kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱

کاظمی‌قمی: آمریکا برای درگیر کردن طالبان با ایران تلاش می‌کند

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان اظهار داشت: آمریکا برای درگیر کردن طالبان با ایران و افزایش ناامنی در منطقه تلاش می‌کند.
 
 
 
«حسن کاظمی‌قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در جلسه‌ای پیرامون مسائل اتباع خارجی گفت: هیچ‌کدام از کشور‌های منطقه حتی پاکستان جاذبه و ظرفیت مهاجرپذیری جمهوری اسلامی را ندارد و هیچ کشوری مانند ایران نیز اثرپذیر از تحولات افغانستان نیست.
وی افزود: تلاش آمریکا برای درگیر کردن طالبان با ایران، سیاست‌های آمریکا برای افزایش ناامنی در منطقه به‌همراه عدم تشکیل دولت فراگیر ملی از چالش‌های ایران در مواجهه با افغانستان است.
نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اظهار داشت: آمریکا در عراق شکست خورد، اما خروج آنها از این کشور برنامه‌ریزی‌ شده بود و آنها در تلاش هستند با ایجاد جنگ‌های نیابتی و حمایت از گروهک‌های تکفیری، مانع از اثرگذاری چین، روسیه و ایران در این کشور شوند.
وی با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای ایران‌هراسی و افغانستان‌هراسی تأکید کرد: در این شرایط لازم است به وحدت دو کشور به‌خصوص اقوام و مذاهب داخل افغانستان کمک کرد. کاظمی‌قمی همچنین با اشاره به حضور اتباع افغانستانی گفت: در سال تحصیلی جدید 520 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند.
نماینده ویژه ایران اظهار داشت: تا زمانی که شرایط در افغانستان به یک ثبات نیمه‌پایدار در ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی نرسد، شاهد ادامه حضور اتباع افغانستانی در ایران هستیم.