kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۱۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

گفت‌و‌گوی چهره به چهره مسئولان با دانشجویان و انزوای اغتشاشگران

در شرایطی که در جریان اغتشاشات اخیر نهاد دانشگاه به‌عنوان یکی از کانون‌های اصلی مورد هدف دشمن قرار گرفته بود، حضور مسئولان در دانشگاه‌ها و گفت وگوی چهره به چهره آنها با دانشجویان اقدامی بسیار مفید و موثر در جهت شفاف‌‌سازی و پاسخگویی به شبهات خواهد بود و موجب انزوای اغتشاشگران خواهد شد.

 

سرویس سیاسی-

در ادامه روند حضور مسئولان در دانشگاه‌ها که با هدف گفت و شنود میان مسئولان و دانشجویان و پاسخ به سؤالات و رفع ابهامات آنان انجام می‌شود، علی ‌بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه قم حضور یافت و به سؤالات آنان پاسخ گفت.
بهادری جهرمی پیش از این در دانشگاه علامه علامه طباطبائی و دانشگاه خواجه نصیر طوسی نیز حضور یافته بود و در دیدارهای چهره به چهره با دانشجویان نقدهای آنان را شنیده و به پرسش‌ها و شبهات آنان پاسخ گفته بود.
سخنگوی دولت در جمع دانشجویان دانشگاه قم که ‌در فضای ‌چالشی و پرشور برگزار شد، ‌گفت:‌ کشور ما به‌واسطه سوءمدیریت‌های داخلی و عقبه دیکتاتوری و پادشاهی، از پیشرفت‌های معمول دنیا به‌رغم تمام ظرفیت‌های درونی آن عقب مانده‌ است.
وی اظهار داشت:‌ بعد از انقلاب نیز رقبای منطقه‌ای و کشورهای قدرتمند دنیا با تحمیل جنگ‌های مختلف ترکیبی مانع از پیشرفت همه‌جانبه کشور شدند؛ ذات دیکتاتوری در همین است که با ایجاد یک صدایی رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد پیشرفت‌های داخلی معرفی و تبیین شود.
دشمن از قدرت جوانان ایرانی می‌ترسد
بهادری جهرمی با بیان اینکه ایران در تولید علم در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد، گفت: ایران در حوزه نانو تکنولوژی رتبه چهارم، در علوم مهندسی ایران در رتبه دهم و در دارو‌سازی رتبه هشتم جهان قرار دارد. دشمن از قدرت جوانان ما می‌ترسد و می‌خواهد صدای پیشرفت‌های کشور با دیکتاتوری رسانه‌ای شنیده نشود.
بهادری جهرمی تصریح کرد: از مجموع 3 میلیون و 200 هزار دانشجو‌، بیش از 50 درصد از آنها را بانوان شامل می‌شود که نشان می‌دهد زن در ایران از آزادی کامل برای پیشرفت برخوردار است، اما دیکتاتوری رسانه‌ای اجازه گفتن این مسائل را نمی‌دهد.
وی یادآور شد: دشمن از تشکیل چنین محافلی برای پرسش‌گری بین مردم و مسئولان در واهمه است و می‌خواهد آن را به حاشیه ببرد؛ دشمن از دولتی که حرف برای گفتن و دفاع از عملکردش داشته باشد، می‌ترسد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال دانشجویی درخصوص نحوه اجرای عدالت در دولت سیزدهم، اظهار داشت: اصلاح نظام یارانه و تفاوت قائل شدن بین افراد ثروتمند و مستضعف در پرداخت یارانه‌ها، یک مورد از رویکرد عدالت‌محوری دولت مستقر است.
بهادری جهرمی ادامه داد: سه دهک آخر جامعه که بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت کشور را دربر می‌گیرد ماهانه 400 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند در حالی که پیش از این یارانه‌ها در اختیار واسطه‌ها و واردکنندگان کالا قرار می‌گرفت.
وی همچنین بیان کرد: دولت وقتی روی کار آمد که نرخ دلار افزون بر 25 هزار تومان بود؛ تغییر نرخ برابری دلار توسط آمریکا از عوامل مهم در افزایش نرخ ارز طی یک سال گذشته بوده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اگر 10 سال رشد اقتصادی کشور ادامه داشته باشد، وضعیت کشور به روال سابق بازمی‌گردد، اضافه کرد: طبق آمارهای رسمی ملی و جهانی رشد اقتصادی کشور در دهه 90 نزدیک به صفر درصد بود در حالی که رشد اقتصادی کشور طی یک سال گذشته به 5 درصد نزدیک شده است.
بهادری جهرمی با اشاره به علت قطعی اینترنت پس از حوادث اخیر، اظهار داشت: دولت سیزدهم هیچ وقت اینترنت را قطع نکرده بلکه برخی پیام‌رسان‌های خاص فیلتر شدند این در حالی است که دولت قبل،‌ در حوادث مشابه تمام اینترنت را قطع می‌کرد و استثنایی قائل نمی‌شد.
