kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
آمریکا

 کشف زباله هسته‌ای در محوطه یک دبستان!

 رسانه‌های آمریکایی از کشف آلودگی‌های رادیواکتیو در محوطه یک دبستان در ایالت میزوری که در نزدیکی تاسیسات ساخت سلاح اتمی آمریکایی‌ها در زمان جنگ جهانی دوم واقع شده خبر می‌دهند. 
 
 
 
 
به گزارش خبرگزاری ایرنا از تارنمای بیزینس اینسایدر، شرکت تحقیقات محیط زیستی «بوستون کمیکال» گزارش داد: در ماه اوت (مردادماه) سال جاری نمونه‌های خاک، غبار و پوشش‌ گیاهی از بخش‌های مختلف دبستان «جانا» در شهر فلورسانت شامل حیاط بازی، کتابخانه، آشپزخانه و کلاس‌های درس جمع‌آوری شد و  نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سطح آلودگی هسته‌ای در برخی نقاط بررسی شده در این دبستان فراتر از حد تصور و در برخی موارد بالاتر از سطوح قابل قبول قرار دارد. بنابراین گزارش، مهم‌ترین یافته این بررسی، کشف ذرات رادیواکتیو در داخل مدرسه بود که بلعیدن یا استنشاق آن می‌تواند منجر به آسیب‌های بیولوژیکی در افراد شود. این موسسه در گزارش خود با تاکید بر اینکه برای کنترل سطوح آلودگی و رسیدن به سطوح قابل قبول باید برنامه اصلاحی قابل توجهی صورت گیرد اعلام کرده درصورتی که رود «کلد واتر» پاک‌سازی نشود، جاری شدن سیل می‌تواند محوطه مدرسه را دوباره آلوده کند. مدرسه ابتدایی جانا در امتداد رود کلد واتر و در بستر سیلابی آن قرار دارد. به گزارش آسوشیتدپرس، زباله‌های اتمی ناشی از ساخت تسلیحات هسته‌ای در جنگ جهانی دوم در محلی نزدیکی مسیر نهر کلد واتر تخلیه می‌شدند. این محل بیشتر از 
۲۰ سال است که درحال پاک‌سازی است. اگرچه هنوز مشخص نیست که کدام سازمان یا ارگان سرمایه‌گذاری این تحقیق را بر عهده داشته است اما آنچه که آشکار است، این بررسی به دنبال یک مطالعه قبلی در سال ۲۰۱۸ توسط گروه مهندسین ارتش آمریکا صورت گرفته است. گروه مهندسین ارتش آمریکا که مسئولیت پاک‌سازی مناطق از بقایای برنامه‌های اولیه ساخت تسلیحات اتمی در آمریکا را بر عهده‌دارد، در بررسی خود از این محل در سال ۲۰۱۸ آلودگی اتمی کمتری تشخیص داده بود.  این گزارش تاکید می‌کند که مهندسین ارتش نمونه‌برداری را در فاصله حدود ۹۰ متری از مدرسه انجام داده و فواصل نزدیک‌تر و یا داخل مدرسه را بررسی نکرده بودند. گفتنی است در گزارشی که سال ۲۰۱۸ توسط آژانس ثبت مواد سمی و بیماری‌ها منتشر شد، نسبت به خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها برای افرادی که در معرض زباله‌های هسته‌ای نزدیک این رود قرار گرفته‌اند هشدار داده شده بود.