kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴

واکنش رژیم صهیونیستی به پیروزی لولا داسیلوا «متحدمان در برزیل را از دست دادیم»

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشته است: «با انتخاب لولا‌داسیلوا به عنوان رئیس‌جمهور برزیل، تل‌آویو یکی از متحدان خود در آمریکای لاتین را از دست داد.»


با پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل نه تنها آمریکا یکی دیگر از متحدان کلیدی خود را در آمریکای لاتین از دست داد بلکه به اعتراف رسانه‌های صهیونیستی این رژیم نیز به شدت از شکست «ترامپ برزیل» و پیروزی داسیلوای ضد غرب عصبانی است. روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» دیروز در گزارشی در همین زمینه نوشته: «لولا داسیلوا یکی از برجسته‌ترین حامیان فلسطین در آمریکای لاتین به شمار می‌آید و پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بزریل، تل‌آویو یکی از متحدان خود در برزیل را از دست داد... داسیلوا در سال ۲۰۱۰ با سفر به کرانه باختری اشغالی با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری محمود عباس دیدار کرد و همچنین از مقبره یاسر عرفات رئیس‌پیشین این تشکیلات دیدار و تاج گلی بر آن گذاشت، اما در همان سفر از گذاشتن تاج گل بر مقبره «تئودور هرتزل» سرکرده جنبش صهیونیسم خودداری کرد. به همین دلیل «اویگدور لیبرمن» وزیر امور خارجه وقت اسرائیل از دیدار با داسیلوا خودداری کرد.» بر اساس این گزارش لولا داسیلوا در جریان بازدید از کرانه باختری اشغالی از رویای خود برای دیدن فلسطین مستقل و آزاد صحبت کرد و همراه با آرژانتین، بولیوی و اکوادور، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت و پس از آن بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ با برزیل همراه شدند.
کودتای نافرجام در بولیوی
خبر دیگر از آمریکای لاتین این که «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری بولیوی با توصیف شرایط اجتماعی ناشی از موج اعتراض‌های مخالفان دولت در «سانتاکروز» به «تهدید یک کودتا مشابه کودتای ۲۰۱۹»، فرماندهی عالی نظامی این کشور را تغییر داد و از مقام‌های جدید خواست تا به قانون اساسی پایبند باشند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای «پاخینا دوسه»، رئیس‌جمهوری بولیوی در مراسم تفویض حکم اعضای جدید گفت: جایگاه نیروهای مسلح، درون مردم است و وظیفه آن، پایبندی به قانون اساسی و دفاع از دولتی است که به صورت مشروع از طریق انتخابات، برگزیده شده باشد.«لوئیس آرسه» تصریح کرد: آنها امروز راهبردی را برای انجام دوباره کودتای ۲۰۱۹ به راه‌انداخته‌اند؛ صحبت از راهپیمایی‌ها برای تغییر دولت ما است و نه یک فرآیند پیمان اجتماعی. به این امر، حمله به تمامیت ملی می‌گویند. ماموریت نیروهای مسلح، دفاع از استقلال و یکپارچگی خاک ما است.  اقدام جدید دولت بولیوی در تغییر سران ارشد نیروهای مسلح این کشور در حالی انجام می‌شود که از ۱۱ روز پیش تا کنون در «سانتا کروز»، بزرگ‌ترین شهر بولیوی در شرق این کشور، با اعتصاب معترضان برای درخواست سرشماری زودتر از موعد جمعیت در سال ۲۰۲۳ مواجه است؛ سانتاکروز در روزهای اخیر به پایگاه مخالفان دولت تبدیل شده است و زنگ خطرها از احتمال وقوع کودتا به صدا درآمده است.