kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۵۹
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

حضور سخنگوی دولت در میان دانشجویان و افتادن نقاب از چهره «مدعیان گفت وگو»

سخنگوی دولت که برای جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حضور یافته بود، اما برخی افراد حاضر در سالن اجتماعات این دانشگاه با ایجاد سروصدا مانع از ایراد سخنرانی بهادری جهرمی شدند.
 
 
 
 
حضور علی بهادری جهرمی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی روز دوشنبه در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با عنوان «بی‌واسطه با دولت» حاشیه‌هایی داشت؛ اقدام و تلاش برخی دانشجویان برای به هم زدن این جلسه و سردادن شعار با سعه صدر سخنگوی دولت همراه بود.
سخنگوی دولت در این جلسه به حوادث اخیر در کشور‌گریزی زد و اظهار داشت: این دولت آن‌قدر غیرت داشت به محض آنکه حادثه ناگوار حادثه مهسا امینی دختر این ملت را شنید، نه در سطح استاندار و فرماندار بلکه شخص رئیس‌جمهور از سفر خارجی دستور پیگیری را داد و به محض ورود به ایران نیز با خانواده وی گفت‌و‌گو کرد.
وی با بیان اینکه مسئولان در سطح ملی پیگیر حقوق مهسا امینی شدند و موضوع را مورد پیگیری قرار دادند، افزود: بعید می‌دانم دولتمردانی با غیرت‌تر از این دولتمردان در هیچ کجای جهان بشود پیدا کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه درگذشت مهسا امینی یک بهانه برای نمایان شدن اعتراض‌های گذشته شد، اظهار داشت: فکر نکنید این حادثه فقط برای شما تلخ است؛ فکر نمی‌کنم فردی بیشتر از کسانی که دختری از دست داده است، تلخی این خبر را درک کند؛ من با پوست و گوشت و استخوانم از دست دادن فرزند را درک می‌کنم چون فرزند از دست دادم اما این بهانه شد زیرا از قبل دشمنان برنامه‌ریزی کردند.
بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: نکته این است که اگر نسبت به موضوعی اعتراض می‌کنیم، به گونه‌ای مطرح کنیم که قابلیت شنیده شدن و پیگیری را داشته باشد نه اینکه برخی با طراحی قبلی بهره‌برداری از اعتراض‌ها ورود کنند و اجازه شنیده شدن حرف حق معترض را هم ندهند. وی با تاکید بر اینکه فرصت برای پرسش و بیان مطالب همه دانشجویان فراهم است، گفت: در پرسشگری خط قرمزی نداریم؛ دانشگاه عرصه تضارب آرا و شنیدن انتقادات و اعتراضات است و دیکتاتوری یعنی نشنیدن سخن دیگران.
بهادری جهرمی در ابتدای سخنان خود به منابع غنی ایران و جایگاه کشور اشاره کرد و گفت: ما حق داریم که می‌خواهیم به آزادی، استقلال و آبادی برسیم، چون کشوری با ذخایر و منابع بسیار قوی و گسترده داریم. برای اینکه به جایگاه در خور شایسته ایرانی دست یابیم دو موضوع مطرح می‌شود نخست اینکه به درستی این منابع و نیروی انسانی را مدیریت کنیم و امکان شکوفا شدن استعداد و شرایط بروز آن را فراهم کنیم.
وی با یادآوری اینکه به واسطه سوء مدیریت داخلی و نظام‌ پادشاهی، دچار عقب‌ماندگی هستیم، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران بخشی از مشکل مدیریت کشور حل و تلاش کرد نظام مردم سالار را ایجاد کند تا رشد کشور محقق شود و به صعود جهشی برسیم.
سخنگوی دولت با طرح این سؤال که آیا آنچه انتظار می‌رفت محقق شده است، گفت: برداشت من این است که صعود ما در ۵٠ سال قبل قابل قبول است اما با آنچه مورد انتظار است فاصله زیادی دارد؛ صعود ما نسبت به قبل جهشی شده اما نسبت به توان و امکان و ظرفیت کشور بسیار فاصله دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات توسعه کشور به سوء تدبیر و سوءمدیریت باز می‌گردد و بخشی هم متوجه رقبای بیرونی است، اظهار داشت: معلوم است وقتی جمهوری اسلامی با این توان و موقعیت راهبردی می‌خواهد به سابقه تمدنی خود برگردد، رقبا اجازه نخواهند داد و خوشحال نخواهند شد و تمام توان و تلاش خود را معطوف می‌کنند تا این صعود اتفاق نیفتد.
سخنگوی دولت در حین شعارهای دانشجویان معترض گفت: ما بعد از انقلاب و بعد از آن که بخشی از مشکلات را برطرف کردیم و بخشی هم باقی است، با مشکل جدی خارجی رو‌به‌رو شدیم و آن اینکه رقبا چشم دیدن رشد ایران را ندارند.
بهادری جهرمی تاکید کرد: وضعیت جایگاه علمی امروز ایران با ۵۰ سال قبل قابل مقایسه نیست‌ و دشمنی رقبا نتوانسته ایران را متوقف کند ولی سرعت را کاهش داده است.
سخنگوی دولت با بیان اینکه دشمن نتوانسته این ملت را در صعود به قله‌های پیشرفت متوقف کند، اظهار داشت: موتور پیشران کشور در موفقیت‌ها، جوانان نخبه ایرانی بودند و لذا دشمن می‌خواهد فضای ذهنی جوانان نخبه را به گونه‌ای تاریک کند که به هیچ وجه امکان تولید علم و نوآوری نداشته باشند.
