kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

تهدید اتمی کره شمالی از سوی آمریکا در آستانه آزمایش اتمی پیونگ یانگ


در حالی که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آزمایش قریب‌الوقوع اتمی کره شمالی است، معاون وزارت خارجه آمریکا هشدار داده، «با تمام توان نظامی از جمله سلاح اتمی» علیه پیونگ یانگ وارد عمل خواهد شد تا از ژاپن و کره جنوبی حمایت کند.
مذاکرات هسته‌ای سال 2018 بین ترامپ و کیم بی‌نتیجه ماند و امیدواری‌های متوهمانه ناشی از آن خیلی رود افول کرد، همان‌طور که انتظار می‌رفت در پی شکست مذاکرات، از آن موقع به بعد، پیونگ‌یانگ تلاش‌های خود را برای نشان دادن توانایی‌های تلافی‌جویانه‌اش برای خنثی‌کردن فشارهای نظامی آمریکا متمرکز کرد.
«وندی شرمن» معاون وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با هشدار به کره شمالی درباره «تشدید اقدامات تحریک‌آمیز» گفت آمریکا از قابلیت‌های نظامی خود از جمله توان موشکی و اتمی برای دفاع از ژاپن و کره جنوبی استفاده کامل خواهد کرد. در واقع آمریکا رسماً کره شمالی را به حمله اتمی تهدید کرد؛ آن هم در زمانی که مسئولان آمریکا، کره جنوبی و... از قریب‌الوقوع بودن آزمایش اتمی پیونگ‌یانگ می‌گویند.
معاون وزارت خارجه آمریکا این را هم گفت که شلیک‌های مکرر موشک‌های ‌بالستیک و توپخانه کره شمالی در روزهای اخیر اقدام نظامی تحریک‌آمیز بوده است. آن‌طور که فارس نوشته، شرمن در گفت‌وگو با «چو هیونگدونگ» از معاونان وزارت خارجه کره جنوبی در «توکیو» گفت: «این اقدام‌ها عمیقا غیرمسئولانه، خطرناک و بی‌ثبات‌کننده است.» شرمن گفت، کره شمالی باید درک کند که تعهد ایالات متحده به امنیت کره جنوبی و ژاپن «آهنین» است.
همچنین وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، «چو هیون‌ونگ» معاون وزیر خارجه کره جنوبی و «تاکئو موری» معاون وزیر خارجه ژاپن روز چهارشنبه جلسه‌ای را در توکیو برای بررسی تحولات منطقه و وضعیت امنیتی حول کره شمالی برگزار کردند. این سه دیپلمات با درخواست از کره شمالی برای اجتناب از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر، هشدار دادند که انجام آزمایش اتمی واکنش بی‌سابقه‌ای را از سوی این سه کشور خواهد داشت.