kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
یورو نیوز از تبعات افزایش 500 درصدی هزینه برق و گاز می‌گوید

مهاجرت به کشورهای گرمسیر راهکار اروپایی‌ها برای فرار از پرداخت قبوض برق!

یورونیوز در گزارشی با اشاره به تبعات افزایش 500 درصدی قبوض برق و گاز در اروپا نوشته اروپایی‌های برای فرار از پرداخت قبوض خود ترجیح داده‌اند به طور موقت هم که شده به مناطق گرمسیری این قاره مهاجرت کنند.
 
 
 
 سرویس خارجی-
 
 
زمستان سخت در راه است و تاکنون کشورهای حوزه یورو راهکار مشخصی برای برون رفت از بحران انرژی که گفته می‌شود «موجودیت اتحادیه اروپا» را تهدید می‌کند ارائه نکرده‌اند. قبوض برق و گاز در اروپا طی ماه‌های گذشته بیش از 500 درصد گران شده و مردم بین غذا، درمان و پرداخت قبوض مجبور به انتخاب شده‌اند. بحران انرژی به مشکلاتی از قبیل رشد تورم یا سطوح بالای بدهی‌های دولتی و خصوصی که از ماه‌ها قبل‌گریبانگیر اروپا شده بود نیز، دامن زده و نظر به اینکه هیچ‌یک از این چالش‌ها در کوتاه‌مدت حل‌وفصل نخواهد شد، صندوق بین‌المللی پول تخمین می‌زند نیمی از اقتصادهای منطقه یورو در زمستان امسال (۲۰۲۲)، وارد رکود خواهند شد.
صندوق بین‌المللی پول در گزارش چشم‌انداز اقتصادی جدید خود برای اروپا با عنوان «مه جنگ، چشم‌انداز اروپا را تیره و تار کرده است» پیش‌بینی کرده آلمان و ایتالیا در پایان سه ماهه آخر سال جاری میلادی وارد رکود خواهند شد و وضعیت رشد منفی را دست‌کم تا ماه مارس(اسفند) حفظ خواهند کرد. لهستان و رومانی نیز «رکودهای فنی را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲» تجربه خواهند کرد. این سازمان پیش‌بینی می‌کند که اقتصادهای پیشرفته اروپایی در سال ۲۰۲۳ تنها 6 دهم درصد رشد خواهند کرد. «آلفرد کامر» مدیر بخش اروپای صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «در زمستان امسال، بیش از نیمی از کشورهای منطقه یورو با دست‌کم دو فصل متوالی کاهش تولید، رکودهای فنی را تجربه خواهند کرد. کرواسی، لهستان و رومانی نیز به آنها ملحق خواهند شد و با شکست‌های شدیدتری مواجه خواهند شد...در سال آینده، میزان تولید و درآمد اروپا نزدیک به نیم تریلیون یورو کمتر از پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول پیش از جنگ اوکراین خواهد بود که نمونه‌ای آشکار از زیان‌های اقتصادی شدید این قاره در نتیجه جنگ است.»
مشکل اما به این‌جا ختم نمی‌شود؛ مدیر بخش اروپای صندوق بین‌المللی پول یادآوری کرده تورم حتی در صورت بهبود وضعیت انرژی می‌تواند در سطوح بالا باقی بماند، چرا که «بیشتر افزایش تورم نتیجه قیمت بالای مواد خام است» که مواد غذایی به ویژه در منطقه بالکان را شامل می‌شود. از طرفی این گزارش هشدار می‌دهد: «تنش‌های اجتماعی ممکن است در واکنش به بحران افزایش هزینه زندگی، تشدید شوند و این مسئله می‌تواند بانک‌های مرکزی اروپا را به سمت تشدید بیشتر سیاست‌های پولی سوق دهد؛ و این ورود به چرخه معیوبی است که خروج از آن دشوار خواهد بود.»
مهاجرت به مناطق گرمسیری
بحران انرژی و افزایش 500 درصدی قبوض برق و گاز در کشورهای اروپایی مردم این کشورها را به اتخاذ راه کارهای عجیب و غریبی سوق داده است؛ استفاده از چوب تا کم خوردن و کم حمام کردن راه کارهایی است که این روزها مردم اروپا به آن متوسل شده‌اند تا شاید بتوانند بحران را سپری کنند. «یورونیوز» نیز گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد مردم اروپا سفر به مناطق گرمسیری این قاره را نیز به راهکارهای قبلی اضافه کرده‌اند. به گزارش «یورو نیوز»، شهروندان بسیاری از کشورهای اروپایی در فصل زمستان برای فرار از پرداخت قبوض سرسام آور انرژی ترجیح می‌دهند به کشورهای گرمسیر این قاره مثل اسپانیا سفر کنند. بر اساس این گزارش بسیاری از گردشگرهای اروپایی ترجیح می‌دهند هزینه‌های سفر به کشور اسپانیا و اقامت در این کشور را پرداخت کنند تا اینکه قبوض بالای برق و گاز را در کشورهای خود تقبل کنند.
«جان باتر» گردشگر هلندی می‌گوید سکونت در اسپانیا بسیار ارزان‌تر از پرداخت قبوض انرژی در کشورش تمام می‌شود. این گردشگر هلندی در گفت وگو با یورو نیوز به فصل زمستان سخت کشورهای اروپایی اشاره کرد که بیشتر کشورهای اروپایی به خاطر کمبود گاز با مشکل رو‌به‌رو خواهند شد. بر اساس این گزارش بسیاری از گردشگرانی که از کشورهای اروپایی به اسپانیا سفر می‌کنند از چادر برای اسکان در این کشور استفاده می‌کنند تا متحمل پرداخت هزینه‌های انرژی در کشورشان نشوند. «دانیل ایلمن» کارمند یکی از شرکت‌های معاملات ملکی در اسپانیا می‌گوید که برای بیشتر گردشگران خانه‌های موقت کرایه می‌کند تا فصل زمستان در این کشور اقامت کنند. «ایلمن» می‌گوید گردشگرانی که از کشورهای نروژ، سوئد، هلند و آلمان به اسپانیا فرار می‌کنند در روزهای گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.
