kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵

هرج و مرج در پاریس/ پلیس فرانسه سرکوب معترضان را تشدید کرد

اعتراض‌های گسترده در پاریس علیه افزایش تورم و بحران انرژی توسط پلیس این کشور به شدت سرکوب می‌شود. وزیر کشور فرانسه ضمن دفاع از پلیس گفته این افراد معترض نیستند، آشوبگرند!
 
سرویس خارجی-
 
خسارت‌های فاجعه بار جنگ اوکراین در حوزه انرژی برای اروپا تمامی ندارد. اروپا که به شدت نگران کمبود انرژی در زمستان آتی است فشارهای اقتصادی این جنگ را که به شکل تورم‌های بی‌سابقه و کم سابقه خود را نشان می‌دهد، تحمل می‌کند. اداره آمار اتحادیه اروپا اعلام کرده تورم در منطقه یورو در آستانه 2 رقمی شدن است. این روزها مردم جان به لب رسیده از افزایش تورم در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه به خیابان‌ها ریخته و خواستار خروج کشورشان از جنگ اوکراین هستند اما جواب دولت ماکرون باتوم، اسپری فلفل، گاز اشک آور، ماشین آب پاش و سرکوب شدید بوده است. روز سه شنبه به وقت پاریس نیز بیش از 150 هزار معترض در این شهر به خیابان‌ها ریختند و علیه تورم و گرانی شعار دادند اما این اعتراضات نیز با دخالت پلیس به آشوب کشیده شده و تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از جنگ خیابانی بین پلیس و معترضان حکایت داشت. «یورونیوز» در گزارشی درباره تظاهرات روز سه شنبه فرانسه نوشته: روزی که به «سه‌شنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است، بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستانی نیز به کارگران اعتصابی پیوستند.دانش‌آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب‌های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش‌آموزان و معلمان وارد شوند. بر اساس این گزارش وزارت آموزش پرورش فرانسه می‌گوید دست کم در ۳۰ دبیرستان، اغلب در پاریسِ، میان نیروهای پلیس و دانش‌آموزان درگیری‌هایی رخ داده است. لیبراسیون نیز در گزارشی نوشته سه شنبه روز سیاه فرانسه بود زیرا اعتصابات سراسری در کشور روی داد و مخالفت‌ها با سیاست‌های دولت به دانشگاه‌ها و مدارس نیز کشیده شد.به گفته لیبراسیون برخی معترضان می‌گویند کسانی که ایران را تحریم کرده‌اند باید فکری به حال دولت فرانسه کنند و آیا کسی هست دولت فرانسه را تحریم کند یا خیر؟معترضان همچنین به خبرنگار لیبراسیون گفته‌اند آیا دولت در زمستان سخت پیش‌رو می‌خواهد مانند چند سال گذشته رفتار کند یا راه دیگری را انتخاب کند؟
استاد دانشگاه جان‌هاپکینز: 
تظاهرات به هرج و مرج تبدیل شده
«استیو‌هانکه»، اقتصاد دان آمریکایی و استاد دانشگاه «جان‌هاپکینز» در همین رابطه شمن هشدار درباره تشدید اعتراضات فرانسه در توئیتر نوشته: «اعتراضات در پاریس در حال تبدیل شدن به آشوب و هرج و مرج است. پلیس با خشونت تظاهرات کنندگانی را که به هزینه‌های بالای زندگی معترض هستند متفرق می‌کند.» وزیر کشور فرانسه نیز سه شنبه در واکنش به حمله چند نفر از معترضین به دو پلیس گفت: «از پلیس تشکر می‌کنم و کسانی به پلیس حمله کردند اراذل و اوباش بودند.» «میک والاس» نماینده ایرلند در پارلمان اروپا نیز به دنبال سرکوب اعتراضات تمام ادعاهای مقام‌های اروپایی درباره آزادی بیان در اروپا را رد کرد. این قانونگذار پارلمان اروپا در استراسبورگ مقر این نهاد در جلسه‌ای با موضوع حاکمیت قانون در مجارستان گفت: «در حال حاضر، آزادی بیان در اروپا در معرض تهدید است. هر کسی که از روایت عمومی از جنگ (اوکراین) انتقاد کند، مردم  به خاطر ابراز نظرشان که کمکی به دستورکار آنها نکند، دستگیر می‌شوند.»
گرانی، راه آهن فرانسه را تعطیل می‌کند
همزمان با اعتراضات برخی گزارش‌ها می‌گویند بحران انرژی چنان وضعی را در فرانسه به همراه آورده که برخی رسانه‌ها از تعطیلی خطوط راه آهن در برخی مناطق این کشور خبر می‌دهند. در همین رابطه رئیس‌شورای دولتی منطقه «گرانت اوست» در شمال شرق فرانسه از احتمال توقف فعالیت برخی خطوط حمل‌ونقل ریلی منطقه‌ای در نتیجه افزایش قابل توجه بهای برق خبر داد. ایرنا در این رابطه به نقل از روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نوشته، «‌ژان روتنه» رئیس‌شورای دولتی «گرانت اوست» هشدار داده این منطقه در صورت افزایش قابل توجه بهای برق ناچار به تعطیلی خطوط حمل‌ونقل ریلی خواهد شد. وی همچنین از افزایش هشت درصدی عوارض در این منطقه از سال ۲۰۲۴ خبر داد. 
