وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن محقق نشد
در حالی وزارت راه و شهرسازی وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن را تا پایان شهریور و سپس مهرماه امسال داده بود که تاکنون این وعده محقق نشده است.
اواخر مردادماه سال جاری، معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «تلاش میکنیم تا پایان شهریورماه اولین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن تحویل داده شود» گفته بود: پیشبینی اولیه این است که حدود 100 هزار واحد از استانهای مختلف به عنوان اولین بخش به افرادی که زودتر در طرح شرکت کرده و آورده اولیه خود را واریز کردهاند، تحویل داده شود.
به گزارش تسنیم، یک ماه و چند روز از موعد وعده تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن میگذرد اما تاکنون وزارت راه و شهرسازی برنامه مذکور را عملیاتی نکرده است. مشخص نیست دلیل این خلف وعده چیست و چرا این واحدها که بخش عمدهای از آنها واحدهای طرح ملی مسکن و مسکن مهر هستند هنوز تحویل متقاضیان نشده است. نیمه شهریور امسال محمودزاده جای خود را در معاونت مسکن و ساختمان به هادی عباسی اصل داد. عباسی طی حدود 7 هفته اخیر به جز چند جلسه داخلی وزارت راه و شهرسازی، گفتوگویی با رسانهها نداشته که درباره دلایل تاخیر در تحویل 100 هزار واحد نهضت ملی مسکن توضیح دهد.
افزایش قیمت تمامشده
از سوی دیگر، رئیس انجمن انبوهسازان استان تهران با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی گفت: تعللها باعث شده تا هزینههای ساخت حدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.
ایرج رهبر در گفتوگو با ایسنا، افزایش هزینههای ساخت را نتیجه طبیعی طولانی شدن پروژه نهضت ملی مسکن دانست و گفت: در حال حاضر هزینه ساخت به حدود ۸ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است؛ در حالی که شاید اگر کارها روی روال بود میتوانستیم با ۴۰ درصد کمتر از این رقم، پروژه را جمع کنیم. به هر حال مسئله تورم باعث افزایش قیمتها میشود. دو مشکل اساسی ما عدم تامین منابع و رسیدگی نکردن به خواستهها و پیشنهادات سازندگان است.
وی افزود: ایده اجرای طرح نهضت ملی مسکن در صورت اجرای درست میتوانست بخشی از مشکلات کشور در حوزه تامین خانه را برطرف کند، اما در اجرا با مشکلاتی روبهرو شده است. ما از ماهها قبل مشکلات پروژههای نهضت ملی مسکن را به اطلاع وزارت راه و شهرسازی رساندیم، اما تا امروز اقدام جدی برای رفع موانع صورت نگرفته است. به نظر می رسد در اجرای این طرح، یک رویه خاص وجود ندارد و بدنه مدیریتی وزارت راه و شهرسازی، بدون توجه به توافقات و راهحلهای کارشناسی، روش خود را اعمال میکند.
وی افزود: بارها اعلام کردیم که متقاضیان پس از واریز دو یا سه قسط ۴۰ میلیون تومانی، بهدلیل ناتوانی در پرداختها در حال ریزش هستند و این مسئله به کمبود منابع و کندی کار منجر شده است. پیشنهاد دادیم تا برخی از محدودیتها و شروط افراد واجد شرایط برداشته شود. انبوهسازان نیز درخصوص تامین منابع اعلام آمادگی کردند که پیشنهادات مورد بررسی قرار نگرفته است.
متمم وام ساخت پرداخت نشد
وی با بیان اینکه پرداخت متمم تسهیلات نهضت ملی مسکن نیز در برخی مناطق محقق نشده است گفت: وام نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان است اما هنوز وام ما ۳۰۰ میلیون است و پرداخت ۱۵۰ میلیون تومان محقق نشده است. البته در شهرهای جدید که بعضا کیلومترها از تهران دور هستند ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت میشود اما در شهرهایی مثل اسلامشهر و شهریار شکل اجرایی به خود نگرفته است.
رهبر خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از تعهدات درباره مفاد قراردادها محقق نشده است. بهطور مثال پیشتر صحبتی شد مبنی بر اینکه تفاوت قیمت میلگرد فهرست بها با بازار آزاد پرداخت شود. اما در زمان مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی، خبری از این پرداختها نیست.
رئیس انجمن انبوهسازان استان تهران ادامه داد: ما برای ساختمانهای بالای پنج طبقه قرارداد بسته بودیم. بنا بود اگر تعداد طبقات افزایش یافت هزینههایی که از این محل به سازندگان تحمیل میشود را محاسبه و پرداخت کنند. در این زمینه هم جواب درستی نمیدهند.
تحقیقات دیرهنگام
در همین حال، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته است: چندی است که مرکز تحقیقات با برخی از کارخانجات وارد مذاکره شده و درصدد است تا درخصوص تامین مصالح ساختمانی دارای گواهینامه فنی و زنجیره تامین این مصالح صنعت در کنار مرکز تحقیقات و وزارت راه و شهرسازی باشد.
به گزارش ایسنا، این وعده در اواخر سال ۱۳۹۸ و در زمان دولت قبل نیز در جریان رونمایی از سامانه املاک و اسکان داده شد و وزارت راه و شهرسازی طبق قراردادی با بخش خصوصی اعلام کرد که مصالح ساختمانی به صورت اعتباری در اختیار سازندگان واحدهای اقدام ملی قرار میدهد. بهدنبال آن طرحهای اقدام ملی و نهضت ملی مسکن در یکدیگر ادغام شدند اما سازندگان خبری از مصالح اعتباری نشنیدند.
برنامههای نه چندان جدید توسط وزارت راه و شهرسازی در حالی بروز و ظهور مییابد که عمده تعهدات قبلی در مفاد قرارداد با سازندگان روی زمین مانده است. پیگیری نکردن متمم وام ۴۵۰ میلیون تومانی، پرداخت نشدن تفاوت قیمت میلگرد در فهرست بها با بازار آزاد و عدم تعیین تکلیف هزینه افزایش طبقات از جمله تعهداتی است که طی یک سال گذشته مورد بیتوجهی قرار گرفته است.