kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶

تداوم تلاش‌های امارات برای اشغال یمن این بار با برقراری پرواز بین جزایر سقطری و سومالی!

 
 
سرويس خارجي-
امارات متحده عربي در ادامه اقدامات اشغالگرانه خود در جنوب يمن، اين بار پرواز مستقيم ميان جزيره سقطري و سومالي برقرار كرده تا به زعم خود اشغال اين جزيره را تكميل كند.
مدت‌هاست كه خبرها و گزارش‌ها متعددي از وجود اختلاف نظر و درگيري‌هاي داخلي ميان اعضاي ائتلاف متجاوز سعودي دست به دست مي‌شود و اكنون اين اختلاف نظرها به طور عيني در جنوب يمن خود را نشان مي دهد، چون متجاوزان اماراتي بدون اطلاع شركاي سعودي‌شان اقدام به راه‌اندازی پروازهایی بین سقطری و سومالی کرده و به گردشگران سقطری ویزای امارات می‌دهد.
خبرگزاری یمنی «الخبر» به نقل از منابعی در اين ارتباط گزارش داد که این اقدام بعد از راه‌اندازی پروازهای مستقیم بین جزیره سقطری و ابوظبی انجام می‌گیرد. خبرگزاری «الصحافه الیمنیه» نیز از منابع محلی گزارش داد که شرکت‌های هواپیمایی امارات در روزهای جمعه و دوشنبه دو پرواز به جزیره سقطری انجام  می‌دهند. این پروازها در حالی انجام می‌شود که ابوظبی هیچ‌گونه هماهنگی با مقامات سعودي انجام نداده و گردشگران خارجی از ملیت‌های مختلف را با ویزای کشور امارات به این جزیره منتقل می‌کند و اين موضوع نمايانگر وجود اختلافات داخلي ميان ابوظبي و رياض در جنوب يمن است.
اقدامات امارات طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد امارات عربی متحده در تلاش است جزیره سقطری را از جغرافیای سرزمین یمن جدا کند. امارات عربی متحده چند روز پیش نيز در اقدامی عجیب مرد شماره یک اطلاعاتی خود در یمن به‌نام «محمود فتح آل‌خاجه» را به جزیره سقطری بازگرداند.
سقطری، بزرگ‌ترین جزیره یمن است که به‌همراه پنج جزیره دیگر در اقیانوس هند استان ارخبیل ـ سقطری را تشکیل می‌دهد که دو شهرستان دارد. طی سال‌های گذشته امارات تلا‌ش‌های زیادی برای ایجاد جای پا در این جزیره استراتژیک با طبیعت منحصر به فرد و در نهایت تصاحب آن انجام داد و بعد از چند دور درگیری با نیروهای وابسته به دولت مستعفی و ائتلاف سعودی، نیروهای نظامی خود را در این جزیره مستقر کرد. طی این مدت رسانه‌های منطقه و یمن از حضور اماراتی‌ها و صهیونیست‌ها در قالب گردشگر در این جزیره خبر داده‌اند. گفته می‌شود امارات و رژیم اسرائیل با هدف سیطره بر باب‌المندب و دریای عرب به‌دنبال سیطره بر سقطری هستند.
به نظر مي رسد كه اهداف امارات نسبت به عربستان در یمن گسترده‌تر و استعماری‌تر می‌باشد و تصرف جزیره بکر و سرشار از منابع طبیعی سقطری و تغییر بافت جمعیتی این جزیره و خرید زمین‌های آنها در همین راستا ارزيابي مي شود.