kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۲۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸

سکوت مسئولان در برابر ریزش‌های پیاپی بورس

 
 
شاخص کل بورس در هفته‌های اخیر به صورت پیاپی و همزمان با سکوت مسئولان سازمان بورس ریزشی شده است.
بازار هر روز با کاهش شاخص کل کار خود را آغاز می‌کند و تا انتهای معاملات نیز ریزش خود را ادامه می‌دهد. شاخص کل روز دوشنبه هم مانند روزهای گذشته وضعیت نزولی داشت و در یک روند کاملاً ریزشی در پایان معاملات با کاهش 19 هزار و 63 واحد به رقم یک‌میلیون و 277 هزار و 733 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با کاهش 4 هزار و 458 واحد در رقم 373 هزار و 237 واحد قرار گرفت.
گزارش‌های خوب صنایع و ریزش‌های ادامه‌دار
این ریزش‌ها درحالی است که صورت مالی ۶ ماهه نمادهای بورسی در سامانه کدال منتشر شده و بسیاری از شرکت‌ها وضعیت سودآوری خوبی را ثبت کرده و حتی برخی از شرکت‌ها نیز توانسته‌اند زیان انباشته خود را کاسته و وضعیت بهتری داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری مهر، برخی از شرکت‌های پالایشی توانسته‌اند وضعیت بسیار خوبی را در گزارش‌ها داشته و حتی «پی‌بر‌ای» این صنعت به زیر محدوده چهار رسیده و در محدوده سه و نیم قرار گرفته که از نظر ارزندگی بسیار خوب است. برخی دیگر از صنایع مانند غذایی نیز با افزایش حاشیه سود ناخالص مواجه شده و برخی از نمادهای غذایی توانسته‌اند افزایش حاشیه سود بین ۵ تا ۱۰ درصد را نیز کسب کنند. شرکت‌های قطعات خودرو نیز گزارش‌های بسیار خوبی را ارائه کرده و توانسته‌اند با افزایش eps تی‌تی‌ام و کاهش پی‌بر ‌ای مواجه شوند.
بی‌تفاوتی سازمان بورس به ریزش‌ها
یکی از مواردی که سهامداران را ناراحت کرده بی‌تفاوتی این روزهای سازمان بورس بوده است. این سازمان تنها به کارهای رسانه‌ای آن هم در رسانه‌های خود بسنده کرده و تنها اقدام مثبت را تبلیغ برای ارزندگی صنایع و نمادها تعریف کرده است که این استراتژی به هیچ‌وجه صحیح نیست.
اگرچه رئیس ‌سازمان بورس در یک‌سال اخیر اقدامات مثبتی مانند افزایش دامنه نوسان انجام داده ‌اما فکری اساسی برای ورود پول هوشمند به بازار سرمایه نکرده است. بازار سرمایه امروز از مؤلفه‌های کلان اقتصاد و نیامدن پول به سمت این بازار رنج برده و این مهم تنها با رایزنی رئیس ‌سازمان بورس با وزیر اقتصاد و بیان مکرر دغدغه‌ها تا رفع آن اجرایی خواهد شد، اما متأسفانه کنش‌های مناسبی را از رئیس ‌سازمان بورس شاهد نبوده و ظاهرا او هم مانند سهامداران خرد تنها نظاره‌گر ریزش بورس و رسیدن به حمایت‌هایی است که روز به روز از دست می‌رود.
ایجاد بازار دوطرفه
‌بازار سرمایه در چند ماه اخیر تبدیل به یک بازار با مؤلفه‌های غیرنقدشونده با میانگین معاملات روزانه دو هزار میلیارد تومان تبدیل شده است.
یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند به بازار سرمایه جانی تازه بدهد، ایجاد بازار دو طرفه و چرخش آزاد پول در این بازار است، در دوره قبلی ریاست سازمان بورس بحث بازار فروش تعهدی مطرح شده بود که در این دوره به کلی مسکوت مانده و سازمان بورس تنها به اقدامات آسان‌تر مانند افزایش دامنه نوسان بسنده کرده است.
رایزنی برای تعاملات با شبکه بانکداری
یکی از نقاط ضعف سازمان بورس در دوره اخیر عدم تعامل با شبکه بانکداری به ویژه بانک مرکزی برای ارائه تسهیلات ویژه به سهامداران خرد و عمده است که این وضعیت باید در آینده اصلاح شود تا بازار سرمایه بتواند از چرخش پول منسجم از شبکه بانکداری در تمام شرایط بهره‌مند شود نه اینکه پمپاژ پول در بازار سرمایه تنها برای روزهایی باشد که دولت سیاست انبساطی پولی دارد و در زمان سیاست انقباضی دولت مانند یک‌سال اخیر، بورس در وضعیت اغما به سر ببرد.