kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۷

ثبت سفارش واردات خودرو آغاز شد

 
 
 
وزارت صمت نام و شناسه ملی هفت شرکت واردکننده خودرو را اعلام کرد.
دیروز نام و شناسه ملی شرکت‌های واردکننده خودرو از سوی دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت اعلام شد. در نامه توکلی لاهیجانی، مدیرکل این دفتر آمده است: «نام و شناسه ملی شرکت‌های واردکننده مرحله نخست بر مبنای مستندات اولیه ارائه ‌شده مطابق با الزامات آیین‌نامه واردات خودرو و جلسات کارشناسی برگزار شده، به‌منظور ایجاد دسترسی برای ثبت‌نام شناسه خودرو ارسال می‌شود.
شایان ذکر است مستندات ارائه ‌شده این شرکت‌ها از نظر قرارداد با شرکت خودروساز خارجی، وضعیت خدمات پس از فروش و برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری فناورانه در حال بررسی است».
خودروهای اقتصادی با قیمت غیراقتصادی!
روز گذشته خبرهای مختلفی پیرامون واردات خودرو منتشر شد. در همین رابطه یک نشست خبری در وزارت صمت با حضور منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل ‌و نقل وزارت صمت و مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت برگزار گردید.
به گزارش ایسنا، منوچهر منطقی در این نشست اظهار کرد: با توجه به تعریف دنیا از خودروهای اقتصادی، خودرویی اقتصادی است که قیمت تمام شده آن در محدوده ۶٠٠٠ الی ٨٠٠٠ دلار با تمرکز بر ۶٠٠٠ دلار باشد. در داخل نیز بر این تعریف برنامه‌ریزی شده است که در محدوده همین قیمت مناسب واردات صورت گیرد. اما این نکته مطرح است که با توجه به فرآیندی که برای واردات وجود خواهد داشت و مهم‌تر اینکه مقرر شده خودروها در بورس کالا عرضه شوند، قطعا قیمت خودرویی که به دست مصرف‌کننده خواهد رسید، اقتصادی نخواهد بود. بر همین اساس در آیین‌نامه تمرکز بر واردات خودروی اقتصادی است تا خودرو در محدود ۶٠٠٠ و نهایت ٨٠٠٠ دلار وارد شود و توسعه فناوری در داخل صورت گیرد. پیش‌بینی شده که تا پایان سال ۹۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده و علاوه‌بر آن ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو اقتصادی توسط خودروسازان داخلی تولید شود.
تأیید صلاحیت 24 واردکننده
وی افزود: تاکنون ۳۸۰ درخواست از سوی شرکت‌های واردکننده به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع شد. از کلیه ثبت‌نام‌کنندگان خواسته شد که مدارکی عرضه کنند که عمدتا قصد دارند کدام خودروسازها با چه قیمتی خودرو وارد کنند، بحث قیمت و نمایندگی و... نیز مطرح بود. ۲۴ مجموعه اطلاعات کامل خود را ارائه دادند که هر ۲۴ مجموعه تایید صلاحیت و مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.
منطقی تصریح کرد: فرآیندی که پیش گرفته شده، این است که طبق آیین‌نامه، اولویت با خودروهای با قیمت کمتر از ۱۰ هزار یورو خواهد بود، ابتدا آنها برای ارائه مدارک انتخاب شدند و پس از آن افرادی که قصد دارند خودروهای در بازه قیمتی ۱۰ تا ۲۰ هزار یورویی وارد کنند، ثبت‌نام کردند. با تکمیل فرآیند ارائه مدارک، ثبت ‌سفارش آغاز خواهد شد.
شیوه تأمین ارز
