kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

تورم در آلمان رکورد 70 سال گذشته را شکست برلین: دیگر پولی برای پذیرش پناهجو نداریم

همزمان با رکوردشکنی تورم در آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو که در طول 70 سال گذشته بی‌سابقه بوده دولت این کشور هم اعلام کرد دیگر پولی برای پذیرش پناهجو ندارد.
 
 
 
بحران انرژی در اروپا این روزها بسیاری از مقامات این اتحادیه را نگران کرده است. تمامی برآوردها نشان می‌دهد که بحران سال آینده نیز همراه با دولت‌های اروپایی خواهد بود. به گفته صدها کارشناس، رسانه و مقام مسئول سال آینده، دو سوی آتلانتیک با رکود اقتصادی و افزایش تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم خواهند کرد. بر اساس گزارش«راشا تودی» نرخ بالای تورم در همه جای اروپا موج می‌زند و در حال حاضر ۱۸ کشور در این قاره با نرخ تورم دو مواجه شده‌اند. از سوی دیگر این روزها در اکثر کشورهای اروپایی شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای علیه تورم و افزایش بعضا تا 500 درصدی قبوض برق و گاز هستیم و در برخی کشورها مثل فرانسه، وحشیانه سرکوب می‌شوند. این وضعیت بنا به نوشته «العبری جدید» وحشت رهبران اروپا را به دنبال داشته، طوری که سران اروپا نگران فوران خشم مردم هستند. رئیس‌کمیسیون اروپا نیز در جدیدترین مورد هشدار داده مشکلات حوزه انرژی ممکن است به بحران اقتصادی- اجتماعی در این منطقه منجر شود.به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «اورسولا فون در لاین» روز جمعه در اجلاس «سرمایه‌گذاری پایدار اتحادیه اروپا» اعلام کرد:« بحران انرژی اکنون اولویت اتحادیه اروپاست زیرا می‌تواند روی ثبات اقتصادی و اجتماعی در این منطقه تاثیر بگذارد.»وی تصریح کرد:« کماکان نظام تامین انرژی اتحادیه اروپا به خاطر محوریت سوخت‌های فسیلی در آن، ناپایدار است.»
رکوردشکنی تورم در آلمان
در آلمان صنعتی‌ترین کشور اروپا‌، بحران انرژی و تورم ناشی از آن روز به روز شدیدتر می‌شود. طی روزهای گذشته گزارش‌های زیادی از تعطیلی هزاران شرکت و فروشگاه در این کشور به دلیل بحران انرژی منتشر شده است. شهرهای مختلف آلمان نیز این روزها شاهد اعتراضات گسترده به افزایش تورم در این کشور است. روز شنبه همچنین دفتر ملی آمار آلمان گزارش داد که نرخ تورم در نخستین اقتصاد اروپا در ماه جاری میلادی به ۱۰.۴ درصد رسید، مسئله‌ای که در 71 سال گذشته و از ۱۹۵۱ میلادی تاکنون بی‌سابقه بوده است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه افزایش تورم در آلمان همانند آنچه در سایر کشورهای اروپایی مشاهده می‌شود از افزایش قابل توجه بهای انرژی که در یک سال ۴۳ درصد افزایش یافته و نیز افزایش ۲۰.۳ درصدی بهای غلات نشات می‌گیرد. این گزارش می‌افزاید: «آلمان با برخورداری از منابع مالی بیشتر و اقتصاد قدرتمندتر از سایر کشورهای اروپایی طرح حمایت ۲۰۰ میلیارد یورویی برای محافظت از خانواده‌ها و مشاغل، تصویب کرده است».اولاف شولتس صدراعظم آلمان ۲۹ سپتامبر (۷ مهر) اعلام کرد که دولت در واکنش به افزایش بی‌سابقه تورم در حال فعال کردن مجدد صندوق تثبیت‌کننده اقتصادی کشور است و «هر کاری که بتواند» برای کاهش قیمت‌ها انجام خواهد داد.این صندوق، بهایی را که مشتریان آلمانی برای گاز می‌پردازند محدود می‌کند و تا حدی از شهروندان و کسب‌وکارها در برابر تورم بی‌سابقه پشتیبانی می‌کند.
پایان‌پذیرش پناهجو در آلمان
با افزایش تورم و تشدید بحران انرژی در آلمان دولت این کشور نیز رسماً اعلام کرد که دیگر پولی برای پذیرش پناهندگان ندارد.وزیر دارایی آلمان با تاکید بر اینکه دولت دیگر نمی‌تواند برای پذیرش پناهندگان به ایالات کمک مالی کند از آنها خواست سیاست‌های بازگرداندن پناهجویان و جلوگیری از ورود آنها را در دستور کار قرار دهند. به گزارش تسنیم به نقل از «ان تی وی» آلمان، «کریستین لیندنر»، وزیر دارایی آلمان درخواست ایالت‌های فدرال برای کمک مالی بیشتر برای پذیرش پناهجویان را رد کرد. وی تاکید کرد که در عوض، باید اطمینان حاصل کرد که مهاجرت‌های بی‌قاعده متوقف شود.