. او همچنین گفت، ارتش آمریکا باید دینامیک و قدرت دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ را بازیابی کند.این مقام آمریکایی گفت: «بحران اوکراین که اکنون در آن گرفتار هستیم، فقط یک دستگرمی است. [جنگ] بزرگ در راه است و زمان زیادی طول نخواهد کشید در حوزه‌هایی محک زده شویم که از مدت‌ها قبل سابقه نداشته است» به گزرش فارس او در ادامه متذکر شد، تاریخ مصرف طرز فکر نظامی آمریکا گذشته است و تهدیدات اتمی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نشان داده که باید ارزیابی مجدد سریعی در رویکردهای خود داشته باشیم.
گرسنگی، یخ‌زدگی و حشرات
خبر دیگر این که نظامیان فرانسوی که در رومانی و در جبهه شرقی ناتو حضور دارند از شرایط بسیار سخت خود گلایه کرده و بر اساس گفته نمایندگان پارلمان فرانسه، این نظامیان از گرسنگی، سرمازدگی و حشرات در رومانی رنج می‌برند. به گزارش فارس، نشریه فرانسوی لوفیگارو روز شنبه به نقل از نمایندگان پارلمان فرانسه خبر داد که نیروهای فرانسوی که در ماموریت بخش شرقی ناتو حضور دارند شرایط بسیار سختی را تجربه می‌کنند به گونه‌ای که گرسنگی می‌کِشند و از سرمازدگی و حشرات در رومانی رنج می‌برند.نمایندگان پارلمان فرانسه به این نشریه گفتند: «به نظامیان غذای کمی داده می‌شود و چادرهایشان به طور مداوم گرم نمی‌شود و از شرایط سخت بهداشتی رنج برده و حشرات آنها را آزار می‌دهند»