از سعه صدر بهادری جهرمی
تا اهانت برخی دانشجونماها 
به گزارش ایرنا، با وجود درخواست سخنگوی دولت از دانشجویان برای ایجاد فضای گفت‌وگو و پرسش و پاسخ اما برخی افراد حاضر در سالن اجتماعات دانشگاه خواجه نصیر با ایجاد سروصدا و سردادن شعارهایی سعی کردند فضای جلسه را به هم زده و مانع از انجام سخنرانی شوند اما بهادری جهرمی بارها با وجود شعارهای ساختارشکنانه از دانشجویان معترض، آنها را به آرامش و بیان پرسش‌های خود از پشت تریبون دعوت کرد که هر بار، برخی دانشجویان به جای قرار گرفتن در پشت تریبون شعارهای هنجارشکن سر دادند. 
در این هنگام یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در جلسه خطاب به سخنگوی دولت گفت: این افراد سؤالی ندارند مطرح کنند که همین امر سبب شد سه تن از دانشجویان با حضور در پشت تریبون، با عصبانیت سؤال خود را مطرح کنند.
پس از پایان جلسه هم برخی از دانشجویان معترض جلوی سخنگوی دولت را گرفتند و پیگیر مطالبات خود شدند؛ یکی از دانشجویان معترض خطاب به جهرمی گفت: می‌گویید تریبون آزاد در دانشگاه‌ها برگزار شود اما یکی از دانشجویان را در این رابطه دستگیر کرده‌اند که بهادری جهرمی در پاسخ گفت: قطعا این مسئله را پیگیری خواهم کرد. هر کس هر مطالبه‌ای دارد، بگوید آن را پیگیری می‌کنم.
با وجود اینکه برخی دانشجویان با سردادن شعارهای غیراخلاقی موجب اخلال در جلسه شده بودند، بهادری جهرمی با آرامش در جمع آنان حاضر شد اما این موضوع مانع از این نشد که دانشجویان معترض دست از شعار دادن بکشند. از سوی دیگر گروه دیگری از دانشجویان با سردادن شعارهایی چون «مرگ بر ضد ولایت فقیه»، «مرگ بر منافق» و «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست» بهادری جهرمی را بدرقه کردند.
بهادری جهرمی در حین سر دادن شعار معترضان گفت: هر محیطی ابزار خود را دارد در دانشگاه با ابزار قلم و گفت‌و‌گو و بیان مباحثه کنیم.
سخنگوی دولت افزود: اگر فردی به فردی بگوید خس و خاشاک یا فردی به فرد دیگر جیره خوار بگوید زشت است اساس اعتراض زیبا و سازنده است و باید به درستی بیان کرد من در حد توان خود پاسخ می‌دهم. ما باید شرایطی فراهم کنیم که صدای اعتراض قابل شنیده شدن باشد.
سخنرانی جهرمی حدود یک ساعت به طول انجامید؛ از زمان ورود سخنگوی دولت به سالن آمفی تئاتر این دانشکده تا پایان نشست دانشجویان معترض درپی بر هم زدن نشست بودند در حالی که سخنگوی دولت با مدیریت جلسه تا پایان نشست حضور یافت و اجازه داد حتی آنها سؤال‌های خود را مطرح کنند.
یکی از دانشجویان خطاب به معترضان گفت: شما حتی اجازه نمی‌دهید دوستان خودتان سؤال کنند شماها حرفی برای گفتن ندارید. این مواجهه با شعار مرگ بر منافق اکثر دانشجویان همراه شد؛ بهادری جهرمی خطاب به حاضران گفت که به همدیگر توهین نکنید خط قرمز من توهین به ایران است.
از نشانه‌های دیکتاتوری این است 
که اجازه ندهیم صدای مخالف شنیده شود
بهادری جهرمی در پاسخ به برخی از شعارهای دانشجویان معترض، این سؤال را مطرح کرد که آیا صرف شعاردادن می‌توانیم به این خواسته‌های زیبا برسیم یا با همدلی، همراهی و همکاری؟
سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از نشانه‌های دیکتاتوری این است که اجازه ندهیم صدای مخالف شنیده شود، از اهانت برخی دانشجویان به سایر دانشجویان انتقاد کرد و با بیان اینکه «چون می‌بینم به یکدیگر توهین می‌کنید و وسایل پرتاب می‌کنید و همدیگر را تحمل نمی‌کنید، جلسه را تمام می‌کنم».
 
پس از آنکه بهادری جهرمی دانشگاه را ترک کرد، دانشجویان در محوطه دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه خواجه نصیر تجمع کرده و شعار غیراخلاقی سر دادند. برخی از رهگذران در بیرون دانشگاه هم با مشاهده این گروه از دانشجویان مشغول به فیلمبرداری با گوشی‌های خود شدند.
ما از حضور همه سلیقه‌ها استقبال می‌کنیم
سخنگوی دولت پس از پایان نشست در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، فضای دانشگاه خواجه نصیر را همچون سایر دانشگاه‌ها پرشور و پرحرارت توصیف کرد و گفت: استقبال خوبی از برنامه شده بود و همه نگاه‌های مختلف و سلیقه‌های متفاوت در این نشست حضور داشتند.
بهادری جهرمی اظهار داشت: هم عده‌ای که پرسش و پاسخ و گفت و شنود را می‌پسندیدند هم عده‌ای که اعتقادی به گفت‌وگو نداشتند، در این جلسه حضور یافتند؛ ما از حضور همه سلیقه‌ها استقبال می‌کنیم؛ چون باب گفت‌وگو، تعامل و گفت‌وشنود برای بهره‌گیری از داشته‌های همدیگر فراهم می‌شود.