kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
راهکار نشریه معروف «نیچر» در سال 2005 :

باید با تحریم و اغتشاش جلوی رشد علمی ایران گرفته شود

 

دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان
از ابتدا می‌گفتند انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اساسا با علم و دانش و سواد و معلومات سازگار نیست و یک چرخش به عقب است ! نزدیک به 200 سال است که در اذهان این ملت و دیگر ملت‌ها القاء کرده‌اند که دین و مذهب و به خصوص اسلام اصلا میانه‌ای با علم نداشته و ندارد و برپایه خرافات و موهومات و توهمات بنا شده است!
بیش از یک قرن دین را افیون توده‌ها دانستند!! بدون آن که به انبوه مدارک و مستندات تاریخی از دوران شکوفایی علم و دانش در این سرزمین و دیگر سرزمین‌های اسلامی توجه کنند که تمدن اسلامی و حاکمیت فرهنگ و آیین اسلامی چگونه آنان را بر قله‌های علم و تمدن بشری جای داد. چگونه بیش از هزار سال حاکمیت تمدن اسلامی بر دنیا، به تصریح مورخین و کارشناسان تاریخ، موجب پایه‌ریزی اساس رنسانس و تمدن امروزی شد. چگونه دین و اسلام و قرآن، قرن‌ها، موتور محرک پیشرفت‌های علمی و رشد جوامع و انگیزه و خمیره مقاومت در برابر ظلم و ستم و برپایی انواع و اقسام جنبش‌ها و حرکت‌های مردمی شدند.
نگاه دگماتیسم و متعصب و خشک متاثر از تبلیغات دویست ساله کانون‌های معلوم‌الحال غربی
(که عامل اصلی سانسور همه آن واقعیات و تاریخ انکار ناپذیر دوران پرشکوه تمدن اسلامی و زنجیره مبارزات دینی علیه دیکتاتورها و مستبدین و استعمارگران بودند) به هیچ وجه برنمی‌تابیدند که انقلاب و نظام اسلامی بتواند کشور را در زمینه علم و دانش جلو ببرد و هنوز هم که هنوز است پیچیده در همان حصار فکری و جزم اندیشی، علی‌رغم همه واقعیت‌ها برهمان باور پوسیده و کهنه خود باقی مانده‌اند. در تبلیغاتشان با تحریف و وارونه‌سازی می‌خواهند بقبولانند که نظام جمهوری اسلامی، ایران را در زمینه علمی به قهقرا برد و همه دستاوردهای به اصطلاح درخشان دوران شاهنشاهی را برباد داد!
در حالی که کتمان شدنی نیست در دیروز شاهنشاهی حتی برای تکمیل کادر پزشکان مملکت، به دکتر فیلیپینی و پزشک هندی متوسل می‌شدند و در هر گوشه‌ای از ساخت و ساز مملکت،
(اگر هم بود)، کارشناسان خارجی فعالیت می‌کردند و جوان ایرانی اگر نخبه بود در خدمت دستگاه‌های خارجی قرار می‌گرفت و اگر نخبه نبود، به امور کاذب و سرگرمی‌های تباه‌آور و کاباره‌ها و اعتیاد و مراکز فساد و فحشاء کشیده می شد ولی اینک همان جوان چه نخبه یا غیر نخبه، پیچیده‌ترین ابزارهای علمی و پزشکی و نظامی و فضایی و سازه‌های عظیم مهندسی را بنا می‌کند، بدون این که از کوچک‌ترین کمک خارجی بهره بگیرد.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که طی این 20-30 سال اخیر باعث و بانی و موجب اصلی رشد علمی شگفت‌انگیز ایران بود، راهبری و هدایت و تاکیدات مقام معظم رهبری در دوران مختلف است. در یک آمار کلی و با یک نظر اجمالی هم به سادگی می‌توان دریافت که شاید هیچ مقام سیاسی، هیچ رهبر یا رئیس کشور در گستره تاریخ و هیچ مقام علمی یا آکادمیک و یا دینی و مذهبی این حجم عظیم سخنرانی و توصیه و راهنمایی و هدایت و بررسی و نقد و تاکید که حضرت آیت الله خامنه‌ای برای آموختن علم و آموزش دادن و تحقیق و پژوهش وپیشرفت وفراگیری و...در مسائل علمی ابراز کرده‌اند حتی در حد کسر کوچکی از آنها هم نداشته است.
