kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

مسن ترین زندانی گوانتانامو پس از 17 سال آزاد شد

 
 
مسن‌ترین زندانی گوانتانامو که از 17 سال پیش و به اتهام همکاری با القاعده به اسارت آمریکا درآمده و در این زندان مخوف محبوس بود، آزاد شد. 
وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه‌ای آزادی تبعه ۷۴ ساله خود از زندان گوانتانامو را اعلام کرد.در این بیانیه آمده است:
« سیف‌اله پراچا» از گوانتانامو آزاد و به خانواده خود در پاکستان ملحق شد. وزارت خارجه پاکستان گفت که این کشور یک فرآیند بین سازمانی گسترده را برای تسهیل آزادی تبعه خود تکمیل کرد. منابع خبری در پاکستان اعلام کردند که «سیف‌اله پراچا» مسن‌ترین زندانی گوانتانامو شناخته می‌شود که ۱۷ سال پیش به اتهام همکاری با القاعده و تامین مالی عاملان حوادث یازده سپتامبر در خاک آمریکا بازداشت و به گوانتانامو در کوبا منتقل شد.
 به گزارش ایرنا براساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز در ژوئیه(تیر) امسال منتشر کرد، آمریکا ۷۸۰ مرد را که همگی مسلمان هستند از زمان حملات ۱۱ سپتامبر در زندان گوانتانامو بازداشت کرده؛ این در حالی است که مشخص شده بسیاری از این افراد هیچ ارتباطی با سازمان القاعده نداشته‌اند. تاکنون ۹ نفر از افراد بازداشت شده در این زندان جان خود را از دست داده‌اند.اگرچه باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۹ خواستار تعطیلی این زندان ظرف یک سال شد اما ۳۶ نفر از افراد زندانی در این زندان همچنان تحت بازداشت قرار دارند.