منطقی درباره تامین ارز مورد نیاز واردات این خودروها، گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو سه مسیر برای تامین ارز واردات دیده شده است. در وهله اول بانک مرکزی قول داده که تا یک میلیارد دلار را تامین کند. مسیر دوم افرادی که رمزارز یا منابع ارزی در خارج از کشور دارند، می‌توانند به شرط تایید بانک مرکزی خودرو وارد کنند. همچنین برای خودروهای خدمات عمومی نظیر تاکسی نیز افراد می‌توانند در تعامل با شهرداری خودرو وارد کنند. احتمالا بانک مرکزی این یک میلیارد دلار وعده شده را تا پایان سال تخصیص خواهد داد.
عرضه در بورس
معاون صنایع حمل ‌و نقل وزارت صمت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا خودروهای وارداتی در بورس عرضه خواهند شد؟ گفت: به این دلیل که پس از مدتی که خودرو عرضه می‌شود، ممکن است که قیمت سرسام‌آور افزایش پیدا کند، لذا باید جایی در نظر گرفته می‌شد تا قیمت بر مبنای عرضه و تقاضا بصورت عقلانی به فروش برسد. با توجه به اینکه تجربه‌های عرضه خودرو در بورس، اعضای اقتصادی دولت به این نتیجه رسیدند که خودروها در بورس عرضه شوند، فرآیند کنترل بهتری بر روی آن وجود خواهد داشت.
واردات توسط خودروسازان
این مقام مسئول در وزارت صمت در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان داخلی نیز واردکننده خواهند بود؟ گفت: برای واردات خودرو تاکنون دو دسته به وزارت صمت مراجعه کرده‌اند؛ دسته اول واردکنندگان اصلی هستند که پیش از این نیز واردکننده بودند. دسته دوم خودروسازان داخلی بودند که درخواست داده‌اند اما نکته مهم اینجاست که اغلب واردکنندگان بزرگ، اکنون خود تولیدکننده شده‌اند و خواهان ادامه تولید هستند، اما باتوجه به تخصص این افراد در واردات، از هردو گروه برای واردات اقدام خواهد شد.
برخورد منفعلانه با کره‌ای‌ها
منطقی در پاسخ به پرسشی در رابطه با اینکه با توجه به رفتار کره‌ای‌ها و موضع‌گیری سیاسی آنها واردات خودرو از این کشور صورت خواهد گرفت؟ تصریح کرد: فعلا قاعده‌ای برای واردات از کشورها و خودروسازان بدعهد گذشته نخواهیم داشت. اگر محدودیتی ایجاد شود، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود خواهد شد. اینکه چگونه قرار است واردات از این کشورها انجام شود هم برعهده واردکنندگان گذاشته‌ شده است و بایستی این اجازه را دهیم که این سازوکار را واردکنندگان تعیین 
کنند.
گفتنی است وزارت صمت در حالی نسبت به کشور بدعهد کره‌ جنوبی انفعال به خرج می‌دهد که این علی‌رغم وعده‌های متعدد، هنوز هفت میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان در این کشور مسدود شده است. شرکت‌های ال‌جی و سامسونگ هم در سال‌های اخیر با وابسته کردن بازار کشورمان، پس از تحریم‌ها از ایران رفتند ولی از مسیر قاچاق، تولیدات خود را روانه کشورمان کردند. بدیهی است دولت می‌تواند واردات از این کشور که در این شرایط رکود اقتصادهای جهان، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود را محدود کند و به خودروهای ژاپنی، چینی و حتی اروپایی اولویت 
بدهد.
ا‌فزایش 12 درصدی تولید خودرو
مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت نیز در نشست خبری دیروز اعلام کرد: از سال 97 با شدت گرفتن تحریم‌ها تولید خودرو افت کرد و از تولید یک میلیون و 400 هزار دستگاه در سال به نصف کاهش یافته بود و همچنین به خاطر عدم واردات قطعات، تولید خودروهای ناقص هم افزایش یافته بود.
عبدالله توکلی از افزایش 12 درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد و افزود‌: در حال حاضر تولید خودروهای کامل در خودروسازان بزرگ افزایش یافته است و دیگر خودروها روانه پارکینگ نمی‌شوند.