kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸
سخنگوی وزارت خارجه:

مانورهای نیروهای مسلح ما علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست

کنعانی گفت: مانورهای نیروهای مسلح ما علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست و همسایگان برای ما اهمیت و اولویت دارند و توسعه مناسبات با همسایگان برای ما اولویت است.
 
 
 
 
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز دوشنبه دوم آبان ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به اقدامات و مداخله‌جویی‌های برخی از کشورهای اروپایی و اینکه آیا ایران در واکنش به این اقدامات اخراج برخی از سفرای اروپایی را در دستورکار دارد؟ اظهار داشت: ایران همواره اعلام کرده در مقابل اقدامات غیرسازنده طرف‌های غربی و مشخصا دولت آمریکا و اتحادیه اروپا و برخی کشورهای برجسته اتحادیه اروپایی واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد. اقدام سازنده در مقابل اقدام سازنده و اقدام متناسب و متقابل در مقابل اقدام غیرسازنده آنها.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دولت انگلستان این کار را انجام داده است. رسما هم اعلام شد که ایران در مقابل رفتار غیرسازنده دولت انگلستان در اعمال تحریم علیه برخی نهادها و شخصیت‌های ایرانی اقدام متقابل و متناسب را انجام می‌دهد و آن را رسما اعلام کردیم. 
مذاکرات درخصوص پول‌های بلوکه شده ایران 
در حال انجام است و در مسیر پیشرفت قرار دارد
کنعانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره بحث آزاد‌سازی پول‌های بلوکه شده ایران و زمان آزاد‌سازی این دارایی‌ها گفت:‌ مذاکرات در طرق مختلف در حال انجام است و پیشرفت‌هایی حاصل شده و در مسیر پیشرفت قرار داریم. بحث آزاد‌سازی دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران یک موضوع فنی است، مذاکرات فنی ادامه دارد و همچنان خوشبین هستیم این در بازه زمانی معقول و نزدیکی بحث آزاد‌سازی دارایی‌های ایران صورت بگیرد. این درخواست قانونی ایران است، برای آزاد‌سازی منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که متعلق به ملت است و این موضوع هیچ ارتباطی با برجام و هیچ موضوع دیگری ندارد.
کنعانی خاطرنشان کرد: کشورهایی که دارنده دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران هستند، باید این دارایی‌ها را بدون قید و شرط آزاد کنند.
رابطه ایران و روسیه علیه هیچ جهت و طرفی
و ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست
سخنگوی وزارت خارجه درباره همکاری‌ نظامی ایران و روسیه و طرح برخی اتهامات و کشیده شدن ادعای ارسال تسلیحات ایران به روسیه به شورای امنیت نیز اظهار داشت: رابطه ایران و روسیه یک رابطه همه‌جانبه و در زمینه‌های مختلف و رو به رشد و مبتنی بر منافع و مصالح دو کشور و چارچوب‌‌های قانونی است و متعارض با هیچ روند بین‌المللی نیست.
وی عنوان کرد: کشورها آزادند روابط خودشان را مبتنی بر مصالح و منافع دو کشور پیش ببرند. رابطه ایران و روسیه علیه هیچ جهت و طرفی و ناقض هیچ چارچوب بین‌المللی نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مغلوب جو‌سازی‌ها نخواهد شد. کارزار رسانه‌ای غربی و آمریکایی در ارتباط با مناسبات ایران و روسیه، یک کارزار رسانه‌ای ناظر به دستیابی به اهداف سیاسی خاص، فرافکنی و انحراف افکار عمومی از نقش غیرسازنده و مخرب خودشان در موضوع جنگ اوکراین است.
مانورهای نیروهای مسلح ما
 علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره گزافه گویی رئیس‌کمیته امور منطقه‌ای پارلمان جمهوری آذربایجان به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره غیرقابل قبول بودن تغییر مرزها در منطقه و همچنین برگزاری مانور در رود ارس خاطرنشان کرد: مقامات رسمی و نظامی ما در ارتباط با مانور نظامی ایران کاملا پاسخ دادند و اهداف آن را توضیح دادند و اینکه این مانور هم از قبل برنامه‌ریزی شده بود و هم مبتنی بر تمرینات دوره‌ای نیروهای مسلح ایران است. مانورهای نیروهای مسلح ما علیه هیچ دولت همسایه‌ای نیست و همسایگان برای ما اهمیت و اولویت دارند و توسعه مناسبات با همسایگان برای ما اولویت است.
وی گفت: امنیت مرزهای مشترک برای ایران یک انتخاب راهبردی است. آنهایی که باید پیام مانورهای نظامی ایران را بگیرند و مخاطب این مانورها هستند، پیام را گرفتند و خواهند گرفت. خوشبختانه رابطه دولت‌های ایران و جمهوری آذربایجان دوستانه است و در ارتباط با مانور نیز قبلا اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌های موجود بین دو کشور به مقامات دولت آذربایجان صورت گرفته است. خوشبختانه روابط بین حوزه‌های نظامی دو کشور خوب، سازنده و رو به جلو است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد:‌ آنچه تاکید داریم این است که مرزهای بین‌المللی منطقه و ژئوپلیتیک منطقه نباید تغییر کند و حضور بیگانگان در مرزهای منطقه‌ای و مرزهای مشترک مخل امنیت و ثبات و منافع جمعی منطقه است. این موضع رسمی ایران است و بر آن تأکید کرده است.