kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

جنجال روسیه هراسی مدعیان اصلاحات با استناد به ادعاهای مدیر یک شرکت صوری!

 

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «تحريم ايران به كام روسيه»‌، ادعاهای مدیر یک شرکت خصوصی صوری در روسیه را تحت عنوان نگاه حاکمان این کشور بازتاب داده و نوشته است: «ماهيت استثمارگرانه و مزورانه روسيه در پيگيري يكسويه منافع خود حتي به بهاي فلج شدن كشورهاي طرف معامله، بر كسي پوشيده نيست ولي گويا در كشور ما قرار نيست اين حقيقت روشن توسط كساني كه در اركان تصميم‌گيري‌هاي راهبردي‌اند، ديده و پذيرفته شود. ماهيت نگاه حاكمان روس به كشور ما در برنامه‌اي كه در شبكه تلويزيوني دولتي روسيه (روسيا-1) پخش شد توسط «كنستانتين سيمونوف» مدير صندوق امنيت ملي انرژي روسيه به شكل صريح نشان داده شد (به نقل از سايت خبري انتخاب، 1401.7.29). ايشان در اين برنامه گفت: «ايران تحت تحريم‌ها باقي مي‌ماند و اين تحريم‌ها سخت‌تر نيز مي‌شود كه اگر بخواهم صادقانه بگويم، اين خبر خوبي براي ماست. در آينده ما بايد وارد روابط مشاركت اقتصادي شويم و برنامه‌هاي جاه‌طلبانه‌اي براي سرمايه‌گذاري، از جمله سرمايه‌گذاري در بخش نفت و گاز ايران داريم.» بيان چنين سخناني پيام‌هاي آشكاري دارد كه نياز است توسط سينه‌چاكان پيوند با روسيه مورد توجه قرار گيرد»
چنین ادعایی در حالی از سوی این روزنامه مطرح شده که صندوق امنيت ملی انرژی روسيه ФНЭБ يك شركت خصوصی است كه كنستانتين سيمونوف (استاد دانشگاه) با ۱۵۰ دلار ثبت كرده و براي دولت روسيه نيست. نکته دیگر اینکه در هر کشوری اساتيد دانشگاه در شبكه‌های مختلف دعوت می‌شوند، و ممکن است حرف‌هايی بزنند كه كاملا غير عقلانی است اما از آن غیر عقلانی‌تر انتشار و تحلیل آن و نیز تعمیم آن به حاکمیت آن کشور است.
نکته دیگر اینکه مدعیان اصلاحات در حالی ادعاهای مدیر یک شرکت خصوصی صوری در روسیه را تحت عنوان نگاه حاکمان این کشور بازتاب داده و آن را ماهيت استثمارگرانه و مزورانه روسيه در پيگيري يكسويه منافع خود می‌دانند که همین جریان لااقل طی 8 سال گذشته و در دوت تدبیر و امید تمام توان و ظرفیت یک کشور 85 میلیونی را صرف مذاکره با کشوری کردند که در طول تاریخ بیشترین جنایتها، خباثتها و شناعتها از کودتا و جنگ نظامی و اقتصادی گرفته تا ترور چهرهای و شخصیتهای ممتاز علمی و دفاعی علیه کشورمان را در کارنامه خود ثبت دارد.
اگر برجام امضا نشود اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل می‌گیرد!
روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: «ما بايد اين واقعيت را بپذيريم که تنش با اروپا در نهايت برجام را به محاق خواهد برد. در شرايط کنوني برجام به دو دليل به محاق رفته است. نخست به دليل بحران اوکراين و اهميتي که اين موضوع براي کشورهاي اروپايي دارد. اين در حالي است که رئيس‌جمهور اوکراين ايران را به همکاري با روسيه در اين جنگ متهم کرده است. از سوي ديگر در شرايط کنوني کشورهاي غربي نسبت به اتفاقات داخلي ايران حساس شده‌اند.به دليل برخي مسائل حقوق بشري که کشورهاي اروپايي درباره ايران مطرح مي‌کنند ديگر مانند گذشته اشتياق کافي براي ارتباط و تعامل با ايران ندارند. اين مسائل نشان مي‌دهد که در شرايط کنوني اولويت نخست کشورهاي اروپايي برجام نيست، بلکه بحران اوکراين است. تنها در شرايطي که برجام بتواند خود را با اين اولويت‌ها منطبق کند مي‌تواند دوباره در دستور کار قرار بگيرد و درباره سرنوشت آن تصميم گيري شود.»
در این مطلب آمده است: «اگر اين اتفاق رخ ندهد اين احتمال وجود دارد که کشورهاي اروپايي مکانيسم ماشه را در برجام فعال کنند. اين اتفاق در چارچوب برجام رخ خواهد داد و در چنين شرايطي ما به وضعيت قبل از امضاي برجام بازخواهيم گشت. به هر حال با توجه به شرايط کنوني اين احتمال وجود دارد که ما به دوران قبل از امضاي برجام بازگرديم. در چنين شرايطي ما به قطعنامه2231 بازمي‌گرديم و تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل دوباره عليه ايران فعال خواهد شد. در چنين شرايطي فشارهاي اقتصادي و سياسي عليه ايران تشديد خواهد شد. اگر برجام امضا نشود و تحريم‌هاي مرتبط با اوکراين و حقوق بشري تحقق پيدا کند تنش بين ايران و کشورهاي غربي افزايش پيدا مي‌کند. اين در حالي است که نشانه‌هاي شکل گيري يک اجماع بين‌المللي عليه ايران وجود دارد.» مدعیان اصلاحات در تلاشند در راستای نقش پادویی برای غرب، به افکار عمومی داخلی القا کنند که برای نجات برجام باید با اروپایی‌ها کنار بیاییم در غیراین‌صورت برجام به محاق خواهد رفت و اگر هم برجام امضا نشود، یک اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل می‌گیرد!