kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
اقدامی دیگر برای خنثی‌سازی تحریم‌ها

آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از خاک ایران

در ادامه برنامه‌های دولت سیزدهم برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز سوآپ فرآورده‌های نفتی روسیه از خاک ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، محسن خجسته‌مهر دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همکاری‌ها با کشور روسیه علاوه‌بر توسعه میادین نفت و گازی که اکنون در فرآیند انجام مطالعات مهندسی مخزن و مطالعات پایه هستیم، شامل سوآپ فرآورده‌های نفتی نیز شده است و ما در حال دریافت محموله‌هایی هستیم.
وی گفت: قراردادها با برخی شرکت‌های روسی جهت اثبات فرآورده سوآپ به صورت همنام و غیرهمنام شکل می‌گیرد و کار سوآپ را چندین محموله از مبدا ترکمنستان نیز انجام داده‌ایم که این مسئله اقدام خوبی است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: در بحث گاز و فرآورده قائل به تجارت گاز و انواع فرآورده هستیم و این یک بازرگانی ارزشمند بوده که جمهوری اسلامی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود قادر به انجام آن است؛ سرمایه‌‌گذاری بزرگ و مهم علاوه‌بر این‌که اهمیت راهبردی دارد به دلیل سرمایه‌بر بودن نیاز به کار مطالعاتی نیز دارد.
خجسته‌مهر در پاسخ به ‌سؤالی درخصوص واردات بنزین تأکید کرد: درخصوص فرآورده‌های نفتی، صرفا سوآپ انجام می‌دهیم.
سوآپ نفت مزایای سیاسی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد
چندی پیش مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفته بود سوآپ نفت علاوه‌بر مزایای اقتصادی، مزایای سیاسی زیادی را نیز در ایجاد وابستگی کشورها به ایران به همراه دارد. البته اجرای چنین طرح‌هایی نیاز به مدیریت واحد دارد تا مثل گذشته دچار آسیب نشود.
قمصری به فارس گفته بود: در شرایط فعلی ما باید به سمت سوآپ یا تجارت فرآورده‌های نفتی همسایگان شمالی حرکت کنیم، زیرا دیگر مشکلات تحریمی در این حوزه ‌گریبانگیر ما نیست و سودآوری بیشتری نیز دارد. این طرح در جهت منافع ملی است و شاید برای شرکت ملی نفت سودآور نباشد اما برای کل کشور مزایای فراوانی دارد. جدای از وابستگی سیاسی کشورها به ایران، این طرح می‌تواند از حمل‌ونقل جاده‌ای هزاران نفتکش از جنوب به شمال کشور جلوگیری کند و بدین ترتیب، هزینه انتقال را به طور محسوسی کاهش دهد.
افزایش ظرفیت میدان آزادگان
در همین حال، خجسته‌مهر مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: اخیرا با برخی از کشورهای همسایه جهت توسعه مشترک میادین وارد مذاکره شدیم که با یکی از کشورها نیز مطالعات یکی از میادین را آغاز کردیم.
وی درخصوص آخرین وضعیت توسعه میدان آزادگان هم افزود: مهم‌ترین اقدامی که با شروع دولت سیزدهم در این حوزه انجام شد این بود که این طرح را از حالت رکود خارج کردیم و به توسعه این میدان شتاب دادیم.20 حلقه چاه را به تولید آوردیم و ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی به 100 هزار بشکه افزایش یافت و یکی از مهم‌ترین اقداماتی که دولت سیزدهم در آن برنامه‌‌ریزی کرده بود همین مسئله بود؛ علاوه‌بر این به منظور توسعه یکپارچه میادین آزادگان شمالی و جنوبی نیز تکمیل فاز یک آزادگان جنوبی و اجرای فاز دو آزادگان شمالی و جنوبی، تفاهم‌نامه‌ای با شش شرکت اکتشاف و تولید به امضاء رسید که براساس آن در طول هفت سال معادل هفت میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری در این بخش صورت خواهد گرفت و ظرفیت تولید به 570 هزار بشکه خواهد رسید.
