kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵

اخبار ورزش جهان

 
 
 
بعد از جام جهانی
 زیدان سرمربی فرانسه می‌شود
بر اساس گزارش‌های متعدد رسانه‌ای زین‌الدین زیدان با فدراسیون فوتبال فرانسه به توافق رسید تا در پایان جام جهانی قطر به عنوان سرمربی تیم ملی این کشور معرفی شود.
دیروز گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر شد که زلزله‌‌ای در فوتبال فرانسه به‌‌پا کرده است. درحالی‌که پیش از این هم شایعات و گزارش‌های زیادی درباره شانس بالای زیدان برای نشستن روی نیمکت تیم ملی فرانسه وجود داشت اما این شایعات مخالفان زیادی هم داشت و به نظر نمی‌رسید زیدان برای رسیدن به این هدفش کار ساده‌ای در پیش داشته باشد.
اولین مشکل در راه زیدان این بود که دیدیه دشان هیچ نشانه‌ای از اینکه قصد کناره‌گیری از سمتش داشته باشد بروز نداده بود. اما همه فکر می‌کردند آینده دشان به عملکرد فرانسه در جام جهانی 2022 قطر بستگی داشته باشد نه اینکه حتی پیش از شروع این تورنمنت فدراسیون فرانسه تکلیف او را مشخص کرده و پشت پرده با زیدان به توافق برسد.
سرخیو والنتین، روزنامه‌نگار اسپانیایی، اولین کسی بود که این بمب خبری را منفجر کرد. بر اساس گزارش او زیدان و فدراسیون فوتبال فرانسه به توافق رسیده‌اند تا او در پایان جام جهانی قطر به عنوان سرمربی خروس‌ها اعلام شود. این توافق فارغ از نتیجه‌ای است که دشان در جام جهانی می‌گیرد. یعنی حتی اگر فرانسه موفق شود از عنوان قهرمانی‌اش دفاع کند و برای دومین بار پیاپی جام جهانی را به خانه ببرد باز هم زیدان به عنوان سرمربی جدید فرانسه معرفی خواهد شد.
زیدان که حدودا یک سال و نیم است بدون تیم مانده سرانجام به خواسته‌اش می‌رسد و روی نیمکت فرانسه می‌نشیند. تنها سابقه مربیگری زیدان در دنیای فوتبال به هدایت رئال مادرید خلاصه می‌شود و او تا کنون تیم دیگری را هدایت نکرده است. اما با توجه به شمایل اسطوره‌ای زیدان در فوتبال فرانسه و نگاهی که فوتبالیست‌های این کشور به او دارند می‌توان حدس زد که زیزو در فرانسه مربی موفقی خواهد بود.
تمام تیم‌های راه یافته 
به مرحله حذفی لیگ قهرمانان و لیگ اروپا 
با پایان بازی‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، چهره ۱۶ تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی و همچنین تیم‌هایی که راهی لیگ اروپا شدند، مشخص شد.
تلاش 32 تیم برتر قاره اروپا در قالب 8 گروه 4 تیمی و برگزاری شش هفته مسابقات مداوم به نقطه پایان رسید تا چهره تیم‌های راه یافته به مرحله حذفی این لیگ مشخص شود. 16 تیمی که در پایان مرحله گروهی موفق به حضور در رده‌های اول و دوم جداول هشت‌گانه شدند، حالا باید در مرحله یک‌هشتم نهایی و پس از مشخص شدن حریف مستقیم‌شان در مراسم قرعه‌کشی به رقابت بپردازند. همچنین تیم‌های سوم گروه‌ها هم این فرصت را دارند که در پلی‌آف لیگ اروپا حضور پیدا کنند و در این لیگ ادامه مسیر بدهند. 
شانزده تیم راه یافته به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان عبارتند از: رئال مادرید، اینتر، منچسترسیتی، چلسی، ناپولی، کلوب بروژ، بایرن مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن، بنفیکا، بورسیا دورتموند، لیورپول و پورتو، تاتنهام، اینتراخت فرانکفورت، لایپزیگ و میلان.
همچنین 8 تیم نیز به شرح زیر فرصت رقابت دوباره در لیگ اروپا را به دست آوردند: آژاکس، بایرلورکوزن، بارسلونا، اسپورتینگ لیسبون، سالزبورگ، سویا، یوونتوس و شاختار دونتسک.
شوک به آبی‌اناری‌ها 
خداحافظی رسمی پیکه از بارسلونا 
مدافع باتجربه بارسلونا اعلام کرد که امشب آخرین بازی او با پیراهن این تیم است و در زمستان رسما آبی اناری‌ها را ترک خواهد کرد.
به گزارش اسپورت، جرارد پیکه مدافع باتجربه بارسلونا با منتشر کردن پستی رسما از خداحافظی خود از این تیم خبر داد. پیکه در این پیام نوشت: به این نتیجه رسیدم که زمان خداحافظی است. من همواره گفته‌ام که بعد از بارسلونا در تیم دیگری نخواهم بود و هنوز هم سر این تصمیم هستم. روز شنبه آخرین بازی من با پیراهن بارسلونا خواهد بود.
دیروز نشریه موندو دیپورتیوو در گزارشی مدعی شد این مدافع کهنه‌کار به شدت تحت تاثیر مسائل و انتقادات اخیر ایجاد شده در رسانه‌ها پیرامون او و عملکردش قرار گرفته و از این بابت به شدت دلخور شده است.
جرارد پیکه در فصل جاری جایی در برنامه‌های ژاوی نداشت و به ندرت در ترکیب اصلی آبی اناری‌ها قرار می‌گرفت و در بیشتر بازی‌ها نیمکت‌نشین بود و همین باعث شده است تا تصمیم به خداحافظی از آبی اناری‌ها بگیرد.
پیکه محصول آکادمی لاماسیا است که برای مدت کوتاهی در منچستریونایتد به میدان رفت و بعد از آن از سال ۲۰۰۸ برای بارسلونا به میدان رفته است و عنوان‌های زیادی با پیراهن این تیم به دست آورده است. بارسلونا در هفته سیزدهم لالیگا امشب در نوکمپ به مصاف آلمریا خواهد رفت که این آخرین حضور جرارد پیکه با پیراهن آبی اناری‌ها خواهد بود تا این مدافع 35 ساله پیش از شروع جام جهانی، با بارسلونا و البته دنیای فوتبال وداع کند.