kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶

تورم 108 درصدی در ترکیه

اتاق بازرگانی« اسلامبول» اعلام کرده تورم در این کشور از 108 درصد هم عبور و بالاترین نرخ تورم در 27 سال گذشته را ثبت کرده است.


نرخ تورم در ترکیه همچنان صعودی است طوری که دیروز اعلام شد از 108 درصد هم عبور کرده است. این میزان، بالاترین نرخ تورم در 27 سال گذشته ترکیه محسوب می‌شود و این در حالی است که دولت این کشور روابط بسیار صمیمی با آمریکا و اروپا دارد و از اعضای اصلی سازمان ناتو نیز محسوب می‌شود و اخیراً نیز روابط گرم و صمیمی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است! اما هیچ کدام از این روابط و فاکتورها مانع صعود نرخ تورم در این کشور به بالای صد درصد نشده است.
بر اساس گزارش‌ها روز دوشنبه برای چندمین بار در سال جاری میلادی، بنزین، گازوئیل و چندین قلم از کالاهای اساسی در ترکیه مجددا گران شدند و حالا میلیون‌ها شهروند ترکیه، ناچارند برای تامین نیازهای اولیه و حتی برای پرداخت هزینه قبوض گاز و برق، از دولت کمک بگیرند. روزنامه ملی «گازته» در همین رابطه طی گزارشی اعلام کرده که تنها برنج، در دو ماه گذشته با افزایش قیمت 30 درصدی رو‌به‌رو شده و روزنامه «سوزجو» هم از این موضوع خبر داده که دولت، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند نرخ کنونی 18 و نیم لیره‌ای را برای دلار آمریکا نگه دارد و حتی با وجود پرداخت سود متمم دوگانه، دلار گران‌تر هم خواهد شد و به این ترتیب، بازار ترکیه در آخرین هفته‌های سال 2022 میلادی، موج تازه‌ای از گرانی و افزایش قیمت کالاها را تجربه خواهد کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های ترکیه تعریف خط فقر در ترکیه بر روی رقم 25 هزار و 252 لیره قرار گرفته و خط گرسنگی هم 7 هزار و 500 لیره تعریف شده است. این در حالی است که چندین میلیون کارگر و کارمند دریافت‌کننده حقوق ماهیانه کف دستمزد موسوم به «اصغری اجرت» تنها 6 هزار و 200 لیره می‌گیرند که حتی پایین‌تر از میزانی است که به عنوان خط گرسنگی تعریف شده است. به همین خاطر، کارشناسان اقتصادی، در مورد تبعات سیاسی، اجتماعی و حقوقی بحران و تورم به دولت هشدار می‌دهند و از رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهند با بازنگری در سیاست‌های اقتصادی و خودداری از دخالت در تصمیمات بانک مرکزی، کشور را از لبه پرتگاه، بازگرداند. این در حالی است که مقامات دولت ترکیه، نظرات دیگری دارند و اساساً منکر وجود هر نوع بحران و تورم بالایی هستند! یادآوری این نکته ضروری است که با آغاز بیداری اسلامی درمنطقه و وارد شدن بسیاری از کشورها به بحران، غربی‌ها تلاش زیادی کردند تا دولت سکولار اردوغان را به عنوان یک الگوی مناسب به ویژه در حوزه اقتصادی معرفی کنند!