معاون وزیر نفت با بیان این‌که «این نوید را به مردم می‌دهیم که در مورد ساخت و اجرای این پروژه مهم حدود 23 هزار نفر شاغل خواهد شد»، گفت: خوشبختانه شرکت دشت آزادگان الوند نیز در منطقه آزاد الوند به ثبت رسید و در آینده‌ای نزدیک که بانک مرکزی مجوز سرمایه‌گذاری برای بانک‌ها را صادر کند وارد فاز مطالعات طرح یکپارچه آزادگان خواهیم شد.
برنامه ساخت 100 شناور
با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان
خجسته‌مهر ادامه داد: در حال حاضر حدود 150 سکوی نفتی و گازی در کشور وجود دارد که بالغ بر 100 شناور خارجی کار خدمات، پشتیبانی و سایر امور را انجام می‌دهند که متاسفانه همه این شناورها و خدمه آنها خارجی هستند.
وی تصریح کرد: در همین راستا شرکت ملی نفت ایران در امتداد منویات دولت سیزدهم، ایجاد اشتغال پایدار و رونق کسب و کار تصمیم به ساخت 100 شناور حوزه دریای خلیج‌فارس و خزر را گرفته است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت یادآور شد: قرار شده مسئولیت این کار به سازندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی به صورت BOO یا ساخت یا عملیات و مالکیت در اختیار آنها قرار بگیرد.
خجسته‌مهر با بیان اینکه «سرمایه‌‌گذاری جهت ساخت این 100 شناور یک میلیارد دلار برآورد شده و اکنون حدود 45 شرکت ایرانی متقاضی سرمایه‌‌گذاری در این حوزه هستند»، تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌‌بنیان در این زمینه در اولویت قرار دارند؛ امتیازاتی را که ما به این سازندگان و سرمایه‌گذاران می‌دهیم این‌گونه است که خرید و دریافت خدمات از آنها را در یک بازده 10 ساله تضمین می‌کنیم.
شروع به کار سیستم جایگزین سوئیفت
بین ایران و روسیه در آینده نزدیک
از سوی دیگر، با حضور یک هیئت تجاری از جمهوری باشکرستان فدراسیون روسیه در اتاق بازرگانی تهران، مذاکرات تجاری میان فعالان اقتصادی از دو کشور با هدف امکان‌سنجی فرصت‌های همکاری دوجانبه و بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی توسعه مناسبات برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در این جلسه رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی دو هفته آینده در روسیه، یادآور شد که در این نشست که میان اعضای کابینه دولت‌های دو کشور برگزار می‌شود، تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.
آمادگی ایران برای کشت فراسرزمینی
همچنین در نشست معرفی فعالان اقتصادی دو طرف، رئیس‌ کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در سخنانی به جهش سطح مناسبات تجاری ایران و روسیه طی پنج سال گذشته اشاره کرد و از افزایش حجم صادرات ایران به روسیه از رقم 285 میلیون دلار طی پنج سال گذشته به 570 میلیون دلار در سال گذشته و همچنین افزایش میزان واردات ایران از روسیه از 680 میلیون دلار به 1.6 میلیارد دلار طی این مدت، خبر داد. کاوه زرگران با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی پیش‌روی توسعه روابط تجاری دو کشور، نبود زیرساخت‌های لازم در حمل‌و‌نقل میان دو طرف است، افزود: با این حال، محصولات غذایی تولید شده از ایران از کیفیت مطلوب و قابل رقابت برای جایگزینی محصولات اروپایی و دیگر کشورهای خارج شده در بازار روسیه برخوردار است. در مقابل نیز، شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که مایحتاج کالاهای اساسی ایران را از روسیه و جمهوری‌های خودمختار این فدراسیون، تامین کنند. زرگران همچنین از آمادگی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کشاورزی برای در اختیارگیری هزار هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرستان روسیه خبر داد و یادآور شد که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران در توسعه کشت فراسرزمینی، از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.