به این ترتیب کریستین لیندنر، وزیر دارایی فدرال آلمان، درخواست‌های ایالت‌های فدرال و مقامات محلی برای دریافت پول بیشتر برای پذیرش پناهجویان را رد کرده است. این سیاستمدار به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای فونکه گفت: «انتقال بار بیشتر به دولت فدرال اکنون به مرزهای خود رسیده است. من وظیفه دولت فدرال را در آنجا بیشتر می‌بینم که بازگرداندن پناهندگان بدون حق اقامت را بهبود بخشد و مهاجرت بی‌رویه را کاهش دهد.»  بر اساس این گزارش پناهندگان در اتحادیه اروپا در سایه بی‌توجهی مقامات همچنان شرایط سخت و ناگواری دارند و قربانی سیاست‌های حاکمان در قاره سبز می‌شوند.سازمان بین‌المللی مهاجرت چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که تعداد فوتی‌های پناهجویان در مسیرهای زمینی و دریایی برای رسیدن به اروپا از جمله به دلیل سیاست‌های سختگیرانه مرزبانان اروپایی نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
تظاهرات ده‌ها هزار نفری در چک
در جمهوری چک نیز ده‌ها هزار نفر در پراگ، پایتخت این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه هزینه‌های بالای انرژی، سیاست‌های دولت و تورم روزافزون اعتراض کردند. به گزارش تسنیم به نقل از نشریه «دی سایت» یکی از تظاهرکنندگان گفت که دولت فعلی «بدترین دولت در تاریخ جمهوری چک» است. تظاهرات کنندگان از جمله به دلیل قیمت بالای انرژی، از نخست‌وزیر این کشور انتقاد کردند و وی را متهم کردند که به اوکراین بیشتر از مردم خود توجه می‌کند.به گفته پلیس، تعداد شرکت کنندگان حدود ده‌ها هزار نفر بود. تظاهرات کنندگان بنرهایی را در دست داشتند که روی آن وزرا را با القاب بد خطاب می‌کردند.قیمت انرژی در حال حاضر در سراسر اروپا در حال افزایش است زیرا اتحادیه اروپا به دلیل جنگ در اوکراین گاز طبیعی بسیار کمتری از روسیه خریداری می‌کند. جمهوری چک تاکنون به شدت به واردات گاز روسیه وابسته بوده است. تورم در جمهوری چک در ماه سپتامبر(شهریور) به 18 درصد رسید.
تردیدها در آمریکا در مورد ادامه کمک به اوکراین
در آمریکا نیز به نوشته روزنامه واشنگتن تایمز در حالی که پنتاگون از اختصاص بسته جدید کمک نظامی ۲۷۵میلیون دلاری آمریکا به اوکراین خبر داده است اما افزایش بهای این کمک‌ها و بحران اقتصادی فزاینده در این کشور وحدت نظر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه را در موضوع لزوم ادامه کمک به اوکراین تضعیف کرده است. بر اساس این گزارش با افزایش بهای ادامه کمک آمریکا به اوکراین و چرخش اقتصاد آمریکا در آستانه رکود، شکافی در حمایت دوحزبی که زمانی با قاطعیت وجود داشت، ایجاد کرده است. واشنگتن تایمز می‌افزاید:نامه 30 نماینده دموکرات کنگره که از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته بودند با مسکو برای پایان دادن به مناقشه مذاکره کند، به شکاف عمیق در وحدت سیاستمداران آمریکایی در مورد حمایت از اوکراین اشاره دارد. در این مقاله آمده است: «برخی از جمهوری‌خواهان نیز اعلام کردند که در صورت پیروزی در انتخابات، کمک مالی به اوکراین را متوقف خواهند کرد.»
حمله پهپادی اوکراین به ناوگان روسیه
 خبر دیگر از اوکراین این که مقام‌های شهر بندری «سواستوپول» روسیه واقع در کرانه دریای سیاه و جنوب غربی «کریمه» دیروز (شنبه) اعلام کردند که پس از حمله پهپادی اوکراین به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه، کشتی‌گاه این شهر به طور موقت مسدود شد و کشتی‌ها و قایق‌ها قادر به عبور از طریق این خلیج نبودند.خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در این خصوص گزارش کرد، «میخائیل رازووژایوف» فرماندار شهر سواستوپول کریمه صبح دیروز در کانال تلگرامی اعلام کرد که کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در آب‌های خلیج سواستوپول حملات پهپادی را دفع کردند اما هیچ یک از تأسیسات شهر مورد هدف قرار نگرفته است.از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه در این خصوص گفته است که اوکراین،‌16 پهپاد را برای حمله به کشتی‌های ناوگان دریای سیاه روسیه ارسال کرده است و ردیاب‌های پرواز، یک پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز دریای سیاه در نزدیکی کریمه در حال پرواز نشان داده است.بنا بر گفته وزارت دفاع روسیه تمامی پهپادهای ارتش اوکراین که برای هدف قرار گرفتن کشتی‌های روسیه اعزام شده بودند، منهدم شدند.