مقام معظم رهبری، همواره براساس حدیثی معروف تاکید داشته اند که «العِلمُ السّلطان» (علم قدرت است) و این نوا را مدام در گوش این ملت و جوانانش در سخنرانی و دیدارهای مختلف زمزمه کرده و بر نهضت نرم‌افزاری مدام تاکید کردند و البته بسیاری از مراکز علمی همچون موسسه رویان و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و علمی و به خصوص نظامی را شخصا حمایت کردند، تا اینکه امروز به لحاظ علمی ایران در جایگاهی قرار گرفته که حتی دشمنانش هم در برابرش زانو می‌زنند.
چنان که ایشان در دیدار جمعی از فرهنگیان به تاریخ 18 اردیبهشت 1392 فرمودند:
«... یک نمونه‌اش پیشرفت های علمی است که مجامع جهانی چاره‌ای ندارند که به آنها اعتراف کنند؛ که اعتراف هم کردند. سرعت پیشرفت علمی ما سیزده برابر متوسط جهانی است؛ این شوخی است؟...»1
در سال ۲۰۱۰، هیچ کشوری را در جهان نمی‌توانستیم سراغ بگیریم که رشد علمی‌اش برابر ایران باشد. این خبری است که می‌توان در درگاه مجازی نشریه دیلی‌نیوز مشاهده نمود.
به گزارش مقاله‌ای که Debora MacKenzie در ۱۸ فوریه ۲۰۱۰ منتشر کرد، رشد علمی ایران، ۱۱ برابر متوسط علمی رشد در جهان اعلام شد. رشدی که بیش از هر چیز مدیون توجه ویژه به دانش هسته‌ای بود، به نحوی که در این حوزه (شیمی هسته‌ای، علوم هسته‌ای، فیزیک ذرات بنیادی و مهندسی هسته‌ای)، رشد علمی کشور ۲۵۰ برابر متوسط جهانی اعلام شد! البته در گزارش پایگاه اینترنتی نشریه دیلی‌نیوز افزوده شده که پژوهش‌ها در حوزه‌ کشاورزی، پزشکی و شیمی معدنی هم در ایران از رشدی پیش‌برنده برخوردار بوده است.
موسسه انگليسي رويال سوسايتي نیز با اشاره به 18 برابر شدن توليد علم در ايران طي سال‌هاي 1996 تا 2008 اعلام كرد ايران رتبه نخست رشد علمي جهان را طي اين مدت كسب كرده است.
پایگاه اینترنتی twocircles با تایید گزارش «ساینس متریکس» (شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های علمی واقع در مونترال کانادا) درباره پیشرفت‌های حیرت انگیز علمی ایران، نوشت:
«در واقع مردم ایران، این افسانه غربی‌ها را که از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 می‌گویند کشور آیت‌الله‌ها نمی‌تواند در هیچ زمینه‌ای پیشرفت داشته باشد، نقش بر آب کرده‌اند...»2
مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری به تاریخ دوم مهرماه 1388 فرمودند:
«... در کشور، مایه‌‌های امید فراوان است؛ زیرساخت های کشور، امروز، زیرساخت‌های بسیار مستحکمی است؛ کارهای مهمی در طول این سال‌ها انجام گرفته و امروز کشور آماده یک حرکت جهش‌‌وار به جلوست. پیشرفت‌های علمی، امروز خیلی چشم‌‌نواز و چشمگیر است؛ به طوری که دیگران - دانشمندان کشورهای دیگر، آنهایی که انگیزه سیاسی ندارند - اعتراف می‌کنند. در مورد همین سلول های بنیادی، اعتراف کردند که باور نمی‌کردند در ایران این حدِ پیشرفت وجود داشته باشد...»3
نگرانی شدید صهیونیست‌ها از پیشی گرفتن علمی ایران بر اسرائیل
اما این پیشرفت‌های علمی موجب عصبانیت، خشم و اضطراب و وحشت محافل صهیونیستی شد. چنان که روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی با اشاره به نامه اتحادیه روسای دانشگاه‌های اسرائیل به نخست‌وزیر این رژیم، از نگرانی آنها در خصوص سبقت علمی ایران بر اسرائیل خبر داد.
به‌نوشته روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، در ژوئن 2015، رئیس اتحادیه روسای دانشگاه‌های اسرائیل با اطلاع از پیشی گرفتن علمی ایران بر اسرائیل، فورا نامه‌ای را خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، «موشه کالون»، وزیر دارایی و «نفتالی بنت»، وزیر امور آموزش صادر کرد. نامه مزبور حاوی کلماتی تند و اضطراب‌آمیز بود.
