نگاهی به سریال «1883»
انقلاب جنسی زودتر از موعد!
فاطمه قاسمآبادی
نگاه به زنان درهالیوود و از همان ابتدای راه این پرده جادویی، پله پله به سمت مقاصدی پیش رفت که غولهای سرمایهگذار و کمپانیهای بزرگش در نظر داشتند.
البته که در این راه و مسیر، کم کم جذابیتهای زنانه را دستاویزی برای فروش هر چه بیشتر فیلمها کردند و این کار تقریبا از جنگ جهانی دوم به بعد، با سرعت بیشتری پیش رفت و در زمان انقلاب جنسی در غرب، حدود سالهای دهه 60 تا 80 میلادی، به سرعت همه چیز دستخوش تغییرات اساسی شد و سیستمهالیوود، با ریختن هیزم در این آتش، به دامن زدن به این بیپرواییها ادامه داد و پولهای هنگفتی را در این راه، به جیب سرمایهداران و تهیه کنندگان بزرگش ریخت.
در این جهت، نویسندگان و فیلمنامهنویسان غربی سعی کردند با به تصویر کشیدن زندگی سفید پوستان و دستکاری تاریخ، در هر زمان و آن طور که اراده میکنند، ارزشهای جدید و به دست آمده از انقلاب نوظهور خود را به مخاطبین همه جای دنیا مخابره کنند و قبح بسیاری از مسائل را که در کشورهای خودشان ریخته بود، به وسیله فیلمها و سریالهایشان در دیگر کشورها هم بریزند و مسیر را برای استعمار فرهنگی باز نگه دارند.
«1883» نام سریالی است ساخته «تیلور شریدان» محصول سال 2022 آمریکا. این سریال در مورد مهاجرت سفید پوستان، از شرق آمریکای شمالی به غرب آن، به امید یک زندگی بهتر است.
داستان سفر به غرب
داستان سریال 1883 پیش درآمد سریال دیگری از سازنده، به نام یلواستون(سنگ زرد) است و در این سریال، سازنده قصد دارد داستان گذشته خانواده «داتون» را به تصویر بکشد. این خانواده که در شرق و در تنسی، زندگی فلاکت باری داشتند، به امید یک زندگی بهتر، به غرب یا تگزاس، مهاجرت میکنند و با وجود خطرات و فلاکتهای بسیار، به مسیر خود ادامه میدهند.
خانواده داتون، شامل آقا و خانم داتون یا «جیمز» و «مارگارت» داتون و دخترشان «السا» و پسر کوچکشان است و در این سفر، خواهر آقای داتون و دخترش هم با این خانواده همراه شدهاند.
در مسیر اتفاقات زیادی میافتد و مرگها و حملههای بسیاری کاروان این گروه را به خطر میاندازد ولی خانواده داتون، به عنوان نماینده سفید پوستان نجات یافته از تمام این خطرات، در نهایت به مقصد نهایی خود میرسند و در غرب ماندگار میشوند.
فتح غرب و باخت ته مانده شرافت
در سریال 1883، مخاطبین از همان ابتدا، السا دختر این خانواده را میبینند که بر خلاف تفکر زمانه خود، مبنی بر دوری زنان و مراقبت از همنشینی آنها با مردان، سبک دیگری در پیش گرفته است.
از همان قسمت اول، این دختر با هر مردی که به او لبخند میزند، گرم میگیرد و پدر و مادرش هم هیچ مخالفتی با این سبک رفتاری او ندارند و تنها عمه و دختر عمه این دختر که روش او را قبول ندارند و با او بر خورد میکنند هم در همان اوایل ماجرا، به طرز دردناک و بیسر و تهی میمیرند و بعد از حذف این مزاحمان، السا وارد فاز رابطه جنسی با مردان اطرافش میشود....
این نگاه به زنان در سریال 1883، جالب توجه است، مخصوصا که در این بازه تاریخی، مهاجرین سفید پوست به آمریکا، هر چند با بیرحمی سرخپوستان و صاحبان زمینها را از سر راهشان بر میداشتند اما خود را دیندار و مقید به یک سری اصول اخلاقی میدانستند، به بیان بهتر آنها، خود را دیندار و با فرهنگ و سرخپوستان را کافران لایق مرگ میدیدند...
با توجه به این اوصاف، سازنده در این سریال، تمام این نگاه سنتی و رایج به رابطه مردان با زنان را با بیمنطقترین روش و شخصیت پردازی ممکن، کنار گذاشته است و محصول نهایی را طوری آماده کرده است که تنها قشر بیسواد و به اصطلاح نوجوان(آن هم به خاطر سالها خوراک فکری متوهمانه در ساختههای فرهنگیهالیوودی) بتوانند منطقش را باور کنند و با داستان سریال همراه شوند.
سریال 1883 مثلا پیش درآمدی از سریال یلواستون، به کارگردانی تیلور شریدان است و قرار است چند نسل قبل این خانواده را نشان بدهد ولی از نظر کیفیت ساخت و نشان دادن حقیقت بلایی که سفید پوستان بر سر سرخ پوستان آوردهاند، به هیچ وجه به پای سریال یلواستون نمیرسد و کاملا مشخص است که سازنده تنها و تنها به خاطر گرفتن بودجه، این طرح را داده است و با سر همبندی کردن روایت داستانش، آنتن را به همراه جیبش پر کرده است!