وی ادامه داد: اینستاگرام به چه بهانه‌ای عکس سردار سلیمانی را حذف می‌کند اما آموزش شیوه کوکتل‌مولوتوف، پاره‌شدن گلوی سرباز و سایر تصاویر خشونت‌آمیز را به راحتی پخش می‌کند، این شبکه اجتماعی تحت کنترل حاکمیت دیکتاتوری آمریکا عمل می‌‌کند.
جمهوری اسلامی در برابر دیکتاتوری رسانه‌ای خواهد ایستاد
بهادری‌ جهرمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی در برابر دیکتاتوری رسانه‌ای حاکم در اینستاگرام و سایر رسانه‌های تغذیه‌شده از دلارهای سعودی و انگلیسی خواهد ایستاد، برای ما فرقی بین دیکتاتوری رسانه‌ای غرب و شرق وجود ندارد.
وی بیان کرد: دولت در برابر هرگونه دیکتاتوری رسانه‌ای و اقتصادی برای شنیده نشدن صدای ملت خود در عرصه جهانی ایستاده است اما با «بی‌نظمی» در هیچ امری موافق نیست.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به شعار دانشجویان در حمایت از علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی ایران، بیان کرد: وی می‌تواند به داخل کشور برگردد، کسی با وی مشکلی ندارد؛ دیکتاتوری رسانه‌ای اجازه نمی‌دهد که صدای واقعیت و حقیقت حتی به گوش ورزشکاران برسد.
بهادری جهرمی ادامه داد: ما با دیکتاتوری رسانه‌ای و بستن صدای منتقد، مخالفیم اما با پرسشگری و اعتراض سالم و مسالمت‌آمیز درخور شأن ایرانیان موافق بوده و هر دوی آن را دو لبه قیچی می‌دانیم؛ ما اجازه نمی‌دهیم آرمان استقلال و آزادی امام راحل دچار افراط و تفریط شود.
من دخترم را به خاطر تحریم‌های ظالمانه دارو توسط آمریکا از دست دادم
وی درباره مشکل کمبود دارو در کشور به سه سال زندگی دخترش در یک شرایط سخت پشت درهای بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان اشاره کرد و تاکید کرد: ‌من هم مثل بسیاری از مردم طعم تلخ بی‌دارویی را چشیده‌ام. من دخترم را به خاطر تحریم ظالمانه دارو توسط ایالات متحده از دست دادم قطعا بیشتر از همه این موضوع را درک می‌کنم.‌ باید دید که آیا کمبود دارو به خاطر فناوری ماست یا تحریم‌ها. در تاسیسات هسته‌ای سیمان می‌ریزند تا به رادیو داروها دسترسی پیدا نکنیم.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفرش به عربستان و ممنوعیت ورود زنان به رستوران خطاب به دانشجویان تصریح کرد: آیا می‌دانید در عربستان زن نمی‌‌‌تواند ‌‌در رستوران بنشیند و ‌غذا ‌بخورد و با توجه به این ممنوعیت غذایی را گرفتیم و در کنار خیابان خوردیم، آیا این کشور ‌مدعی حقوق زن است؟ آیا این کشور ‌می فهمد آزادی یعنی چی؟ حق یعنی چی؟
خودرو به بورس رفت چون مسئولان دولت قبل اقوام خود را داخل ایران‌خودرو کرده‌اند
بهادری جهرمی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره اینکه چرا خودرو به بورس می‌رود؟ گفت:‌ چون بسیاری از آقایان در دولت قبل فامیلانشان را داخل ایران خودرو کردند و برای اینکه جلوی اینها گرفته شود فروش خودرو به بورس رفت.
سخنگوی دولت با بیان اینکه امسال تولید خودروی ما به یک میلیون و دویست هزار افزایش پیدا می‌کند، اضافه کرد: سال‌ها عقب‌افتادگی در یک‌سال جبران نمی‌شود و کار جهادی می‌خواهد.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد الزامی بودن نوعی از حجاب در دانشگاه قم گفت: قوانین هر دانشگاه در دفترچه کنکور آمده است. هر کس آزادانه می‌تواند انتخاب کند.
حضور سرزده بهادری جهرمی
در خوابگاه‌های دانشگاه قم
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت سیزدهم همچنین شامگاه دوشنبه به‌صورت سرزده از خوابگاه‌های دانشجویی آقایان و خانم‌های دانشگاه قم نیز بازدید و در جمع دانشجویان حاضر شد.
وی در این بازدیدها ضمن بررسی وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های قم به سؤالات برخی از دانشجویان درخصوص حوادث اخیر نیز پاسخ داد.
