kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۷۰۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

وقتی اصلاح‌طلبان جاده‌‌صاف‌کن ادعاهای پهپادی غرب می شوند!

 
 
 
سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: « مواضع مسئولان کشورمان و همچنین مقام‌های آمریکایی نیز گواهی عینی بر این موضوع است که روابط دو طرف به هیچ عنوان وضعیت خوبی ندارد. مایلم به این نکته نیز اشاره کنم که گرایش ایران به سمت شرق هم در نوع خود می‌تواند حامل خطراتی برای کشورمان باشد. به طور خاص همراهی ایران با روسیه در قالب جنگ اوکراین و دستِ ضعیف‌تر روس‌ها در این جنگ، هم در شرایط کنونی که هنوز جنگ اوکراین برقرار است و هم پس از آن می‌تواند تبعات ناخوشایندی را برای کشورمان به همراه داشته باشد.»
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «از این منظر، اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها هزینه‌های خاص و گسترده‌ای را بر ایران تحمیل خواهند کرد. آنها نَه فقط از روسیه (به دلیل جنگ اوکراین)، بلکه از ایران نیز انتقام می‌گیرند. قاسم محب علی در پایان گفت: «با این همه، فضا در شرایط کنونی به ویژه از حیث داخلی در آمریکا و اروپا به نحوی است که به نظرم بیش از آنکه بتوان از امکان تعامل میان ایران و آمریکا در آینده نزدیک صحبت کرد، باید از تشدید شانس‌های اوج گیری تقابل میان دو طرف سخن گفت. در این میان، مواضع سخت و غیرقابل منعطف ایران و آمریکا در مورد معادله اتمی ایران نیز حاکی از این است که نَه تهران و نَه واشنگتن، تغییر سیاست‌های خود را دنبال نمی‌کنند و درست به همین دلیل باید انتظار تشدید تنش‌ها میان ایران و آمریکا را در ادامه راه داشت.»
جریان تحریف که در هر ماجرای فتنه انگیزی، با رسانه‌های ضد انقلاب همنوا شده‌اند بعد از آن‌ که در تحریک و تهییج اغتشاشگران به بن بست رسیدند در اقدامی هماهنگ با غرب، درخصوص ادعاهای پهپادی دشمنان، پژواک صدای آنان در داخل شده‌اند. همزمان با آنکه آمریکا و اسرائیل برای تداوم فضا‌سازی‌ها به طرح ادعاهای پهپادی علیه ایران روی آورده‌اند اصلاح‌طلبان هم در داخل مدعی «همراهی ایران با روسیه در قالب جنگ اوکراین» می‌شوند حال آنکه مقامات وزارت خارجه کشورمان بارها ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارسال پهپادهای نظامی ایران به روسیه جهت استفاده در جنگ اوکراین را فاقد صحت دانسته‌اند.
رقم خط فقر 18 میلیونی دقیق و درست نیست
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش اختصاصی خود به موضوع اعلام خط فقر 18 میلیونی از سوی رئيس كميته دستمزد كانون شورا‌هاي اسلامي كار اشاره کرد و به نقل از یک کارشناس اقتصادی نوشت: «اينكه اين رقم به صورت كلي براي خط فقر عنوان شده هم جاي سؤال دارد، چراكه ممكن است متوسط هزينه يك خانواده 8 ميليون يا 10 ميليون تومان باشد كه باز هم متفاوت است، ضمن آنكه خط فقر در تهران با خط فقر در شهرستان‌هاي كوچك و بزرگ فرق دارد.»
گفتنی است یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه مسئولان قرار نمی‌گیرد، بحث ارائه درست آمار با سندهای واقعی است که می‌تواند دستگاه‌های رسمی را مرجع بسیاری از اخبار و اطلاعات اقتصادی کند، متأسفانه بعد از سکوت مسئولان، برخی از رسانه‌ها با عدد‌سازی‌های غیرواقعی به مرجع اخبار مهمی مانند خط فقر تبدیل می‌شوند.
یکی از مؤلفه‌های درست بررسی اقتصادی بحث داده‌های درست بوده که باید آن را بررسی کرد، وقتی داده‌های مناسب در یک گزارش داده نشود نمی‌توان انتظار درستی از نتیجه‌گیری مسئله داشت. داده‌هایی مانند محل زندگی، ملک اجاره‌ای یا تملیکی، درآمدهای متغیر می‌توانند در رسیدن به نتیجه خط فقر بسیار حیاتی باشند.
