kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

آماری از دهک‌های درآمدی فارغ‌التحصیلان

 
 
رئیس ‌مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: بر اساس رصد اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی (۹۶-۹۵) فارغ‌التحصیلان علوم انسانی و فنی مهندسی در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند.
رئیس ‌مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشستی خبری با اشاره به رصد اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی مربوط به فارغ‌التحصیلان سال‌های ۹۵ و ۹۶ گفت: در حال حاضر در مورد رصد اشتغال دانش آموختگان ۴ سال پیش گفت‌وگو می‌کنیم. 
بر اساس رصد انجام شده مجموع فارغ‌التحصیلان این دوره ۷۷۲ هزار نفر بوده‌اند که مجموع تعداد کل شاغلان آن نزدیک ۵۰ درصد است، از این تعداد ۵۶ درصد شاغلان مربوط به دانش آموختگان آقا و ۴۰ درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان خانم است.
نامبرده گفت: در مقایسه با درصد اشتغال فارغ‌التحصیلان سال ۹۴ و ۹۵ که ۴۵ درصد بوده است، ۵ درصد اشتغال افزایش یافته است.
وی درباره اینکه بیشترین شانس اشتغال در کدام مقطع تحصیلی است، گفت: بیشترین شانس اشتغال مربوط به دانش آموختگان دکتری و سپس کارشناسی ارشد است.
رئیس ‌مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ادامه داد: بین گروه‌های مختلف بیشترین شانس فرصت اشتغال برای زیرگروه‌های علوم پزشکی، در مرحله بعد علوم انسانی و در مرحله بعد فنی و مهندسی است.
وی گفت: بر اساس رصد انجام شده سهم اشتغال به تفکیک دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به این صورت است که سهم دانشگاه‌های غیردولتی به لحاظ اشتغال یک درصد بیشتر از دانشگاه‌های دولتی است بنابراین می‌توان گفت دانش آموختگان غیردولتی یک درصد بیش از دانش آموختگان دولتی شاغل هستند.
نامبرده ادامه داد: بر اساس دسته‌بندی یونسکو درباره اینکه کدام رشته‌ها بیشترین شانس اشتغال را دارند رشته بهداشت که همان علوم پزشکی می‌شود رتبه اول و سپس بازرگانی، حقوق و علوم اداری در رتبه دوم قرار می‌گیرند و در رتبه سوم نیز مهندسی ساخت و تولید قرار می‌گیرد.
وی در ادامه افزود: رشته علوم اجتماعی، روزنامه نگاری و اطلاع‌رسانی در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.
رئیس‌مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در مورد اینکه ظرفیت پذیرش دانش آموختگان در کجاها بیشتر بوده است، گفت: بیش از نیمی از دانش آموختگان ما جذب مشاغل دولتی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شوند.
وی تصریح کرد: سپس بعد از مشاغل دولتی در مرحله دوم جذب اصناف و مشاغل آزاد می‌شوند.
نامبرده درباره اینکه دانشگاه‌های کدام استان‌ها شانس اشتغال بیشتری دارند، افزود: بوشهر در مرتبه اول، استان مرکزی در رتبه دوم، استان سمنان در رتبه سوم، استان یزد در رتبه چهارم و استان تهران در رتبه پنجم قرار دارد.
وی ادامه داد: درباره اینکه کدام استان‌ها فارغ‌التحصیلان بیشتری را جذب کرده‌اند نیز گفت: استان تهران در رتبه اول قرار داشته و با فاصله زیاد استان اصفهان و سپس استان خراسان رضوی، خوزستان و استان مازندران در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. این استان‌ها بیشترین جذب فارغ‌التحصیلان را داشته‌اند.
رئیس‌مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی درباره درآمد دانش آموختگان نیز گفت: دانش آموختگان علوم انسانی و فنی و مهندسی، در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند، یعنی می‌توان گفت رشته‌های علوم انسانی و فنی مهندسی پولساز هستند.