«عاموس شاپیرو»، رئیس دانشگاه حیفا و یکی از امضاکنندگان این نامه گفته است:
«... در این جا، سلاح موشک نیست بلکه مغز انسان است . ایران نباید در زمینه تحقیقات بر اسرائیل برتری راهبردی داشته باشد . نشانه‌های کافی وجود دارند که بیانگر کاهش اختلاف کیفی در این زمینه از سالی به سال دیگر هستند. ...»4 
در بخش دیگری از این گزارش، رئیس دانشگاه حیفا اسرائیل در خصوص قیاس بین آموزش عالی در ایران و اسرائیل هم اطلاعاتی ارائه کرد مبنی براین که در سال 1996، سرمایه‌گذاری بر روی آموزش در اسرائیل 0.9 درصد از تولید ناخالص ملی را اشغال می‌کرد اما در ایران این میزان تنها 0.1 درصد بوده، با این حال در سال 2006 سرمایه‌گذاری ایران و اسرائیل از این جهت برابر شد و در سال 2009 ایران از اسرائیل پیشی گرفت. از سال 2012 به بعد نیز سرمایه‌گذاری آموزشی در اسرائیل به 0.7 درصد کاهش یافت در حالی که ایران این رقم را به 1.4 درصد تولید ناخالص ملی خود افزایش داد.5
شاپیرو افزوده بود:
«اسرائیل با تکیه بر منابع انسانی، تحقیقات و توسعه‌اش به جایی که اکنون در آن قرار گرفته، رسیده است، ایران این مساله را متوجه شد و همان کار را کرد. در مقایسه با وضعیت تحقیقات در سطح جهان، اسرائیل روند کاهشی را در پیش گرفته حال آن که ایران به طور ثابت در حال رشد است.»6
طرح اغتشاش و تحریم برای جلوگیری از پیشرفت‌های ایران
اما پیش از این، برخی از مقامات علمی غربی از رشد و گسترش ابعاد مختلف علمی در ایران مطلع شده و با اعلام برنامه و طرح‌هایی پیشنهاد جلوگیری از رشد علمی فوق را داده بودند که از جمله برنامه و طرح‌های یاد شده، ایجاد اغتشاش و گسترش تحریم‌ها بود.
این متن قسمتی از مقاله‌ای عجیب تحت‌عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» در مجله نیچر (nature)یکی از معتبرترین نشریات علمی جهان در سال ۲۰۰۵ است و توسط یکی از سردبیران این نشریه نوشته شده که در سفری به ایران، تحقیقاتی را در کشور انجام داد.
 این سردبیر مجله «نیچر» در بخشی از مقاله خود با اشاره به پیشرفت‌های ایران نوشت:
«تعالی علمی در ایران درحال بازسازی دوباره است مگر اینکه با اغتشاشات یا تحریم‌های بیشتر جلوی آن گرفته شود... و ایرانیان می‌دانند چه کسانی هستند و از سابقه تمدن و علمی‌شان به‌خوبی آگاه هستند. در چند سال گذشته ، این کشور پول بیشتری را در علم سرمایه‌گذاری کرده است .حتی آیت‌الله علی خامنه‌ای ، که به‌طور موثر مسئولیت این کشور را برعهده دارد، برای علم صحبت کرده و از کشور خود خواسته است تا «اعتمادبه‌نفس در تمامی زمینه‌های علمی» را توسعه دهند . این فراخوانی درون یک جامعه دانشگاهی کوچک است که به‌شدت از میراث غنی و باستانی پیشرفت علمی ایران آگاه است.»‌7
نیچر ادامه می‌دهد:
«در این سال حقوق و دستمزد دانشگاهی‌ها شدیدا افزایش یافت ؛ درنتیجه ، بسیاری از آن‌ها قادر خواهند بود بدون کار دوم، برای اولین بار از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979، به اهداف علمی خود بپردازند. میزان انتشارات دانشمندان ایرانی در همین حال ، در مجلات بین‌المللی در دهه گذشته چهار برابر شده است. تاثیر متوسط تاثیرات مقاله‌های ایرانی افزایش یافته است.»‌8
____________________________
1- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرهنگیان – 18 اردیبهشت 1392 2- ایران و ترکیه قدرت‌های علمی جهان شدند – پایگاه اینترنتی twocircles- 30 مه 2010 3- بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری – 2/7/1388 4- آریل رینگل هافمن – روسای دانشگاه نسبت به سبقت علمی ایران هشدار دادند- یدیعوت آحارونوت– 31 جولای 2015 5- همان 6- همان 7- رژه بزرگ ایرانیان- نیچر – 18 مه 2005 8- همان