حتی زندگی در محله‌های مختلف تهران نیز در این مسئله تأثیرگذار بوده و باید با جمیع جهات و با تمام داده‌ها اعم از سبک زندگی مختلف و استفاده مختلف از وسایل مصرفی مانند خوراک، پوشاک و خودرو خط فقر را سنجید.
یکی از کارکردهایی که آمار سیاه دارد این است که مسئولان را به سمت افزایش حقوق بدون پشتوانه اعتباری بودجه سوق داده و همین امر باعث افزایش تورم در آینده و بی‌انضباطی بودجه و افزایش کسری بودجه شده و از طرف دیگر فرصت اصلاحات اقتصادی را که همراهی مردم را می‌طلبد از دولت می‌گیرد. آمارهای سیاه کارکردهای روانی هم در جامعه بازی کرده و باعث سرخوردگی نخبگان جوان و ماندن آنان برای ساخت وطن شده و فضای یاس و ناامیدی را در جامعه خواهد افزود.
بررسی شاخص‌های توزیع درآمد نشان دهنده بهبود قابل توجه شکاف طبقاتی در دولت سیزدهم است. در ابتدای دهه ۱۳۹۰ ضریب جینی به ۳۷ درصد ارتقا یافته بود که در سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ نیز این روند ادامه یافت به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۲ این شاخص به ۰.۳۶۵۰ رسید. اما در سال ۱۳۹۳ هر ساله ضریب جینی به سمت نابرابری بیشتر حرکت کرد. دراین سال ضریب جینی به ۰.۳۷۸۸ تنزل کرد. در سال ۱۳۹۴ هم این شاخص به ۰.۳۸۵۱ و در سال ۱۳۹۵ به ۰.۳۹۰۰ رسید.
با تداوم این وضعیت در سال ۱۳۹۶ ضریب جینی کل کشور به ۰.۳۹۸۱ و در سال ۱۳۹۷ با رسیدن به ۰.۴۰۹۳ به بالاترین رقم در دهه ۱۳۹۰ رسید. هرچند در سال ۱۳۹۸ این شاخص‌اندکی بهبود یافت و به ۰.۳۹۹۲ رسید، اما دوباره در سال ۱۳۹۹ به ۰.۴۰۰۶ بازگشت. برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ضریب جینی از ۰.۳۹۳۸ سال گذشته به ۰.۳۸۳۱ در سال جاری ارتقا خواهد یافت.
اروپا و آمریکا هیچ‌گاه دلسوز مردم ایران نبوده‌اند
روزنامه شرق گفت‌وگویی را با «حشمت‌اله فلاحت پیشه» نماینده پیشین مجلس منتشر کرده است. در بخشی از این گفت‌وگو عنوان شده است: «صادقانه بگویم که اروپایی‌ها هیچ‌گاه نگاه دلسوزانه‌ای به ایران و ایرانی‌ها نداشته‌اند. یعنی اساسا آمریکا و اروپا هیچ‌گاه به مسئله حقوق بشر و دغدغه و چالش‌های مردم ایران توجه نداشتند و نگران مردم ما نبودند. بنابراین سیاست‌های خصمانه و تحریم‌هایی که علیه ایران در دستور کار اروپایی‌ها قرار گرفته است، در همین چارچوب قابل‌ارزیابی است. البته بیشتر این تحریم‌ها هم جنبه عملی ندارند.»
در بخش دیگری فلاحت پیشه گفته است: «یک مصداق و مثال روشن آن به اینستکس بازمی‌گردد؛ زمانی‌ اروپایی‌ها همین کانال مالی را مطرح کردند تا به‌اصطلاح یک آب‌باریکه‌ای بعد از خروج دونالد ترامپ از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری برای کشور شکل بگیرد که از طریق آن بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران در یکی از بانک‌های اروپایی تبدیل به بستری برای خرید و ارسال غذا و دارو به ایران شود‌ اما در عمل حتی یک دلار از این پول برای خرید غذا و دارو صرف نشد؛ چراکه اروپا توان و تمایلی برای انجام این کار را نداشت‌ و عملا هم با تحریم‌های ضد‌بشری ایالات متحده آمریکا، هم در دوره دونالد ترامپ و هم در دوره بایدن همراهی کرد‌. اکنون هم معتقدم پشت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران هیچ دلسوزی‌ای برای مردم و معترضان در داخل کشور وجود ندارد و ادعای آنها برای حمایت از مردم، معترضان، حقوق بشر، آزادی و نظایر آن یک بازی سیاسی با کلمات و لفاظی دیپلماتیک است. همان‌گونه که گفتم اروپا تلاش دارد با این تحریم‌ها مؤلفه‌های قدرت ملی، منافع ملی و امنیت ملی ایران تحت‌الشعاع قرار بگیرد و به دنبال آن توان چانه‌زنی دیپلماتیک تهران هم در عرصه دیپلماسی کم‌رنگ‌تر از قبل شود.»