kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۵۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
سخنگوی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی:

با روسیه همکاری دفاعی داریم و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر تحویل پهپاد و کمک نظامی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را قویا رد کرد و گفت: با روسیه همکاری دفاعی داریم و ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی با خبرنگار روزنامه «وچرنی لیست» کرواسی به سؤالات مطرح شده در خصوص مسائل مختلف داخلی و بین‌المللی پاسخ داد.
خبرنگار درباره جزییات گفت‌وگوی تلفنی اخیر امیرعبداللهیان و «گردان گرلیچ رادمان» وزیر خارجه کرواسی سؤال کرد که کنعانی در این باره گفت: با توجه به مناسبات خوب حاکم بر روابط ایران و کرواسی، گفت‌وگوی خوبی انجام شد. وزیر امور خارجه ایران ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی تأکید کرد که ایران قویا مخالف جنگ و تسلیح هر یک از طرفین جنگ در اوکراین است. به مقامات اوکراین هم گفته‌ایم چنانچه سندی در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، ارائه کنند.
کنعانی اضافه کرد: البته ایران سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی دارد، اما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم. آقای گردان گرلیچ رادمان وزیر امور خارجه کرواسی ضمن اعلام حمایت کرواسی از احیای برجام اظهار داشت که مواضع طرف ایرانی را به اطلاع همکارانش در اتحادیه اروپا خواهد رساند. موضوع توسعه و ارتقای روابط دوجانبه نیز یکی از موضوعات مهم این گفت‌وگو بود.
خبرنگار همچنین سؤال کرد اینکه روسیه از ایران موشک‌های بالستیک دوربرد درخواست کرده، چقدر صحت دارد؟ که کنعانی عنوان کرد: ایران و روسیه در سال‌های پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از عبور از فراز و نشیب‌های تاریخی در روابط دوجانبه، تصمیم گرفتند با تکیه بر منافع مشترک دو ملت، روابط مستحکم‌تر و مشارکتی فعال در تحولات منطقه‌ای و جهانی در مسیر صلح و ثبات داشته باشند. دولت ایران دارای نقشه راه جدیدی مبتنی بر سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند با تاکید بر همکاری با همه همسایگان به ویژه فدراسیون روسیه و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی بوده و مصمم است همکاری‌های دو و چندجانبه با این کشور را بیش از پیش گسترش دهد.
وی ادامه داد: با توجه به اراده جدی رهبران دو کشور برای توسعه مناسبات، نزدیکی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از طریق استحکام پایه‌های مردمی روابط دوجانبه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری از جمله راهکارهای مهمی است که در دستورکار دو کشور قرار گرفته است. در همین چارچوب ما سال‌هاست که با روسیه همکاری دفاعی داریم و این ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. ما از جنگ علیه اوکراین حمایت نکردیم و خواهان حل مشکل از طریق گفت‌وگو هستیم. این سیاست اصولی ما است.