kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹
# مراقبت

رشد ۶ درصدی سرطان سینه در کشــور

 
 
 
رئیس‌ مرکز جامع کنترل سرطان سینه از رشد ۶ درصدی سرطان سینه در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «محمداسماعیل اکبری» درباره وضعیت ابتلا به سرطان سینه در کشور گفت: سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در کشور است که حدود ۹۹ درصد از مبتلایان به آن بانوان هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه جمعیت در حال سالمند شدن است، سالانه حدود شش درصد رشد سرطان سینه در کشور داریم، درصد بهبود بیماران مبتلا به سرطان سینه در کشور خوب و از بسیاری از کشور‌های غربی بالاتر است.
رئیس‌مرکز جامع کنترل سرطان سینه با اشاره به روند رو به رشد این بیماری در کشور گفت: امکانات تشخیصی خوبی درکشور وجود دارد که می‌توان گفت این بیماران از بقای عمر ۱۵ سال برخوردارند.
اکبری، خود فرد را بهترین تشخیص دهنده این سرطان دانست و افزود: در ۱۵ سال گذشته تاکنون یک مرحله تشخیص پایین‌تر آمده است و امیدواریم در سال‌های آینده این رتبه پایین‌تر قرار بگیرد.
وی، معاینه شخصی را نخستین راه تشخیص این سرطان دانست و ادامه داد: بانوان باید جلوی آینه بایستند و دست‌ها را بالا ببرند اگر در این حرکت پوست سینه گیر کرد یا فرو رفته شد علامت مهمی است که نیازمند بررسی دقیق‌تر است.
فوق تخصص جراحی غدد و سرطان، ترشحات نوک سینه را در صورتی مشکل ساز دانست که یکطرفه و با ترشحات خونی همراه باشد و گفت: لمس توده از دیگر علائم این بیماری است، در هنگام معاینه باید با پوست کف انگشتان دست از زیر بغل معاینه را آغاز و همه سینه و اطراف آن را معاینه کرد و در صورت فرورفتگی یا لمس توده سریعا به پزشک مراجعه کرد.
اکبری افزود: با معاینه دستی و درست دیدن تا ۸۵ درصد تشخیص امکان‌پذیر است، در بسیاری از نقاط دنیا تشخیص با رادیولوژی ۸۵ درصد است، اما در ایران این تشخیص ۵۰ درصد است، زیرا انجام روش‌ها کاملا صحیح و به خوبی انجام نمی‌شود.
وی با اشاره به سه روش تشخیصی سرطان پستان گفت: ماموگرافی که از مهم‌ترین روش‌های تشخیصی است، سونوگرافی و روش «ام آر‌ آی» سه روش تشخیصی این بیماری هستند.
فوق تخصص جراحی غدد و سرطان تاکید کرد: به طور معمول هر دو آزمایش سونوگرافی و ماموگرافی با هم درخواست نمی‌شوند و نوشتن نسخه هر دو آزمایش در یک زمان غیرقانونی است ضمن اینکه انجام MRI نیز فقط در موارد خاص درخواست می‌شود که در ژنتیک خود با سرطان سینه مواجهند.
اکبری تاکید کرد: روش حفظ سینه در درمان سرطان سینه، علمی‌ترین و مقبول‌ترین روش جراحی سینه است که به طول عمر بیمار کمک می‌کند.
استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: همه جراحان باید از همه‌ روش‌های حفظ سینه در درمان سرطان پستان آگاهی داشته باشند و جراحی غدد لنفاوی زیر بغل باید به صورت استاندارد انجام شود که با استفاده از گاماپروب به برداشتن گره پیشاهنگ و در صورت امکان حفظ بقیه غدد لنفاوی زیر بغل کمک کرد.
اکبری از عوامل خطرساز در بروز سرطان سینه به استرس‌های مزمن چاقی و اضافه وزن و استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: هر گونه چربی و اضافه وزن در بدن که منبع ذخیره استروژن است، صد در صد در میزان سرطان پستان اهمیت دارند.
وی افزود: آب آلوده به فلزات سنگین، آلودگی هوا و تغییرات ژنومی در این نوع سرطان دخالت دارند، ضمن اینکه ۵ تا ۱۰ درصد علت این بیماری ژنتیک است.