kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱
رئیسی در آیین افتتاح رسمی ۵ نیروگاه برق حرارتی در کشور:

اجازه نمی‌دهیم حرکت شتابان قطار پیشرفت کشور کُند یا متوقف شود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد حرکت شتابان قطار پیشرفت و فعالیت کشور کند یا متوقف شود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه، به‌طور همزمان و از طریق ویدئوکنفرانسی علاوه‌بر طرح ارتقای ظرفیت نیروگاهی ۳۶۶ مگاواتی زنجان، دستور افتتاح رسمی سه طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی در استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان رضوی و یک طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۸۰ مگاواتی در استان آذربایجان شرقی را صادر کرد.
با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شبکه برق سراسری کشور شد. این اولین‌بار است که به‌طور همزمان بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می‏شود.
در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور ۸۹ هزار و ۳۶۵ مگاوات ‌‏است که از این مقدار سهم نیروگاه‏های حرارتی ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات (81/2 درصد)، برق‏آبی ۱۲ هزار و ۸۷ مگاوات (13/6 درصد)، اتمی هزار و ۲۰ مگاوات (1/1 درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‏پذیر و دیزلی ۳ هزار و ۶۴۴ مگاوات (4/1 درصد) می‌باشد. ۶۸ درصد نیروگاه‏های حرارتی، خصوصی هستند.
آیت‌الله رئیسی طی سخنانی در این مراسم با بیان اینکه یکی از مشکلات پیش روی دولت مردمی در آغاز کار ناترازی‌های جدی در حوزه برق بود و این ناترازی باعث شده بود تامین برق خانگی، صنایع و کشاورزی دچار اختلالات جدی شود، افزود: تعمیرات نیروگاهی و ایجاد ظرفیت‌های جدید به موقع انجام نشده بود و لذا کار دولت در تامین برق و رفع این ناترازی‌ها با مشکلات اساسی مواجه بود.
رئیسی اظهار داشت: دولت در گام اول با مدیریت مصرف برق در بخش‌های مختلف و در گام بعدی با وارد مدار کردن ۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق به شبکه برق سراسری که با تلاش‌های جهادی مسئولان وزارت نیرو انجام شد، توانست مانع از قطع برق خانگی شود که این دستاورد باعث خشنودی مردم نیز شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز قطار توسعه و پیشرفت در کشور شتاب گرفته است، تصریح کرد: توقع مردم انقلابی از ما کار جهادی است و بحمدالله مطابق انتظار مردم با همین رویکرد در دولت بسیاری از پروژه‌ها در حال اجرایی شدن است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه دشمنان تصور می‌کردند که می‌توانند با تهدید و تحریم ما را متوقف کنند، اما دیدند که بالعکس حرکت ما شتاب گرفت، اظهار داشت: ما با حفظ عزت و اقتدار این نظام و با اتکال به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیاری که در کشور وجود دارد کارها را پیگیری و به سرانجام می‌رسانیم.
حضور آیت‌الله رئیسی
در میان مردم روستای قره‌بوته زنجان
رئیس‌جمهور گفت: این رویه و رویکرد فقط مختص وزارت نیرو نیست و ما در حوزه انرژی و صادرات نفت نیز سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران را به شکست کشاندیم و نه‌تنها صادرات نفت ما به صفر نرسید، بلکه امروز به میزان قبل از تحریم‌ها صادرات نفت داریم.
رئیسی با بیان اینکه اغتشاشات ظلم به دانش‌افزایی، حقوق عمومی و کسب‌وکار مردم است، افزود: در این قضایا به وضوح می‌توان دست دشمن را دید که می‌خواهند قطار پیشرفت کشور از حرکت باز بماند، این‌جاست که می‌گوییم اقدام و عمل شما کارشناسان و متخصصان در صنعت برق، جهاد و تلاش برای پیشرفت کشور سنگر مبارزه با دشمنان است.
رئیس‌جمهور همچنین در جریان سفر به استان زنجان، با حضور در روستای «قره‌بوته» در اجتماع مردم این روستا با بیان اینکه اطمینان دارم که اراده پولادین، شور، شعور و بصیرت مردم همچنان که تاکنون کشور را به پیش برده، بعد از این هم به کوری چشم دشمن کشور را به پیش خواهد برد، اظهار داشت: امروز شاهد جنگ اراده‌ها هستیم و تردیدی ندارم که در این جنگ اراده‌ها پیروزی متعلق به ملت بزرگ ایران است.
ضرورت پیش‌بینی به‌موقع نیازهای دارویی
و درمانی مردم
آیت‌الله رئیسی همچنین صبح روز جمعه در دیدار رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به تلاش گسترده پزشکان و کادر درمان، دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت در واکسیناسیون و کنترل کرونا، بیمه سلامت و تولید دارو و تجهیزات پزشکی، تبدیل ایران از واردکننده به صادرکننده اقلام دارویی و پزشکی، تبیین دستاوردهای بزرگ و موفقیت کادر درمانی و اقدامات جهادی آنان را برای عموم مردم و نخبگان خواستار شد.
رئیسی توانایی در علم و دانش و فناوری و تبدیل آن به عمل را از دیگر مؤلفه‌های قدرت کشور دانست و گفت: کشوری که بتواند هم در حوزه «پیشگیری» و هم در حوزه «درمان» موفق و خودکفا باشد، کشور پیشرفته و توانمندی است و همین پیشرفت موجب استیصال دشمن و طراحی توطئه برای تبدیل دانشگاه‌ها از مکانی برای علم‌افزایی و پرورش نیروهای متخصص و متعهد به مکانی برای آشوب و بلوا است.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به لزوم توجه به مقوله پیش‌بینی و پیشگیری در زمینه نیاز کشور به دارو گفت: باید برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه به شکلی باشد تا در شرایط حساس دچار مشکل نشویم و واکنش و اقدام انفعالی نداشته باشیم.
رئیسی در پایان خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تاکید کرد: تلاش کنید نخبگان در مجموعه شما میدان پیدا کرده و جذب شوند. مهاجرت نخبگان باید معکوس شود؛ امروز زمینه آن بیش از هر زمان دیگری و به‌ویژه در حوزه علم و فناوری و دارو‌سازی به حدی بالا است که علاوه‌بر جذب نخبگان ایرانی، امکان جذب نخبگان سایر کشورها نیز در این حوزه فراهم است.
رئیس‌جمهور همچنین با تاکید بر ضرورت ایجاد امکانات بهداشتی و درمانی با دسترسی آسان و ارزان برای مردم، گفت: وزارت بهداشت همچنین نباید اجازه دهد متخصصان کارآمد ولو با سلایق سیاسی متفاوت به سهولت بازنشسته شوند.