kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۱۴۴۳
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲

سرعت افزایش بیابان‌زایی در کشور 3 برابر عملیات بیابان‌زدایی است

سرپرست معاونت آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه ۳۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور اتفاق می‌افتد در حالی که حدود یک میلیون هکتار در سال به وسعت مناطق بیابانی ما افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن وحید در نهمین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گردوغبار که روز یکشنبه در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، مساحت مناطق بیابانی کشور را حدود ۳۲ میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: ۳۰ میلیون هکتار از کشور ما تحت تاثیر فرسایش بادی قرار دارد و کانون‌های بحرانی مولد گردوغبار هم به ۱۴ میلیون هکتار بالغ می‌شوند.
وحید، کاهش سطح مراتع کشور به ۵۰ میلیون هکتار و جایگزینی آن با مناطق بیابانی را از مهم‌ترین دلایل گسترش پدیده گردوغبار در کشور توصیف کرد و اظهار داشت: سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار هکتار بیابان‌زدایی در کشور اتفاق می‌افتد این در حالی‌است که حدود یک میلیون هکتار در سال به وسعت مناطق بیابانی ما افزوده می‌شود. وی بیان داشت: حدود ۱۲ میلیون هکتار برنامه مصوب بیابان‌زدایی داریم و تاکنون عملیات بیابان‌زدایی در ۸.۷ میلیون هکتار از اراضی اجرا شده است. این بدان معناست که چهار میلیون هکتار از برنامه عقب هستیم و در ۱۸ میلیون هکتار از وسعت بیابان‌های کشور هم هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
سرپرست معاونت آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، ریزگردها را یکی از چالش‌های عمده کشور برشمرد و گفت: موفقیت برنامه‌های بیابان‌زدایی در گروی انسجام‌بخشی در بدنه دولت است.