kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
آمریکا

«متاورس»، ابزاری برای شست و شوی مغزی کاربران

کارشناسان هشدار داده‌اند که «متاورس» زاکربرگ می‌تواند به عنوان ابزاری برای شست و شوی مغزی کاربران و تسلط بر آنها استفاده شود.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا تصور می‌کند یک میلیارد نفر دنیای واقعی را برای دنیای دیجیتال رها می‌کنند؛ اما کارشناسان هشدار می‌دهند که نهاد‌های دولتی می‌توانند از این دنیا به عنوان یک ابزار شست و شوی مغزی استفاده کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، متاورس که برای اولین بار به عنوان یک ایده در کتاب علمی تخیلی در سال ۱۹۹۲ ظاهر شد، با عنوان Snow Crash، دنیای مجازی شناخته می‌شود که در آن افراد بدون ترک آسایش خانه خود، در فضای دیگری زندگی، کار و بازی می‌کنند و بسیاری بر این باورند که امروزه زندگی دقیقا به این سمت می‌رود.
بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، برایان شوستر که ۱۷ سال در این زمینه تجربه داشته و دنیای دیجیتالی خود را به نام Utherverse ایجاد کرده است، گفت: نسخه اسفبار متاورس برای تحمیل سلطه عمومی استفاده شده است و اتفاق خواهد افتاد.
برایان افزود: این گسترش نهایی «اتاق پژواک» رسانه‌های اجتماعی فعلی است؛ جایی که مردم به طور طبیعی تمایل دارند با دیگرانی که نظرات آنها را به اشتراک می‌گذارند، ارتباط برقرار کنند. بنابراین این دیدگاه‌ها تقویت می‌شوند و کاربران تمایل دارند بر اساس آنها به اشتباه نتیجه گیری کنند.
برایان تاکید کرد: این دنیای مجازی دیستوپیایی، واقعیت کاربر را تغییر می‌دهد به طوری که دیدگاه مورد نظر نهاد کنترل‌کننده به او تحمیل می‌شود. شوستر معتقد است متاورس که هنوز سال‌ها تا تکامل خود فاصله دارد، اگر به دست افراد نادرستی بیفتد، می‌توان از آن برای اهداف شرورانه استفاده کرد. از سوی دیگر، شوستر همچنین به کاری که واقعیت مجازی می‌تواند برای کمک به افرادی که از بیماری‌های جسمی یا روانی رنج می‌برند انجام دهد، اعتقاد دارد.