بانک‌های آلمانی دیگر وام نمی‌دهند
از آلمان نیز گزارش می‌رسد که بانک‌های این کشور در پی بحران انرژی ناشی از تحریم بخش گاز و نفت روسیه و تورم که آینده اقتصادی اروپا را متزلزل و نامطمئن ساخته اکنون از دادن وام به شرکت‌های اقتصادی و تجاری با احتیاط برخورد کرده و از پرداخت وام‌های جدید به آنها خودداری می‌کنند. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر نوشته: «بسیاری از شرکت‌های آلمانی برای ادامه بقای خود نیازمند پرداخت وام‌های جدید از سوی بانک‌ها هستند اما به علت وضعیت نامشخص اقتصادی اکنون با چالش اعتبار و دریافت وام مواجه‌اند». به نوشته این رسانه، بنابر تحقیقات انجام شده، از هر چهار شرکت آلمانی یک شرکت با مشکل دریافت وام جدید از سوی بانک‌ها رو‌به‌رو است و موسسه‌های اعتباری و مالی وام دهنده به علت تورم بالا و نگرانی از تاثیر بحران انرژی بر بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، از پرداخت وام‌های جدید به این شرکت‌ها خودداری می‌کنند. موسسه تحقیقات اقتصادی موسوم به «ایفو» مستقر در شهر مونیخ  که این تحقیق را انجام داده، اعلام کرد در بخش خدمات،  ۲۸.۸ درصد از شرکت‌ها با  مشکل دریافت وام و کسب اعتبار مواجه هستند و در بخش تولید نیز حدود ۳۵ درصد از شرکت‌های شیمیایی و خودروسازان وجود چنین مشکلی را گزارش کرده‌اند، این وضعیت در بخش  خرده‌فروشی آلمان  ۱۵ درصد  است.«ایفو» همچنین اعلام کرد میزان عدم پرداخت وام از سوی بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری به شرکت‌های آلمانی نسبت به سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.براساس این گزارش، اقتصاد آلمان  با توجه به بن بست  انرژی با روسیه و افزایش قیمت‌ها و دیگر تنگناهای اقتصادی، با رکود مواجه است.
ادامه اعتراضات در اروپا
از سوی دیگر اعتراضات در اروپا به سیاست‌های دولتی در مهار تورم و بحران انرژی همچنان ادامه دارد طی روزهای اخیر هزاران نفر در فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و جمهوری چک به خیابان‌ها ریختند و خواستار مهار تورم شدند. از مولداوی نیز گزارش می‌رسد که دهها هزار نفر از مردم کشور مولداوی روز یک شنبه نیز با برگزاری تظاهرات به سیاست‌های دولت در برخورد با گرانی و تورم اعتراض کردند. به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، به گفته «مارینا تابر» معاون حزب سور مخالف دولت مولداوی در تظاهرات روز یکشنبه بیش از 
۹۰ هزار نفر از مردم این کشور حضور داشتند و علیه سیاست‌های دولت شعار دادند.سازمان دهندگان این تظاهرات که عمدتاً از احزاب مخالف دولت بودند، از مقامات خواسته‌اند به مردم اجازه تحصن در میدان بزرگ مقابل پارلمان این کشور را  بدهند. تظاهرکنندگان می‌گویند که از افزایش بی‌سابقه قیمت‌های انرژی و مواد غذایی و همچنین تورم بالا و کاهش استانداردهای زندگی که دولت را مقصر آن می‌دانند، خشمگین هستند.نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از جمعیت مولداوی در مورد توانایی حزب حاکم برای اداره کشور و مقابله با مشکلات اقتصادی تردید دارند.
رکود شدید در انتظار اقتصاد آمریکا
در آمریکا نیز بیشتر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اقتصاد این کشور سال آینده میلادی وارد رکود شدید می‌شود و به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنند از هم اکنون برای پس‌انداز بیشتر از هرگونه مخارج غیر ضرور خودداری کنند. به گزارش تارنمای یو اس‌ای تودی، این اجماع در میان صاحبنظران اقتصادی بیشتر و بیشتر می‌شود که رکود شدید اقتصاد آمریکا با سقوط بازارهای مالی و بورس و افزایش بیکاری همراه خواهد بود.کارشناسان اقتصادی هشدار دادند ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها در صورت از دست دادن شغل اصلی خود، پس‌انداز کافی برای دخل و خرج حداقل سه ماه خود را نخواهند داشت همچنین به احتمال زیاد میزان تورم در سال ۲۰۲۳ به شدت افزایش خواهد یافت و بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته خواهد رسید.روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست هم پیشتر در گزارشی با اشاره به گسترش همزمان تورم و رکود در آمریکا، این چالش را متفاوت از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ عنوان و مقامات آمریکایی را در برابر این بحران مستاصل ارزیابی کرد.واشنگتن‌پست در این گزارش نوشت: با افزایش نگرانی‌ها درباره گسترش رکود، واشنگتن در حال بررسی روش‌های مهار رکود و روند فزاینده قیمت‌ها است.