حضور سخنگوی دولت در میان دانشجویان در روزهای اخیر در حالی انجام می‌گیرد که دانشگاه‌های کشور در هفته گذشته شاهد تجمعاتی و برخی تصور می‌کردند که این حضور می‌تواند به تشدید اختلاف‌ها و حرف‌ها و حتی احتمال برخی حرکت‌های رادیکال منجر شود، اما نه‌ تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با صبر و متانت بهادری جهرمی در قامت یک مدیر متعهد‌، باسواد و مسئولیت‌پذیر در برابر برخی شعارها و بداخلاقی‌ها نهایتاً در فضای خوب و مثبتی دنبال شد.
گفت‌وگو در دانشگاه‌ها باید برقرار باشد
همچنین روز گذشته علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نیز به میان دانشجویان رفت و در مراسمی که به ‌همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل‌ در دانشگاه تهران برگزار شد، با یادآوری اینکه جنگ نرم به‌دلیل ویژگی‌های خود قابل دیدن نیست و به همین دلیل واکسینه‌کردن جامعه در این بخش بسیار سخت است، تصریح کرد: باید بپذیریم ما در سه عرصه فکر، هنر و رسانه درگیر جنگ نرم هستیم و باید در این زمینه به‌دنبال واکسینه کردن جامعه باشیم.
وی با بیان اینکه «دنبال یک‌دستگی جامعه نیستیم»، اضافه کرد: در عین اختلاف نظرها، وحدت اجتماعی باید حفظ شود. در خانواده کوچک هم اختلاف نظر است در خانواده بزرگ‌تر که جامعه است قطعاً این اختلافات بیشتر است، البته قرار نیست در وحدت اجتماعی به‌دنبال حذف گروهی یا جریانی باشیم چون حذف راه‌حل نیست و قرار نیست در این وحدت گروه و دیدگاهی حذف شود‌.
خضریان در پاسخ به سؤال دانشجویی درباره برخورد سخت نیروهای حراست با دانشجویان گفت: برخورد سخت و نیمه‌سخت در این زمینه کمک‌کننده نیست، باید طرفین و نخبگان دانشگاهی بدانند در فضای غیرعقلانی این مشکل حل نمی‌شود برخورد سخت و نیمه‌سخت مسیر را تسهیل نمی‌کند، البته منکر این نیستیم اگر برخورد سختی از آن طرف رخ داد بی‌تفاوت بود.
وی تأکید کرد: البته معتقدم باید در گفت‌وگوها دنبال حل مسئله و موضوعات‌ بود؛ کسی دنبال یکپارچه‌‌سازی نیست بلکه انسجام جامعه نباید خدشه‌دار شود.
خضریان در پاسخ به سؤالی درباره‌ موضع مجلس درباره فیلترینگ گفت: این را باید از آن دروغگویانی پرسید که زمانی که مجلس دنبال ضابطه‌مند کردن و سازماندهی کردن فضای مجازی بود مدعی بودند مجلس به‌دنبال فیلترینگ است، در حالی می‌دانستند فیلترینگ ربطی به قانون مجلس نداشت و حتی با رأی قاضی می‌توان در این زمینه تصمیم گرفت. مجلس آن زمان دنبال ساماندهی اختیارات موجود در این بخش بود که با دروغگویی سهم‌خواهان‌ این موضوع از دستورکار خارج شد و دست مجلس در این زمینه کوتاه ماند.
رویکرد ارزنده دولت در مواجهه با دانشگاه
تحقق شعار دولت مردمی
پیش از این و در روزهای اوج اغتشاش و آشوب اخیر و در حالی که رسانه‌های معاند و ضد انقلاب قصد داشتند تجمعات معدود دانشجویان را تصویر کلی از دانشگاه‌های کشور جا بزنند، آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها قابی ماندگار به ثبت رساند.
به هر ترتیب این حضور مسئولان در جمع دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها می‌تواند الگوی موفقی از باز شدن باب گفت‌وگو با نسل جدید باشد و سایر مسئولان در نهاد‌های مختلف نیز با حضور در جمع‌های دانشجویی و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنان علاوه‌بر پاسخ دادن به سؤالات، می‌توانند مانع از سوءاستفاده دشمن شوند و تهدید‌های احتمالی در این زمینه را به فرصت تبدیل کنند.
چه آنکه حجت‌الاسلام طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اخیرا به برنامه دشمنان برای سوءاستفاده از مسائل صنفی دانشگاهی در اغتشاشات برای آوردن مردم به کف خیابان‌ها و حملات مسلحانه اشاره کرده بود.
حضور مسئولان در میان دانشجویان و دیدار و گفت‌و‌گویی چهره به چهره با آنها همچنین در کنار باطل کردن توطئه دشمن برای به تعطیلی کشیدن دانشگاه و منزوی کردن برخی دانشجونما‌های هتاک و بی‌منطق، موجب خواهد شد برخی دانشجویان معترض مطالبات واقعی خود را مطرح و پاسخ بسیاری از سؤالات و ابهامات خود را از زبان مسئولان بشنوند.