«کلمان بون» وزیر حمل‌ونقل فرانسه هم ماه گذشته اعلام کرده بود دولت کمک‌هایی را برای مناطقی که طرح افزایش بهای حمل‌ونقل عمومی را به منظور پوشش افزایش قیمت انرژی دارند، در نظر نمی‌گیرد.«روتنه» رئیس‌شورای دولتی «گرانت اوست» اما دیروز عنوان کرد: «بسیاری از رؤسای مناطق معتقدند که در زمان مقرر دولت اقدامی نکند ضرر خواهیم کرد و به عبارتی به بستن خطوط حمل‌ونقل ریلی مجبور خواهیم شد».«ژان پییر فاراندو» رئیس‌شرکت راه آهن فرانسه (SNCF) ماه گذشته افزایش بهای فاکتور برق را برای سال ۲۰۲۳ یک میلیارد و ۶۰۰ تا یک میلیارد و ۷۰۰‌یورو پیش‌بینی کرده بود. نیمی از این هزینه به قطارهای منطقی مربوط است. در ماه شهریور قیمت برق برای قرارداد سال ۲۰۲۳ در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت به ترتیب به ۸۵۰ یورو و بیش از هزار یورو رسید که این قیمت‌ها در هر دو کشور نسبت به سال گذشته میلادی بیش از ده برابر افزایش داشته است. قیمت برق در سال گذشته در آلمان و فرانسه برای هر مگاوات در ساعت حدود ۸۵ یورو بود. از سوی دیگر دولت فرانسه در پی وخامت وضعیت عرضه سوخت در دو منطقه شمال فرانسه از مصادره سوخت یک انبار متعلق به شرکت «توتال انرژی» و مجبور کردن کارکنان آن به حضور در محل کار از دیروز(چهارشنبه) خبر داد. بخش قابل توجهی از کارکنان شرکت توتال‌ انرژی فرانسه به دعوت اتحادیه‌های کارگری و به ویژه کنفدراسیون عمومی کار اعتصاب سه‌روزه خود را از ۲۷ سپتامبر (۵ مهر) آغاز کرده‌اند و این اعتصاب از آنجا که در مهلت مقرر به نتیجه نرسید بارها تمدید شده است.خواسته کارکنان توتال انرژی، افزایش ۱۰ درصدی دستمزدهاست.
پهپادهای بیرقدار ترکیه مُفت نمی‌ارزند 
خبر دیگر از جنگ اوکراین این که رئیس‌انجمن شرکت‌های دفاعی اوکراین اذعان کرده پهپادهای بیرقدار ترکیه که رسانه‌های غربی از آن به عنوان تغییردهنده بازی یاد می‌کنند، به دلیل آسیب‌پذیری شدید در برابر سامانه‌های دفاع هوایی هیچ کارایی رزمی ندارند.
به گزارش فارس به نقل از «راشا تودی»، «سرگئی پاشینسکی»  در یک مصاحبه تلفنی که تصور می‌کرد «مایکل مک‌فول» سفیر سابق آمریکا در روسیه طرف صحبتش است اما در واقع این تماس ساختگی از سوی دو کمدین معروف روس بود، گفت: «در پهپاد بیرقدار بیش از استفاده جنگی، روابط عمومی و فساد وجود دارد. » وی ضمن بیان این که پهپادهای ترکیه اول و مهم‌تر از همه یک پروژه روابط عمومی است، افزود:« شخصاً با آن مخالف بودم، زیرا به شدت در برابر سامانه‌های دفاع هوایی آسیب‌پذیر هستند. اوکراین قبل از آغاز جنگ، پهپادهای بیرقدار زیادی داشت که همه آنها ددر یک هفته سرنگون شدند. »این مقام اوکراینی در ادامه توضیح داد که این پهپاد «یک سلاح خودکفا نیست و نمی‌تواند به خودی خود کار کند زیرا در لحظه توسط سامانه‌های دفاع هوایی ساقط می‌شود و اصلاً کارایی رزمی ندارد»اوکراین قبلاً اعلام کرده بود که قصد دارد برنامه افتتاح کارخانه تولید بیرقدار را در همکاری با بایکار تولیدکننده مستقر در آنکارا پیش ببرد. این اعلام پس از آن بود که ترکیه چند پهپاد بیرقدار را در اوایل سال میلادی جاری برای اوکراین فرستاد. 
نبرد خونین در انتظار خرسون
 خبر دیگر این که در آستانه حمله نیروهای اوکراینی«خرسون» یکی از مناطق الحاق شده به روسیه، مقامات منصوب این شهر خواستار تخلیه هرچه سریع‌تر غیرنظامیان شدند. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «ایندیپندنت»، همزمان با پیشروی نیروهای اوکراینی در خرسون که به‌تازگی از طریق همه‌پرسی به روسیه الحاق شده است، مقامات محلی از شهروندان خواسته‌اند «هرچه سریع‌تر» این منطقه را ترک کنند.
«ولادیمیر سالدو» فرماندار منصوب روسیه در خرسون دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد که مقامات در حال انتقال غیرنظامیان به کرانه غربی رود دنیپرو هستند تا امنیت آنها حفظ شده و ارتش بتواند به شکل قاطع عمل کند.معاون سالدو نیز در بیانیه‌ای با اعلام لزوم خارج شدن هرچه سریع‌تر غیرنظامیان از این منطقه گفت: «در آینده بسیار نزدیک، جنگ خرسون آغاز خواهد شد». پیش‌تر فرمانده نیروهای روس در اوکراین اعلام کرده بود وضعیت در مناطق الحاق شده «متشنج» است و دشمن عامدانه به اهداف غیرنظامی شلیک می‌کند.