نژادپرستی حذف میشود!
در سریال 1883، مخاطبین از ابتدا تا انتهای داستان، هیچ اثری از نژادپرستی نمیبینند... در این سریال سفیدپوستان سگ جان، تنها به امید یک زندگی بهتر، تمام خطرات راه را به جان میخرند تا به مقصد خود برسند و در این بین، سرخ پوستان هم گاهی به این کاروان سر میزنند و با روی باز و استیک از آنها استقبال میشود!
منطق داستان در مورد مسائل نژادپرستی هم مانند آزادیهای جنسی، تخیلی و بیسر و ته است و داستان بدون هیچ سند تاریخی، تنها بر مبنای توهمات نویسنده جلو میرود.
از طرف دیگر نویسنده با پَستی تمام، بعد از اغراق در فساد زنان و مردان سفید پوست در آن دوره از تاریخ، پا فراتر میگذارد و پای سرخ پوستان را هم به این ماجرای بیبند و باری جنسی باز میکند...
السا بعد از دفن اولین معشوقه خود، بلافاصله با یک جوان سرخ پوست وارد رابطه میشود و عنوان میکند که به ازدواج علاقهای ندارد! این مسئله با توجه به اینکه در بین سرخ پوستان، آن هم در آن زمان، چیزی به عنوان رابطه جنسی خارج از ازدواج آن هم با غیر هم نژاد خود رایج نبود، قابل توجه است مخصوصا اینکه وضعیت این رابطه در سریال طوری به تصویر کشیده میشود که گویی دختر سفید پوست با این رابطه، مِنَتی بر سر این سرخ پوست میگذارد و عوض تمام ظلمها و زمینها و کشتههای سرخ پوستان، این رابطه قرار است غرامتی بسیار ارزشمند برای این نماینده سرخ پوست به حساب بیاید!
انقلاب جنسی پیش از موعد
در سریال 1883، سازنده سعی کرده در قالب تاریخ، به سبک خودش و با آمیختن تخیلات واندکی واقعیت در کنار هم، انقلاب جنسی غرب را به جای دهه 60 تا 80 به سال 1883 ببرد.
برای تفهیم بهتر ماجرا باید بگوییم که انقلاب جنسی یک جنبش اجتماعی بود که نظام سنتی رفتارهای جنسی و روابط بین فردی را در غرب در فاصلهٔ سالهای دههٔ ۶۰ تا ۸۰ میلادی، به چالش کشید.
انقلاب جنسی شامل افزایش مقبولیت رابطه خارج از روابط دگرجنسگرایانه و خارج از حالت تک شریکی (عمدتا ازدواج) بود و به دنبال آن مسائل دیگری شامل جلوگیری از آبستنی و قرصهای ضد بارداری، برهنگی در ملا عام و در حضور دیگران، هنجار شدن همجنسگرایی و شکلهای دیگر میل جنسی و قانونی شدن سقط جنین، همگی در این انقلاب، مطرح شد....
عشق آزاد هم یک جنبش اجتماعی بود که در زمان انقلاب جنسی، بر سر زبانها افتاد و ازدواج را رد میکرد، و آن را نوعی از اسارت اجتماعی و مالی میدانست. این به اصطلاح عشق آزاد، با تبلیغات فرهنگی بسیار زیاد و و مدل لباس خاص و سبک زندگی متفاوت، از سانفرانسیسکو شروع شد و بسیاری از جوانان، با این مد جدید که به «هیپی» معروف شد، همراه شدند و از این به بعد بود که مفاهیم مذهبی و اخلاقی به صورت کاملا مستقیم، از جانب بخش فرهنگی که شامل کتابها و ساختههای تلویزیونی و سینمایی بود، مورد هدف قرار گرفت....
در سریال 1883 اما سازنده سعی کرده، این انقلاب را در تاریخ یک قرن جلوتر ببرد. البته که با توجه به تاریخ پر جنایت سفید پوستان در قاره آمریکا، این نژادپرستان بیرحم فعلی، حتما از نسل ملعونهایی هستند که جنایات بیشماری را به بهانه کشف سرزمینهای ناشناخته مرتکب شدند، اما دستکاری در تاریخ، آن هم با این وسعت دیگر در حق همان جد ملعون هم ظلم بزرگی است!
پیش درآمدهای ضعیف
سریال 1883، بر خلاف نسخه بروزش یا همان یلواستون، نتوانست با مخاطبین ارتباط بر قرار کند، مخصوصا که شخصیت پردازیها در این سریال به شدت غیر واقعی و نصفه نیمه هستند و این مسئله نشان میدهد که روند سری سازی و پر کردن آنتن، در شبکههای مختلف آمریکایی باعث شده است تا کارهای قوی و پر مخاطب، به سمت ساخت سریالهای پیش درآمدی بروند تا مخاطبین را همچنان پای روایات خود نگه دارند و در این میان هم اهمیتی ندارد که کیفیت این مثلا پیش درآمدها، معمولا بسیار پایین است و نمیتوانند موفقیت سریال اصلی را تکرار کنند.